Hur svepa högtalare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av superx »

@Nerre: Det kan inte stämma. Systemet högtalare till mikrofon är linjärt. Alltså kan du enbart få information om de frekvenser du faktiskt skickar in. Däremot kan signalen se ut hursomhelst, bara den innehåller de frekvenser man är intresserad av.

Gissar att metoden bygger på kvoter mellan FFT av insignal och FFT av uppmätt signal.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av hanzibal »

Jo, jag har också svårt att se hur man kan uttala sig om toner som membranen inte renderat.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av superx »

Vad är det för DSP?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av hanzibal »

Det sitter en slags miniDSP i tas5756m som chipet heter.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av chille »

Jag undrar om det Nerre tänker på är något liknande det man mäter filter med. Man brukar skicka endast en kort puls. Altså att gå från 0 upp till max på en sample (om det är digitalt). Det man får ut är impulsresponset, vilket sedan kör en FFT-analys på för att få fram frekvensresponset.

Kan det möjligtvis vara så att samma princip fungerar även när man mäter upp frekvensresponset i ett rum?

Och för att gå tillbaka till topic... jag skulle också rekomendera hanzibal att använda en dator med ett hyffsat ljudkort. Om man kör REW (Room EQ Wizard) får man fram den informationen man vill ha. Dock kan det där programmet vara rätt bökigt att få igång. Jag har haft mycket problem med att inte få till det så att de analoga in- och utgångarna lirar som de ska. Om det skulle krångla kan man som sagt köra enklare varianter genom att bara skicka ut fitt brus och köra en FFT på signalen. Jag brukar själv köra ett linuxprogra som heter "jaaa" just för detta. Otroligt simpelt och lättanvänd program som dessutom stödjer jack.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av grym »

kör en inne och en ute så kan du se lie om skilnaderna

samma sak inne, en nära högtalaren och en vid lyssningsplatsen
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av hanzibal »

Japp, det får bli dator och "REW" över ljudkort.

@chrille: Det där "jaaa", går det att köra på RPi tro?

Fast, "fitt brus" vill man nog inte ha, kan störa mätningarna rejält har jag hört :lol:
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av Nerre »

superx skrev:@Nerre: Det kan inte stämma. Systemet högtalare till mikrofon är linjärt. Alltså kan du enbart få information om de frekvenser du faktiskt skickar in. Däremot kan signalen se ut hursomhelst, bara den innehåller de frekvenser man är intresserad av.
Om jag inte minns helt fel så gjorde man en mätning vid en viss frekvens, sen gjorde man en transform som man sen på nåt sätt "konverterade" så den motsvarade ett impulssvar eller ett stegsvar och sen transformerade till ett frekvenssvar.

Det var alltså en metod för att "förfalska" ett impulssvar eller stegsvar.

Poängen är att du tittar på en enskild sinusvåg i signalen, du tittar inte på en signal med en viss frekvens utan det är i princip ett "sinusvågsvar" som du transformerar till ett impulssvar.


Efter att ha googlat lite så kan det ha varit den här som jag tänker på, och då mindes jag inte helt korrekt ändå (insignalen måste innehålla hela spektrumet).
Faktum är att signalen inte ens behöver vara vit (=ha samma amplitud på alla frekvenskomponenter), vi vet ju hur stark varje komponent är på ingång och utgång och vi vet deras faslägen. Det kan vi ju ta reda på genom att göra spektralanalys på in- och utsignal. Det går alltså bra även med rosa brus eller logaritmiska sinussvep.
Därmed kan vi få fram systemets impulssvar genom att räkna baklänges från en excitation med en godtycklig signal, bara den innehåller alla frekvenser.
http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/ku ... etoder.pdf

Det var alltså den sista fetmarkerade meningen som jag inte mindes riktigt korrekt alltså, jag mindes bara "godtycklig signal" men hade glömt att den måste innehålla alla frekvenser.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av hanzibal »

Laddade hem REW, funkade rakt av och verkar kraftfullt - från noll till första svepet på tre minuter så jag donerade faktiskt en liten slant.

Gjorde ett snabbt svep med Odessey-mikrofonen på min Laptops inbyggda pyttehögtalare...inget vidare men ganska väntat:
Laptop.jpg
Kanon!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av superx »

@Nerre: Det var precis det jag syftade på med kvoten mellan FFT-beräkningar. Fallet med en puls in är lite speciellt, eftersom dess FFT är 1 och man kan hoppa över divisionen

Hur programmerar man DSPn? Skriva kod? Ange FIR-koffecienteer?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av hanzibal »

En massa koefficienter, som tur är finns ett gui för att generera konfig samt styra chipet, delvis i realtid:
gui.JPG
Det är bara att dra i de där "biljardbollarna" :-) Enligt manualen skulle det finnas möjlighet att ladda in svep-data för högtalarna i samma graf (!) men jag hittar inte den funktionen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av superx »

Fränt!
rikkitikkitavi
Inlägg: 14825
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Arta, basta.com ( faktiskt.se) mm

man använder normalt sk gatead signal som slutar mäta innan förata reflexen kommer. då kan man mäta anyplace. Nackdelen är att då får du intemed låga frekvenser men det finns andra tekniker för det.

Du behöver ett ljudkort miko mikförstärkare. Kan lånas av vänlig forummedlem ;)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av hanzibal »

Verkar funka hyggligt med den mik jag testat med (se tidigare post).

Trodde ljudkortet hade inbyggd mik-förstärkare men har ett externt ljudkort av finare snitt som jag skall prova med samt såklart även driva högtalare med en riktig förstärkare.

Egentligen borde man ju sen ta fram en profil för de egna öronen också men det får väl anses vara överkurs :D
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av hanzibal »

Visade sig att funktionen för att kunna läsa in svepningar finns i en senare version av Texas GUI.

Tänkte göra ett test för att jämföra frekvenssvaret FÖRE och EFTER kompensation. Skall bli mycket intressant.

Kanske går det att importera REW-svepet rakt av, annars kan man kanske trixa i Excel.
Skriv svar