Gammal rör radio högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av agfamatic »

Nä FM band lär den inte ha FM kom först 1955 i Sverige mycket senare än din radio dock tar den emot långvåg, mellanvåg och kortvåg inget av dessa band används till rundradioutsändning i Sverige däremot finns det ett flertal stationer ute i Europa på mellanvåg och långvåg samt en del internationella stationer på kortvåg och tillskilnad från FM som bara går till horisonten från sändarantennnen sätt följer alla dessa band jordens atmosfär vilket ger dem högre räckvidd än FM.
Dvs. du lär nog inte ha några problem att ta in tyska, ryska, franska, hollänska, norska och förhoppningsvis brittiska stationer
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av ekman »

Okej, då ska jag testa och se ifall jag kan få in någon station. Om jag inte får det, så antar jag att det är nått fel i apparaten :P
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag tror inte det är några större problem att styra det "magiska ögat" med en lös modul om du inte får till det utan att sabba originalkonstruktionen om du vill att det skall göra någonting annat, samma med vreden, så länge det är reversibelt så riskerar du ju inte att förstöra roliga originaldelar. :)

"ögonen" kan man ju koppla till vad man vill med litet modifikationer av drivare så det borde inte vara några större problemas.
Hade en drivmodul i skallen förut men hittar den inte nu (sitter vid annan dator).
Nå, finns annars ganska bra scheman på nätet som du kan labba litet med så att du får till det som tänkt.

Tyverr har de som sagt inte så lång aktiv drifttid dock men den brukar ändå vara hyfsad för dessa modeller har jag för mig.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Inlägg: 413
Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av Volvo245GLT »

Du borde kunna ta in stationer utan problem när solen gått ner om allt är som det ska.
Faktiskt ganska avkopplande att sitta med sin gamla radio och ratta runt på skalan.. :tumupp:

Tyvärr så tror jag nog att det krävs en lättare renovering, om inte annat för att få apparaten driftsäker. Som det är nu så lär du troligtvis bara få brum ur högtalaren och kanske även röksignaler från insidan av radion...
Elektrolytkondensatorerna har troligtvis torkat efter alla år och måste nu bytas.
Det samma gäller för vaxkondensatorer som alltid bör bytas. Dessa var en billig lösning på tiden då det begav sig, och inte fungerar de bättre efter 80 år heller när kyla, värme och fukt har gjort sitt med vaxet och pappret inuti.
Ser ut som om du har ett gäng sådana fulingar i din radio; de gulaktiga komponenterna med texten "SATOR". :)

Utöver detta så skulle jag tro att det räcker med kontaktspray i pottar och omkopplare för att få en användbar radio. Ev. byta några motstånd också då vissa modeller hade problem, men rören brukar iallafall inte vara något akut bekymmer så länge de inte är spruckna eller så.

Grammofoningången (eller "MP3 in" om vi skall översätta till moderna apparater) kan du sen använda för att få radion att spela vilket musik du vill med härligt rörljud. 8)
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av ekman »

Jag har testat nu och fick brum men ibland fick jag ett typ av svängade ljud, vilket jag inte kan beskriva bättre än klassiskt radio ljud, men fick aldrig in någon kanal :P

Jag gissar på att vaxkondensatorn är den stora gula cylindern som går rakt igenom radion?
Jag har ringat in den med grön cirkel på en av bilderna.

Är sugen att byta ut vaxkondensatorn och testa igen.
Skulle kunna tänka mig byta alla (Gula, och även de större Röda) kondensatorerna för det vore kul att få den att fungera faktiskt.
Och då fundera på lösningen med grammofon ingång som "reciver" för det tänkta trådlösa ljudet :P

Har tagit ur radion ur chassit för att lättare hålla på med den, och här kommer lite bilder också:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av Mizzarrogh »

Här är en video om hur man gör: :)


Edit, du kan spola ca 35 minuter in i filmen om du vill gå direkt på kondensatorbytena...

Edit, här är en till film han har gjort:



(Bytet börjar ca 10 minuter in i filmen.)
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av ekman »

Okej, det verkar ju inte vara nån ide' att INTE byta alla kondensatorer. Får räkna på hur många jag behöver av varje värde och beställa :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av Icecap »

Ganska OT men varje gång jag ser ämnesraden på denna tråd har jag roligt.

Gammal rör radio högtalare - gammal vadå? Man? Och varför rör h*n den?

Hade den varit 'Gammal rörradio högtalare' var det ju klart vad som menas.

OK, roliga sekunden slut.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, du ser ju i videon hur man gör om man behöver stacka dem till andra värden osv. Han förklarar detta en bit in i videon. :tumupp:
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av agfamatic »

http://www.bhiab.se/perl/index.cgi i Nyköping brukar ha billiga surplus kondingar med rätt värden och spänningstålighet som jag brukar använda
de har större utbud av kondingar i sin surpluskatalog http://www.bhiab.se/data/user/Surplus.pdf än på sin vanliga hemsida av någon anledning

annars:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... densatorer

eller http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... th=178_179
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av ekman »

Jag håller på som sagt att inventera vilka kondensatorer jag ska byta ut. Jag tog ut en stor som jag misstänker var vaxkondisatorn som nämndes tidigare i tråden.
På den står det "8 + 8 MFD 475 W.V"

Jag antar att det är dubbla 8 Microfarads i en kapsel? det finns 3 ben ut, och ett av dom var redan klippt från början. Och det svarta benet borde således vara deras gemensamma ben?

Sedan undrar jag vilken sorts komponent det kan vara i bild2 ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av hcb »

Den sista komponenten liknar en vibrerande omformare.

Edit: Rolf Z har troligen i vanlig ordning rätt. Det var jag som tyckte att det gick in kablar i både top och botten, och "100 mA" lurade mig.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Kan vara en extra 50uF konding som inte ska finnas där.Ser ut att vara monterad av mera glad än kunnig amatör.
Originalet är den ovanför på 2x8uF.
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av ekman »

Trodde jag var säker, men tänkte höra med er. Är detta 0.1 uF ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av SM7CZR »

Troligen 0,1 µF.
Skriv svar