El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av PeterH »

Varför lägger ni inte in bilderna direkt i forumet så slipper man skickas till externa sidor och appar...? :?
Sirqus
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 juli 2019, 16:17:12

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av Sirqus »

Sådär Peter! Tänkte inte på att det var möjligt, måste ha missat det vid trådskapandet. Nu när bilderna finns här, har du något förslag på vad jag kan göra?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av mrfrenzy »

Du är på rätt väg med placeringen av kablarna men du behöver öva lite mer på lödning. I princip alla är kallödningar mer eller mindre.

Lödkolven ska nudda både kretskortet, reläets stift samt den nya kabeln.
När tennet smälter tillför du nytt tenn (vill du återanvända det gamla tennet måste du köpa flussmedel).
Det nya tennet ska tillföras på motsatt sida av lödningen, det ska smälta utan att nudda spetsen på lödkolven annars är inte kretskortet tillräckligt varmt.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av PeterH »

Om du sen jämför med bilderna på tidigare inlägg så ser du att den vänstra kabeln i din bild inte sitter på samma ställe... Inte dom tre högra heller verkar det som :humm: (vet dock inte om det är samma pinout på dom två olika kretskorten?)
bord1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sado
Inlägg: 84
Blev medlem: 6 april 2007, 14:39:33
Ort: Svealand

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av Sado »

Ser ut att vara spegelvänt. Nån som tagit fel på löd- och komponentsida?
Edit: Jaha, det hade påpekats redan.
Sirqus
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 juli 2019, 16:17:12

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av Sirqus »

Mrfrenzy, ska försöka öva och fixa lödningen, tack för tips!

Peter, hade gjort så som tidigare person sa och visat (men glömde fotografera det) och sedan testat att spegelvända det eftersom de två extra pinnarna bredvid vardera 8-pins satt på "fel" sida (se bifogad bild). Då svarar iaf uppknappen en gång, men sen lägger det hela av. Antingen så kopplar inte trådarna som de ska pga dålig lödning och/eller att det är som du säger en annan pinout. Kanske att det är upp och ned också? ( :doh: Har verkligen ingen aning vad jag gör, hehe)

Ska ge det ett försök till vid lödningen annars får jag väl testa mig fram och koppla kablarna i olika kombinationer. Det är tur att jag har två likadana styrenheter till, så jag kan greja hur mycket jag vill!

Tack!
/Sirqus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av mrfrenzy »

Lägg ingen vikt vid dom "extra pinnarna", det är vias och kringkomponenter. Koppla exakt som på bilden med dom vita kablarna.
Får du bra kontakt bör det fungera om det är kompatibelt med samma modell av ben.

I teorin borde det fungera att använda 8 trådar och koppla alla 8 stift.
Tidigare i tråden har bara skippat dom stift som var onödiga eller gemensamma.
Stefan812
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 oktober 2021, 16:14:51

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av Stefan812 »

Sirqus skrev: 20 juli 2019, 13:55:36 Mrfrenzy, ska försöka öva och fixa lödningen, tack för tips!

Peter, hade gjort så som tidigare person sa och visat (men glömde fotografera det) och sedan testat att spegelvända det eftersom de två extra pinnarna bredvid vardera 8-pins satt på "fel" sida (se bifogad bild). Då svarar iaf uppknappen en gång, men sen lägger det hela av. Antingen så kopplar inte trådarna som de ska pga dålig lödning och/eller att det är som du säger en annan pinout. Kanske att det är upp och ned också? ( :doh: Har verkligen ingen aning vad jag gör, hehe)

Ska ge det ett försök till vid lödningen annars får jag väl testa mig fram och koppla kablarna i olika kombinationer. Det är tur att jag har två likadana styrenheter till, så jag kan greja hur mycket jag vill!

Tack!
/Sirqus
Hej Sirqus!
Hur löste du problemet? Jag sitter med en likadan styrenhet som du har. Men jag får det inte att fungera hur jag än gör. Spelar det någon roll vilka motorkontakter (1, 2 eller 3) jag använder?

MVH
Stefan
Skriv svar