El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
reckan
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 oktober 2010, 09:59:40

El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av reckan »

Hej,

Fick tag i ett elektriskt höj- och sänkbart skrivbord från Kinnarps som jag skall ha på hemmaplan. Detta skrivbordet har ursprungligen 3 stycken ben med motorer men jag skulle endast vilja använda 2 (skall göra om själva bordskontruktionen med skivor bla).

Det är uppbyggt så att varje ben är kopplat till en kontrolldosa som i sin tur är ansluten till 220V. Från kontrolldosan går även ut en sladd till den avancerade knappsatsen för höjning och sänkning (en knapp för vardera).

Kopplar jag ut en motor från kontrollboxen så fungerar det inte att manövrera de andra två.
Min fråga är då hur jag löser detta? Är det bara så att kontrollboxen behöver en kortslutning mellan två pinnar för att den skall känna att det sitter något anslutet tro? Eller kan den vara lite smartare än så och känna av strömförbrukning eller dyl? Vad tror ni?

Stort tack på förhand!

mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av olalofberg »

Jag tror varje ben har en pulsgivare för rörelsen på varje ben.
Kanske kvadratur för rikning med, kanske bara en puls per varv.
Får kontrollern inga pulser från ett ben blir det fel, och den har ingen anledning att fortsätta med de andra benen.

Man kan ju tänka sig att det finns en bygel eller nåt där man kan ange vilka ben som används.

Den avancerade varianten är att ta reda på vad som kommer på kontakterna och kanske "låna" pulser från ett fungerande ben.
reckan
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 oktober 2010, 09:59:40

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av reckan »

Hmm ja risken är ju stor att det är något sådant.
Jag får ta och öppna upp dosan och kolla hur det ser ut! Återkommer.
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av MiaM »

Är det normala att alla ben alltid rörs samtidigt med samma hastighet? Då innehåller nog "centralburken" intelligens för att se till att styra alla motorerna så att de rör sig lika fort och framförallt så att de når samma slutläge när de stannat.

Men hur ska bordet se ut med bara två motorben? Har de så stora fötter att det räcker med två ben för att bli stadigt?
reckan
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 oktober 2010, 09:59:40

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av reckan »

Inte hunnit kolla något mer än just öppna upp själva kontrolboxen och fota. Se bifogade bilder? (hoppas jag gjort rätt).

Ja, alla benen skall ju röra sig samtidigt för annars kan det bli väldigt fel. Så ju mer man tänker så desto mer inser man ju att det ligger lite intelligens bakom det hela =)

Anledningen är att det har varit ett stort hörnbord tidigare men nu vill jag bara ha ett vanligt rakt bord. På manualen som följde med bordet så är själva "hörn-delen" sträckad, som att det skulle vara en option. Men det verkar ju inte så enligt kontrollboxen. Och tyvärr fanns ju ingen bygel vad jag kunde se.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av Noxin »

Det finns en liten "programmeringsenhet" att köpa för några hundralappar som fixar biffen.
Vi har en på jobbet och har byggt om bord från tre till två ben.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av grym »

man ksulle kunna kolla om man kunde föra över signalerna från ett ben som annvänds till det man plockar bort, kan funka
vette461
Inlägg: 16
Blev medlem: 9 augusti 2011, 20:31:47
Ort: Madrid

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av vette461 »

Hej.
Jag vill minnas att en liknande fråga varit uppe på detta forum tidigare ( men jag kanske har drömt).
Ett förslag som borde funka var att helt enkelt behålla det tredje benet men att lägga det horisontellt under bords skivan.

Optimal lösning vet ej, men borde funka.
reckan
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 oktober 2010, 09:59:40

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av reckan »

@Vette641, du hade helt rätt. Hittade denna tråd som jag tror du menar: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=77487 ?
Ditt tips angående att ha det tredje benet horisontellt under skivan var inget alternativ. Jag vill ha en så lätt konstruktion som möjligt som gör att jag kan lasta det tungt med saker jag faktiskt behöver :)

Iaf, Jag fixade lite eget breakout och började mäta lite spänningar och strömmar.
Precis som för AlbertE i andra tråden så hade även jag 8 pinnar ut till varje ben.

1. Här mätte jag upp ström som polvändes beroende på om benen kördes upp eller ner. Spänningen låg runt 17V om inte benet var i rörelse. Kördes benet upp så sjönk spänningen till 9V. Kördes benet ner så gick spänningen upp till 30V. Så antog att denna pinne helt enkelt användes för att driva motorn i benet.
2. GND
3. NC
4. 4:an och 5:an var nog samma sak. Om jag kopplade ut någon av dessa och försökte köra de tre motorerna så gick alla 1 cm innan de stannade. Tryckte jag ner knappen åt samma håll en gång till så gick endast benet som hade 4 eller 5:an bruten. Bytte jag håll gick alla 1 cm igen, tryck igen och endast en motor gick.
5. Se 4:an
6. Drog jag ur denna så körde motorn med full fart i typ 5 cm innan den stannade. De andra två gick långsamt tills de stannade samtidigt som första benet. Därefter gick det endast köra benet om man återslöt kabeln och körde ner alla till botten och gjorde en ominitiering.
7. Drog man ur denna klickade reläna till direkt och det gick inte att köra något. Hade konstant spänning på 4,5V. Driver något kretskort eller liknande i benet?
8. Precis som 1:an gick det lite ström genom denna pinnen. Drog man ur denna och försökte köra så gick bara de övriga två benen långsamt ner (ej upp).

