340 Mbps LVDS i flat flex kabel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

340 Mbps LVDS i flat flex kabel?

Inlägg av Korken »

Godagens!

Jag har ett tag nu jagat runt om man vågar köra en 340 Mbps LVDS i en flat flex kabel (0.5mm pitch, 100mm lång max).
Det jag inte hittar är impedans av kabeln samt om folk har testat.

Är det någon här som har erfarenhet av detta?
Samt, om man inte ska köra flat flex kabel, vad rekommenderas då?

Tack på förhand!

//Emil
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: 340 Mbps LVDS i flat flex kabel?

Inlägg av xxargs »

LVDS brukar köra med 100 Ohm mellan par om jag inte minns helt fel (och 50 Ohm mellan jord och utgång - mycket behändigt om det skall passa till sedvanliga RF-mätinstrument som RF-nätverksanalysatorer, känns som att det finns en tanke bakom det hela...)

Det bästa är att mäta upp kabeln (vilket i och för sig inte är så trivialt), men av trådiametrar, avstånd och plastmaterial i isolering så går det att med ekvationer och kanske on-line simulator som finns att uppskatta en impedans, dock för det mesta brukar man sikta på runt 100 Ohm i parimpedans även på bandkabel.

Har man RF-nätverksalysator så kan mäta mellan ett par på någon meter bandkabel (och alla ledaren närmast är terminerade med 50 Ohm) och av S-parametrarna från mätningen istoppat i en simulator så ser man ganska snabbt kabelns karaktäristiska impedans genom att prova lite olika portanslutningsimpedanser i simulatorn.

En annan metod är att man har en snabb driver (med serieresistans typ 100 Ohm) kör fyrkantvåg och sedan med oscilloskop precis efter seriemotståndet studerar hur fyrkantvågen är distorderad i form av trappsteg på kurvan av reflektionen av den ganska långa bandkabelns andra (öppna) ända och sedan provar med motstånd i andra ändan tills alla spår av reflektion och därmed trappstegstendenser av fyrkantvågen är helt försvunna - då har man hittat kabelns karaktäristiska impedans, man ser till att grannparen förstås är anslutna som tänkt. fyrkantvågen bör gå med minst 2 MHz (för att vara över komplex-impedans området) och kabeln så lång att man ser trappsteget tydligt på oscilloskopet, vilket kan innebära åtskilliga metrar kabel.

Det blir trappsteg opp (om man går från låg till hög i steget) om bortre ändans resistans har för hög resistans och det blir trappsteg ned om motståndet på den bortre ändan har för låg resistans - utgå att 100 Ohm som startvärde och gå ned och upp i 10-tal ohm steg när du provar.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: 340 Mbps LVDS i flat flex kabel?

Inlägg av Korken »

Jo precis, har man grejer så kan man mäta upp de :)
Jag va mest fundersam då jag hittade en guide som sa att under 0.5 meter så behöver man inte bry sig i impedansen, men det låter väldigt konstigt.. :humm:

Finns det nå trevliga flatflex liknande kablar som är impedansmatchade?
Hittar inget bra på Digikey.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: 340 Mbps LVDS i flat flex kabel?

Inlägg av Korken »

Tänkte skaka liv i en gammal tråd igen då detta är aktuellt igen.
Jag har simulerat olika flat flex kablar nu i Si9000 field solvern, och resultatet är att alla ligger på 110-115 ohm om man har | GND | S+ | S- | GND | i kabeln.
Dvs att man har ett signalpar och två jordledare kring det.

Har designat en ny kameramodul för KFlow projektet för att bli av med 60% av kablarna och 115 ohm är inte mycket sätt från LVDS standarden (som säger 90 till 130 ohm).
Så tror det blir att testa detta! Vi har ett 1.5 GHz skop på universitetet som jag förhoppningsvis kan mäta upp allt med, men 115 ohm är inte allt för fel. Speciellt om man gör hela signalvägen 115 ohm (även om oftast bara halva blir det och resten 100 ohm).

Men kan vara kul för någon att veta vad differentiella impedansen i en flat flex kabel är! :)
Skriv svar