FM-sändare som stör TV

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

FM-sändare som stör TV

Inlägg av Chrille »

Byggde för ganska länge sedan den fm sändaren som Fractronics säljer men jag fick den inte att fungera, så idag tänkte jag att jag skulle försöka få igång den.
Nu fick jag den att fungera och räckvidden var rätt ok men det brusar lite när man lyssnar det går att höra vad som sägs.

Nu när jag satt och pysslade lite med den så upptäckte jag att den stör ut bilden på SVT1 på min ena tv och då undrar jag lite smått hur den kan göra det?


Bild
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Inlägg av VikHe »

övertoner..
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Dels genom att TV:n kan var känslig för frekvnser runt 100MHz om den använder 100 MHz internt i olika förstärkarsteg, och dels kan som sagt en dålig sändare ge övertoner (200, 300, 400 MHz o.s.v).

En riktig sändare har alltid filter som dämpar dessa övertoner, men sånt finns ju inte på leksakssändare.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Ok, tackar för svaren men nu undrar jag en ny sak.
Denna tv-jammern fungerar den enligt samma princip att det bildas övertoner eller hur fungerar den?
Bild
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

7404 nån slags inverterarkrets tror jag....

Kan bara gissa att funktionen är att skapa fyrkantpulser.
Fyrkantpulser består av oändligt antal sinusvågor, och någon av dem passar säkert TV kanalernas frekvens, speciellt om antennen råkar ha lagom längd för att gynna den våglängden.
Skriv svar