Scania marindisel DC11 el schema?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
colliman
Inlägg: 397
Blev medlem: 10 oktober 2007, 17:59:24
Ort: Tokholm
Kontakt:

Scania marindisel DC11 el schema?

Inlägg av colliman »

Hallå forumsmedlemmar.

Nu sitter man i felsökningens förunderliga värld.

Lovade kompisen att fixa el stoppet på hans fartygsdisel, å så var det nått med temp.mätaren.
Någon hade varit är och "fixa" lite men inte räckt ända fram.

Nu vill jag inte kalla mig någon marintekniker men utmaningar är alltid kul.

På motorns kyllimpa sitter det 2st givare,
en är termogivare (60°=104ohm, 100°=38.5ohm)
den andra nivåbrytare 1pol växlande.

Endast 3 kablar fans att välja på (se bild)
20150429_182551.jpg
En märkt 15 15, den andra 10 samt sist 12.

Panelen som dom är kopplade till ser ut så här (se bild)
20150429_185249.jpg
Baksidan är inte så bra märkt och lite trasslig att reda ut. (se bild)
20150429_185308.jpg
Vad som gör mig lite dyster är den här lådan som sitter på motorns sida, lite mycket lösa sladdar. (se bild)
20150429_182534.jpg
Nåväl jag fick igång elektromagneten till stoppet efter lite kopplande och oxiderade säkringar.
Efter att motorn blev varmare började en larmsignal sakta stegras i styrhytten, ingen temp syntes.

Jag tog bort kopplingen till givarna (dom 3 kablarna) tjutet tystnade men el stoppet slutade att fungera.
Satte tillbaka dom efter lite rotande i bland kablar, och nej det funkar inte nu.
Så här ser stoppet ut (se bild)
20150429_182659.jpg
Nu fastnar det nere om jag manuellt drar ner, det är ett relä som håller den.
detta är nog rätt men varför fungera inte stoppknappen som den gjorde förut?
Den tänder lampan för kylvattennivå i stället.

Jag känner mig besegrad utan ett elschema som lite ledning bland glapp, jordfel & annat skumt.

Så är det någon här på forumet som har ett sådant i huvudet eller på papper, fil eller fax?

Ska kolla med Scania senare i dag, har kollat internet i övrigt.

Tack å hej.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Scania marindisel DC11 el schema?

Inlägg av LeCanard »

Finns det inte en låda med stenålderslogik nånstans? Själv kan jag inte speciellt mycket om det där men min kollega ritade Scanias övervakningar för marinmotorer nån gång på 70-talet. Och ritningarna ( samt en och annan kompoment) finns nog kvar i något dammigt hörn här.

/LeCanard
Användarvisningsbild
colliman
Inlägg: 397
Blev medlem: 10 oktober 2007, 17:59:24
Ort: Tokholm
Kontakt:

Re: Scania marindisel DC11 el schema?

Inlägg av colliman »

Tack för ditt intresse LeCanard.

Stenålderslådan är den med kopplingsplintar, där sitter 3 st relän som nog är logiken.
20150429_182621.jpg
Fick tag i några marintekniker via Scania, dom lät positiva till att hitta schema eller hjälpa mig på annat sätt.

Hoppas dom håller samma låga pris som jag, gratis till kompisen?

Men du får gärna kolla i det "dammiga hörnet" efter säkringar Linde 63A, dom sitter i kopplingsplinten.
Och schemat förstås, verkar finnas en del olika inkopplingar enligt dom jag talade med.

C-man
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Scania marindisel DC11 el schema?

Inlägg av LeCanard »

Den blåa manicken känner jag igen som en varvtalsgivare... Jag tror dock inte att våra ritningsunderlag är märkta eller identifierbara medelst Scanias motorbeteckingar...

/LC
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Scania marindisel DC11 el schema?

Inlägg av nifelheim »

Stopp solenoiden kan vara av den typen som har en "drag-lindning" och en "håll-lindning"
då sitter det några kontakter som bryter "drag lindningen" när den når ändläget, dom kan ha lite dålig kontakt.