Jag drog slutsatsen att pinne 1 och 8 inte behövs om jag skall lura kopplingsboxen.
Friskt kopplat och hälften brunnet tänkte jag och drog igång. Motorkontakt1, pinne 2 kopplades mot Motorkontakt2, pinne 2 osv. Detta gjordes för pinne 2-7 (förutom 3).
Därefter höll jag hårt i tummarna och tryckte på knappen för att hissa upp bordet med endast 2 (av 3 möjliga) ben inkopplade... och det gick hur fint som helst :)
(Både upp och ner skall tilläggas)
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av MiaM »

4 och 5 lär väl vara nån slags pulsgivare och gissningsvis räcker det då att koppla ihop dessa mellan två "ben" för att lura boxen.
mjcalle
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 februari 2018, 14:15:12

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av mjcalle »

Kanske en dum fråga men vad står -NC för i ett inlägg "reckan"s ?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av Hedis »

Normally Closed skulle jag gissa på.
Normally Open (NO) är tvärtom på funktionen.
Har brytare en gemensam anslutning mot dessa så brukar den benämnas COM.

Edit: Nu läste jag lite slarvigt. Not Connected är det troligtvis i det här fallet. Sorry.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av Elman »

Noxin skrev:Det finns en liten "programmeringsenhet" att köpa för några hundralappar som fixar biffen.
Vi har en på jobbet och har byggt om bord från tre till två ben.

:-) Hittat en bord där snickaren lät det 3dje hänga kvar under bordet horizontalt. :-) kunden undrade om det skulle vara så.. :D :D Jo På den modellen :D
NGC3982
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 april 2019, 23:29:27

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av NGC3982 »

Jag fick tag i ett bord av samma typ med styrbox CBC-SUSPA-3-360V där jag hade samma problem. Extrabordet är inte påkopplat, och därför vägrade bordet köra upp och ned.

Mrfrenzy tipsade mig om den här tråden och gav mig också råd kring hur jag kunde tolka det ni tidigare skrivit.

Så, för att göra lättare för någon som åker på samma mina i framtiden:

När vi beskriver "Pinnarna 1-8" så avser det uppifrån och från vänster, sett ifrån kortets ovansida:

https://android.henjoh.se/20190420_132038.jpg

Som ni ser på bilden har jag noterat hur användaren Reckan beskrev, och mappat enligt pinnarna. Det fungerar utmärkt. Viktigt att veta är att bordet måste köras i botten först (och knappen måste hållas in några sekunder när den är i botten) innan det går att trycka upp den. Sedan fungerar både upp och ned utan problem.

https://android.henjoh.se/20190420_134803.jpg
Sirqus
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 juli 2019, 16:17:12

Re: El höj-/sänkbart bord kinnarps, 2 motorer ist för 3

Inlägg av Sirqus »

Hej!
Tror jag har stött på samma problem där ett tredje ben behövs och jag endast har två. När jag klickar på nedknappen så knäpper boxen ett par gånger och benen hoppar till lite, klickar jag på uppknappen händer ingenting.

Testade NGC3982s lösning, men det lyckades ej. Testade då att löda pinnarna 2-7 som reckan sa. Då knäppte det faktiskt till när jag tryckte på uppknappen, dock hände det inget mer efter det och sedan registrerades inga knapptryckningar efter det. Höll även in knapparna en längre stund för att försäkra mig.
Såg att kretskortet möjligtvis var spegelvänt mot NGC3982 kretskort, då de blå "motstånden" för vardera anslutning satt på motsatt sida (jag är verkligen ny med det här och sprang och köpte ett lödkolvset idag). Sist testade jag att löda alla åtta pinnar till varandra i ett desperat försök att få det att funka, dock samma sak där som reckans lösning. Känns som att det går någon säkring då, men att det funkar igen när jag drar ur elkabeln och stoppar in den igen.

Så nu vädjar jag efter tips och hjälp. Länkar två bilder på kretskortet och min (förhoppningsvis bra) lödning. Vilka pinnar ska kopplas till vilka? Etc. Som sagt är helt ny när det gäller kretskort och behöver all hjälp jag kan få!





Tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Sirqus 19 juli 2019, 22:12:04, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar