Gammal rör radio högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Gammal rör radio högtalare

Inlägg av ekman »

Funderar lite allmänt hur denna högtalare som sitter i en gammal rör radio vill ha för signal? Jag är van vid att högtalaren bara vill ha + och - för att kunna pulsera disken. Det ser ut att sitta en mindre transformator på ovansidan?

Det går fyra ledar till denna högtalare, 2 ser ut att gå till den lilla "transformatorn" på ovansidan, och 2 ser ut att gå till högtalarens-electro-magnet-grejj.

Sedan undrar jag också vilken funktion som det runda "ögat" i frontpanelen uppe till höger, ovanför den graderade cirkeln skulle ha?
Ser ut att vara toppen av ett vakuumrör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av YD1150 »

Transformatorn är för att anpassa (rör)slutstegets höga utimpedans på typ 4-10kohm till högtalarens låga på 4-16ohm.
Annars blir det inte mycket ljud i högtalaren, transformatorn gör samma jobb som en mekanisk växellåda i t.ex. en bil
som anpassar motorns varvtal och vridmoment till vad belastningen kräver i form av varvtal och vridmoment.
(tänk varvtal = spänningen i volt, vridmomentet är strömstyrkan i ampere)
Transformatorn måste anpassas till det aktuella röret i slutsteget. Kan jämföras med att man tar en
motorn från en formel-1 bil (som kanske varvar 20000rpm på full gas) till en lastbil med en dieselmotor
som varvar kanske 2500rpm max. Hästkrafts-antalet kan vara 500hk på båda men vid olika varvtal/vridmoment
så att byta motor rätt upp och ner kommer inte att bli bra utan ett byte av växellåda (transformatorn) :wink:

Det är ett s.k. "magiskt öga" som visar den mottagna stationens signalstyrka.
http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_eye_tube
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av YD1150 »

En kommentar till.....
Högtalaren kanske använder sig av en elektromagnet i stället för permanentmagnet.
Såna konstruktioner finns men är inte så vanliga.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av SM7CZR »

Precis vad jag tänkte skriva.
Elektromagnet till högtalare i stället för permanent magnet.
Lindningen användes samtidigt till nätdelen som ett filter tillsammans med elektrolytkondensatorerna för att filtrera likspänningen som radion drives med.
Jag känner igen radion. Fabrikatet är en AGA-baltic.

En högtalares talspole drivs med växelspänning.
Plus/minus-tecken på högtalare användes i fasnings-syfte.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den där elektromagnetlindningen är samtidigt säkert drossel för förstärkarens matningsspänning.
Högtalarens impedans kan vara vad som helst, kanske runt 800 Ohm.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av xxargs »

Elektromagneter användes först för att permanentmagneter av tillräcklig styrka fanns knappt att uppbringa då man inte hade hitta dom legeringar som senare blev vanliga i magneter för högtalare baserade på bl.a aluminiumkobolt och när kobolt sedan ansågs för dyrt på 70-talet så började de keramiska magneterna göra sitt intåg, och idag och kanske 20 år tillbaka neodym för mindre magneter i högtalarelement som hörlurar och mobiltelefoner etc.

Det är viktigt med hög magnetstyrka i gapet där talspolen rör sig då det är direkt kopplat till högtalarens verkningsgrad (F=BIL) och med den relativt låga effekten man hade med rörsteg så gällde det att förvalta effekten så bra som möjligt i högtalaren

Än idag kan elektromagneter ge högre fältstyrka än någon permanentmagnet - det är elektromagneter som magnetiserar permanentmagneter som tex. neodym-magneter när dessa tillverkas.
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av ekman »

Okej, tack för samtliga svar. Det är nämligen så att jag går i tankarna att konvertera denna högtalare till att kunna streama musik. (fast att jag inte kan nått typ)

En fråga är, hur kan jag driva denna högtalare eller är det bättre att köpa en "vanlig" 4-8 ohm'are ? jag skulle gissar på det sist nämnda :wink:

Sedan skulle jag tycka det var tufft att försöka få igång den "magiska ögat" som en indikator på volymen, så jag försökte kolla vilken sorts rör det är. Men allt som står på den är "AGA BALTIC" och inne i röret kan man se "35" . Och jag vet inte hur rör fungerar ens :P

En sak jag tyckte var konstigt när jag tittade på undersidan var att strömmen går direkt till en potentiometer? ganska tålig potentiometer som tar emot 230V :P
Och här kommer lite bilder för ert besvär
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Inlägg: 413
Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av Volvo245GLT »

Vacker radio!.. Hoppas planen är att bevara den i originalskick! :)

"Ögat" på fronten är just ett "magiskt öga", troligtvis EM34.
Detta rör används som tuningindikator. Det visar en grön cirkel, som blir hel vid full signal.
http://www.r-type.org/exhib/aaa0331.htm

Dessa ögon är ganska åtråvärda om de fortfarande lyser upp tydligt. Tyvärr så slits de ut betydligt fortare än övriga rör i radion.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Nja,inte riktigt.Radion ser ut att vara en AGA-Baltic Europa 751.Finns det inget bakstycke?Där ska numret stå.
Om numret på radion stämmer kan ögat vara ett 6G5.

Vanliga högtalare är billigast på loppis.För experiment använder man idag nästan bara 4-8ohms högtalare.
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av ekman »

Tackar! den är grym :D

Ja, tanken är att göra så lite inverkan som möjligt men att ha funktionerna av rattarna till att byta låt, höja sänka volymen osv.
Det magiska ögat är precis som du säger en tuningindikator, men jag skulle vilja använda det till att indikera volymen istället.

Iofs kanske det går att köpa nått liknande rör så kan man lämna originalet kvar :P
Ser att det finns några EM34 på ebay, även några 6G5

Det finns ett kretsschema, men då måste man betala för att se den (men lite information får man gratis):
http://www.radiomuseum.org/r/agabaltic_europa_752.html

På baksidan så ser jag att det finns ett APP. No : 291212
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av agfamatic »

annars om du är intresserad av att få radion att fungera igen så lär den möjligtvis ha en grammofoningång som även kan kopplas till modernare utrustning
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av agfamatic »

AGA Europa 752 verkar vara en allströmsmottagare (dvs en radio med seriekopplade rörglödtrådar och chassit kopplat direkt till ena sidan av elutaget) däremot verkar jag skymta en Trafo på bilden av indikatorröret så du har antagligen en växelströmsversion (transformatormatad med säkert ej strömförande chassi)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, ext. ingång kan du ju använda i princip rakt av (i många fall bokstavligen utan ändringar).
Personligen tycker jag om att koppla in original som det var gjort med få ändringar, men det beror ju litet på vad man personligen tänkt. :tumupp:
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Visst är det en vanlig växelströmmare,och då passar inte 752.
Jag vill nog fortfarande ha den till att vara en 751:
Här finns mycket bra bilder på en sådan:
http://www.ebay.ca/itm/Rohrenradio-Radi ... 1418068470
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Gammal rör radio högtalare

Inlägg av ekman »

Ja, det ser precis ut som den på ebay länken

Jag har startat upp den bara för att testa, men fick bara ett doft ljud ifrån den. Tänkte att dom kanske har slutat sända radio för dom här mottagarna?
Eller kan dessa ta upp FM radio?
Skriv svar