Drag spolen tål inte spänningen så länge , den blir snabbt för varm.

Dom två givarna i änden på avgaslimpan borde vara en givare till temperaturmätaren
och en larm givare som kortsluter när den kommer över larm gränsen typ 95 grader,
då tänds lampan och summern/klockan ringer.

Bruka vara enkelt att testa genom att kortsluta sladdarna.
Användarvisningsbild
colliman
Inlägg: 397
Blev medlem: 10 oktober 2007, 17:59:24
Ort: Tokholm
Kontakt:

Re: Scania marindisel DC11 el schema?

Inlägg av colliman »

Man tackar för dom råden.

Jo då jag har provat med olika kortslutningar och omkopplingar.
Men det verkar som om det är något jordfel som ställer till det.

Som att när jag trycker på stoppknappen så tänds kylnivålarm lampan.
Det där med "håll lindning" i stoppet var en bra nyhet, det går 3 kablar till den.

Hoppas på schema.

C-man
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Scania marindisel DC11 el schema?

Inlägg av Kjelle »

colliman skrev:Tack för ditt intresse LeCanard.

Stenålderslådan är den med kopplingsplintar, där sitter 3 st relän som nog är logiken.
20150429_182621.jpg
Fick tag i några marintekniker via Scania, dom lät positiva till att hitta schema eller hjälpa mig på annat sätt.

Hoppas dom håller samma låga pris som jag, gratis till kompisen?

Men du får gärna kolla i det "dammiga hörnet" efter säkringar Linde 63A, dom sitter i kopplingsplinten.
Och schemat förstås, verkar finnas en del olika inkopplingar enligt dom jag talade med.

C-man
Ser att kardeler på B+ och B- håller på att gå av, snart lossnar hela kabeln.

Kjelle
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Scania marindisel DC11 el schema?

Inlägg av nifelheim »

tänk på att det är tvåpoligt,
så jorden ska inte vara "jordad" någonstans :-)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Scania marindisel DC11 el schema?

Inlägg av Mizzarrogh »

Tror fasen jag har ett litet gäng sådana reläer i reserv om du behöver.
Användarvisningsbild
colliman
Inlägg: 397
Blev medlem: 10 oktober 2007, 17:59:24
Ort: Tokholm
Kontakt:

Re: Scania marindisel DC11 el schema?

Inlägg av colliman »

Tusen tack för alla goda råd.

Kjelle: Jo nog behöver den en uppsnyggning, det är frågan om ägaren
fattar riskerna med en gammalt installation?

nifelheim: tack för upplysningen, gissade att så var fallet då båda sitter i isolerade kopplingsplintar.

Troligen ska ena styr platsen flyttas (båten har två), å den gamla är urkopplad,
har inte sett hur, kan vara en felkälla till.

Snackade på telefon med en positivt inställd maskintekniker från Västberga,
han skulle kolla i deras ritningsföråd, samt lät som om han var sugen på att hjälpa till.

Det är ett landstignings fartyg fick jag veta i dag.

C-man
Användarvisningsbild
colliman
Inlägg: 397
Blev medlem: 10 oktober 2007, 17:59:24
Ort: Tokholm
Kontakt:

Re: Scania marindisel DC11 el schema?

Inlägg av colliman »

Mizzarrogh skrev:Tror fasen jag har ett litet gäng sådana reläer i reserv om du behöver.
Man tackar, ska mäta dom som sitter där först.
C-man
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Scania marindisel DC11 el schema?

Inlägg av Mizzarrogh »

Skicka PM i så fall, annars kommer jag garanterat att glömma det... :oops:
Användarvisningsbild
colliman
Inlägg: 397
Blev medlem: 10 oktober 2007, 17:59:24
Ort: Tokholm
Kontakt:

Re: Scania marindisel DC11 el schema?

Inlägg av colliman »

Lite mer info.

