FM-sändare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

FM-sändare

Inlägg av strombom »

Hej!

Jag har just pillat ihop en liten FM-sändare till en MP3 spelare jag håller på att bygga. Tyvärr funkar den inte så bra.

http://193.11.236.26:1234/projekt/html/ ... nu=1&sub=7

Jag har inte tillgång till oscilloskop så jag undrar om det finns någon vänlig själ som känner för att hjälpa till lite? =)

Om du har ett oscilloskop och har en hum om hur en fm-sändare fungerar så skickar jag en komplett sändare som du får behålla mot att du hjälper mig att få igång den ;)

Om ni direkt nu kan säga hur jag ska få den att fungera är jag såklart ännu mer tacksam ;)

/Johan
Senast redigerad av strombom 21 december 2003, 18:54:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

R3 R2 kolla placering på kretskort.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

TACK! ska åtgärdas direkt ;)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

nu har jag byggt en till

den andra fungerar!

tyvärr är det extremt låg signal och man måste höja volymen på radion väldigt mycket, man måste även ha antennerna ganska noggrannt placerat för att det ska fungera, det är dålig ljudkvalitet också, en del brus... får räkna lite... :)

/Johan
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Med 3 Volt drivspänning blir effekten därefter....

Dessa FM-sändare brukar vara rätt känsliga, å är svåra att koppla till extern antenn. Då behövs kristallstyrning + buffertsteg före antennen.

Oscilloskopet är oftast inte till mycket hjälp utan en frekvensräknare är bättre, eller bara en voltmeter (vridspole, ej digital) som man koppla till en kabel (antenn) som man håller i närheten.
Då ser man om sändaren strälar ut effekt.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

jag brukar mest hålla på med digital elektronik, då räcker oftast multimetern och logikproben...

nu vet jag inte ens vad det är för nivåer på insignalen jag skickar in till sändaren... jag vet inte frekvensen (jag vet ju knappt om kretsen har börjat oscillera)... det enda jag vet säkert är att FET-transistorn fungerar och att kretsen får rätt spänning :/

så min önskelista ser ut så här:
* Tektronix digitalt minnesocilloskop
* Anritsu signalgenerator
* Anritsu spektrumanalysator
* Bra logikanalysator
* Emulatorer för diverse enchipsdatorer
;) hoppas tomten är snäll

/Johan
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Du får nog hoppas på att han är rik också... :wink:
Digger
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 oktober 2003, 10:27:56
Ort: Norrköping

Inlägg av Digger »

Förvänta dig som sagt inga mirakel med en sådan enkel krets. En HF-förstärkare kan möjligen hjälpa men de är rätt knepiga att få till. HF är intressant men svårt.
Vill dessutom påpeka den legala aspekten på sändaren. Ett par meters räckvidd lär inte reta upp någon men hur stora nytta har man av det. Är inte en sladd enklare? :D
Enkla krestar har också en förmåga att släcka ut många närliggande frekvenser. Vilka frekvenser sänder du på?
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

En signalgenerator bygger man i senaste "Allt om Elektronik".

Själv tycker jag att en frekvensräknare räcker långt.
Lindar du en spole som du kopplar till frekvensräknaren så ser du vilken frekvens sändaren sänder på.

Men, som någon sa här. HF är svårt, speciellt VHF.
Det är så många mekaniska faktorer som spelar in om det ska bli bra
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

jag säger inte vilka frekvenser jag sänder på, du jobbar säkert på pts, haha =)

jag förstod ju att den lilla kretsen inte skulle uträtta några mirakel, men den var under förväntan, skulle gärna vilja nå ett par meter. självklart vill jag inte störa, hade den blivit så stark hade jag försökt dämpa signalen såklart.
syftet med den är bara att kunna spela musik på en radio i samma rum. sladd är ju krångligt eftersom man inte alltid har en sladd med sig.

vill man göra det ordentligt får det väl bli en vco, mixer och hf förstärkare som du säger men det skulle jag nog inte lyckas med...

ah! jag har ju allt om elektronik, såg signalgeneratorn, den såg fin ut. har ju redan många av delarna som behövs :) men det tar sån tid...

en frekvensräknare hade nog inte varit fy skam hellar som du säger...

det är som att jobba i totalt mörker utan mätinstrument... :/ nu ska jag fortsätta på de digitala delerana av mp3-spelaren, det är mycket lättare :)

/Johan
jockysoft
Inlägg: 136
Blev medlem: 6 augusti 2003, 23:10:58
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av jockysoft »

när ni ändå nämner allt om elektronik så har jag för miga tt de i nåt nummer för inte så längesen hade en ritning på nån fm-sändare...
ganska avancerad sak, två ic:s och ytmonterad.
Skriv svar