Laga spinningcykeldator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Tekno
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 juni 2013, 12:35:40

Laga spinningcykeldator

Inlägg av Tekno »

En "cykeldator" till en spinningcykel som ser ut så här:
DSC_0076.JPG
Inuti:
DSC_0077.JPG
Insida, närbild:
DSC_0078.JPG
Sladd som är kopplad till cykeln:
DSC_0079.JPG
Närbild:
DSC_0084.JPG
Av vad jag kan se så har sladden tidigare suttit fast på kretskortet där det står "SIN". Tänkte därför löda fast den där igen. Min fråga är beträffande polariteten. På kretskortet står det som synes - och + vid SIN. Sladden är svart så när som på ett grått streck på ena sidan (se närbild) så jag antar att detta gråa streck symboliserar något, men vad? Det jag undrar är alltså hur vet jag vilken ledning på sladden som ska vara kopplad till + och vilken som ska vara kopplad till -?

Något annat tips när man ska löda en sån här sak? Metallbiten som sticker upp från "+" på SIN är väldigt liten, så jag hoppas att det går att få kontakt mellan ledningarna när man löder där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Laga spinningcykeldator

Inlägg av Nerre »

Det som sticker upp är ju resterna från sladden. De resterna är det enklast att ta bort, skala en bit av ledarna och tryck dem genom hålen och löd på baksidan.

Om polariteten spelar nån vet jag inte, beror väl på vad som sitter i andra änden.
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Laga spinningcykeldator

Inlägg av ekman »

Ja, lättast är väl att titta på vad som sitter på andra sidan sladden för att kunna säkerställa polariteten
Användarvisningsbild
Tekno
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 juni 2013, 12:35:40

Re: Laga spinningcykeldator

Inlägg av Tekno »

Hur då? Det enda som går ut från spinningcykeln är en sån här kabel:
DSC_0090.JPG
Hur ser man polariteten på en sådan?

Denna ska ju sedan sitta i kabeln som ska lödas fast i kretskortet som jag redan lagt upp en bild på, här är ännu en bild för att visa tydligare hur den ser ut:
DSC_0091.JPG
Så hur ska man avgöra polariteten utifrån detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cilione
Inlägg: 39
Blev medlem: 6 april 2010, 15:37:45

Re: Laga spinningcykeldator

Inlägg av cilione »

Vad sitter i den andra änden av kabeln?
Det är inte så att det sitter en 'reed switch' + magnet på hjulet som sluter 1 gång per varv?
Du bör kunna kolla detta mha. en multimeter.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Laga spinningcykeldator

Inlägg av Lennart Aspenryd »

I så fall har polaritet ingen betydelse.
Friskt kopplat! Men den del av partråden som har märket brukar vara plus!
Men som sagt, att mäta över den tvåpoliga stickproppen ger nog svaret!
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Laga spinningcykeldator

Inlägg av Nerre »

Tekno skrev:Hur då? Det enda som går ut från spinningcykeln är en sån här kabel:
DSC_0090.JPG
Hur ser man polariteten på en sådan?
Men vad sitter i änden av DEN sladden? Det är det som avgör om polariteten spelar nån roll eller inte.
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Laga spinningcykeldator

Inlägg av ekman »

Jag skulle gissa på att det är så här :oops:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Tekno
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 juni 2013, 12:35:40

Re: Laga spinningcykeldator

Inlägg av Tekno »

cilione skrev:Vad sitter i den andra änden av kabeln?
Det är inte så att det sitter en 'reed switch' + magnet på hjulet som sluter 1 gång per varv?
Du bör kunna kolla detta mha. en multimeter.
Det går tyvärr inte att se vad som sitter i andra änden av hankabeln, den går in i ramen på cykeln och fortsätter ner i ett långt rör som går mot "framhjulet".
Lasp skrev:I så fall har polaritet ingen betydelse.
"I så fall" - i vilket fall menar du?
Lasp skrev:Friskt kopplat! Men den del av partråden som har märket brukar vara plus!
Det var något sådant jag tänkte på, om det typ finns någon standard som säger "den del av kabeln som har ett streck är plus" (eller vice versa). Här är ytterligare en bild, som synes är det ett grått streck på övre delen av kabeln. Denna är då alltså plus?
DSC_0092.JPG
Får väl prova att mäta med multimeter annars (som jag dessvärre inte har tillgång till nu). Bara att sätta probarna i var sin ände av ovanstående sladd (ska självklart skala av plasten först) och se vad det ger för utslag då man trampar på cykeln? Hoppas då att det ger en tillräckligt stark signal för att den ska gå att känna av med multimetern.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Laga spinningcykeldator

Inlägg av lond »

Sätt multimetern på "pip", kommer den att pipa varje gång magneten aktiverar givaren. Räcker att du roterar hjulet långsamt. (Om det är en reed-givare.)

/// Marcus
Användarvisningsbild
Tekno
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 juni 2013, 12:35:40

Re: Laga spinningcykeldator

Inlägg av Tekno »

Har nu provat att mäta med multimeter. Mätaren fluktuerar väldigt mycket och snabbt mellan olika värden så det är svårt att läsa av exakt, men om jag sätter multimeterns röda prob på kabeln med ett grått streck och den svarta på den andra så visas mätvärden omväxlande på ca -3 mV och + 20 mV. Men kopplar man tvärtom (svart prob till grått streck) blir mätvärdena samma. Hur ska man tolka detta?
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Laga spinningcykeldator

Inlägg av Nerre »

Det är som sagt var troligen INTE nåt som ger en spänning ut utan givaren fungerar som en strömbrytare (en magnet som påverkar en magnetkontakt). Att mäta Volt är alltså fel, du ska mäta ohm.
Användarvisningsbild
Tekno
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 juni 2013, 12:35:40

Re: Laga spinningcykeldator

Inlägg av Tekno »

Okej, har provat att mäta Ohm nu. Om man inte trampar verkar den ligga över mätbart värde, när man trampar sjunker den ner i ca 1 MegaOhm, kanske nedåt 100 kOhm om man trampar snabbt. Är likadant oavsett vilken prob som är kopplad till sladden med det gråvita strecket. Vet inte vad man kan säga utifrån detta, beträffande vilken sladd som ska va kopplad till + och vilken som ska va kopplad till -?
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Laga spinningcykeldator

Inlägg av lond »

Snurra hjulet långsamt med mutimetern ansluten och inställd på resistans, så kommer du att hitta var magneten aktiverar givaren en eller två gånger per varv.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Tekno
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 juni 2013, 12:35:40

Re: Laga spinningcykeldator

Inlägg av Tekno »

Jo det har jag hittat. På vilket sätt är det relevant?
Skriv svar