Här är en sida ur manualen som beskriver dom två givarna.
D11opmPage30.jpg
Ska väl ner till kompisen i helgen, hoppas på schema tills dess.

Vi syns....

C-man
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Scania marindisel DC11 el schema?

Inlägg av LeCanard »

Tror att det saknas en diod i plint nr 17 (eller om det är 23).
Som jag trodde är inte motorövervakningarnas beteckningar relaterade till motortyper. Dock hittade jag ett par ritningar som i alla fall liknar det din kompis har. Dock är diodbryggan bakom instrumentpanelen lite annorlunda, den på schemat har en summer påmonterad.
Ritningsnummer: 332835, Kopplingschema till instrumentskåp 285102, Dat: 1982-01-12, Rev: 1982-03-25
Ritningsnummer: 332836, Kretsschema, Dat: 1982-01-12, Rev:1982-03-25

Båda blåkopior i A2 format, så eftersom jag inte har någon flatbäddsscanner blir det knepigt.

/LeCanard
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Scania marindisel DC11 el schema?

Inlägg av MiaM »

Lite gissningar/spekulationer:

Om du inte hittar schema så kan du i värsta fall rita ett själv för att åtminstone se hur det är kopplat nu.

Det verkar sitta siffermärkningar på kablarna, fast de kanske bara avser nån beteckning på det de ska vara anslutna till.

Tyvärr är bilden på panelen lite för dålig så det är svårt att se vad det står ovanför de tre gula lamporna.

Om larmsignalen började ljuda mer och mer när motorn börjar bli varm så har du troligtvis växlat så att temperaturgivaren på något sätt påverkar larmsignalen.

Om jag vore dig så skulle jag leta reda på något lämpligt motstånd på mellan 40 och 100 ohm. (Ett elektriskt värmeelement på 500-1000W för 230V kan duga om du inte hittar nåt annat motstånd). Lossa de tre "underliga" kablarna och prova sedan att ha nyckeln i på-läge (det är väl vad som slår på strömmen till instrumenten, antar jag?) och prova mellan vilka kombinationer av de tre kablarna som motståndet får temperaturmätaren att röra sig. Om det blir mer än en kombination så titta på vilket utslag den ger i förhållande till motståndsvärdet - det borde avslöja vad som är rimligt.

När du hittat rätt ledningar till givaren så anslut dessa två till temperaturgivaren men anslut inte den tredje. Voltmät sedan med ena mätpinnen på jord och den andra mot en i taget av de två pinnarna på givaren. Du kommer troligtvis ha antingen i stort sett jord eller i stort sett batterispänning på den ena anslutningen och någon "mellannivå" på den andra anslutningen. Den som ligger på antingen i stort sett jord eller i stort sett batterispänning ska nästan garanterat också kopplas till nivåbrytaren. Givetvis ska den återstående av de tre kablarna också kopplas till nivåbrytaren. Prova om den ska vara kopplad så att den bryter eller sluter - du märker givetvis direkt om larmet ljuder trots att det inte är fel driftförhållande på motorn.

P.S. jag vet inte alls hur det är med just dessa motorer och givare, men generellt sett om man tittar på t.ex. personbilar så kan samma motorblock förekomma i flera fordonsmodeller och då ha olika givare. Om man har flyttat motor mellan olika fordon så kan givare vara fel i förhållande till instrumenten. (Jag har provat att råka ut för att en motor kokat så att det ångar som i värsta actionfilmen samtidigt som tempmätaren stod på kallaste, det får en överkorsad ratt i betyg... Felet var för övrigt viskoskopplingen mellan remskiveaxel och fläkt, och i brist på annat så lyckades jag fixera fläkten i remskivan med en "avgasklämma". När motorn svalnat såpass att vi vågade provköra så funkade kylningen förträffligt men den lät som en träskbåt. Lärdomen av detta är givetvis att det är verkligen jättebra att sånahär instrument fungerar så du gör helt rätt i att försöka fixa kompisens motor) :)
Skriv svar