Köp av 3d skrivare!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Zatrec
Inlägg: 92
Blev medlem: 21 oktober 2007, 04:56:52
Ort: Katrineholm

Köp av 3d skrivare!

Inlägg av Zatrec »

Hej!

Har kommit fram till att jag vill ha en 3d skrivare för att jag vill kunna testa det jag ritar!


Det jag är ute efter är:

1.Fungerar OOTB

2. Inget eller så lite DIY som möjligt

3. Stor utskrivs plattform

4. 1-2 skrivhuvud

Priset så lågt som möjligt men ändå få med allt jag nämnt

Köps i Sverige
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Köp av 3d skrivare!

Inlägg av konig7070 »

Hur stor är stor plattform? Och det blir mycket enklare att ge dig ett förslag om du sätter en prisgräns.

Ultimaker brukar vara ett säkert kort, http://3dverkstan.se/product/ultimaker-2 om du vill lägga ut ca 20k.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Köp av 3d skrivare!

Inlägg av LaRdA »

Uppvärmd skrivbädd?
Kan vara rätt avgörande om det fungerar med ABS och andra matterial.
Användarvisningsbild
Zatrec
Inlägg: 92
Blev medlem: 21 oktober 2007, 04:56:52
Ort: Katrineholm

Re: Köp av 3d skrivare!

Inlägg av Zatrec »

Priset ska väl landa runt en Makerbot replicator 2 men billigare är ju lättare att försvara :)

Jag är nybörjare och det mesta jag lärt mig är från andras trådar och info på nätet.

Hur tänker ni ang. stora och små 3d skrivare?

Jag vet storleken att saker man kan skriva ut påverkas och priset men jag undrar hur länge täckte den lilla era behov innan ni ville ha större?

Finns det någon skala på vilka saker man kan skriva ut och vilka skrivare som passar?

Jag är ute efter materialet om har bäst hållbarhet men är ju inget negativt om fler material fungerar.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Köp av 3d skrivare!

Inlägg av LaRdA »

Hoppas du inte har något emot om jag ställer några motfrågor , för att lättare få en bild om vad som kan passa för dig?
Vad vilka typer av detaljer har du planerat att skriva ut, både storlek och krav på hållfasthet osv?
Att man vill ha det "starkaste" materialet förstår jag, men som alltid så brukar man få göra vissa kompromisser om man inte är beredd att betala vad som står på prislapparna hos de "riktiga" maskinerna, för är man villig att öppna stora plånboken så kan man få en skrivare som skriver ut i rostfritt stål, titan och liknande material, men det är inget för oss "normala" användare.

I mitt fall så har jag byggt min skrivare själv, och den klarar ett utskriftsområde på över 300mm i X och Y, men för nuvarande är jag begränsad av att jag bara har en uppvärmd byggyta på 200x200mm.
Men i praktiken så har inte det begränsat mig då det i mitt fall faktiskt är rätt sällan man måste skriva ut så stora detaljer,speciellt om man skulle få för sig att utnyttja hela byggvolymen då utskriftstiderna blir extremt långa.


PLA är det material som de flesta enklare 3D-skrivare klarar att använda även om dom inte har en uppvärmd byggyta, det är rätt hårt men för vissa applikationer kan det vara lite för sprött, en annan nackdel är att det inte klarar lika hög temperatur som ABS och andra material innan det börjar mjukna,

ABS är en betydligt segare plast (samma matterial som legobitar är tillverkade av) som även klarar högre temperaturer bättre än PLA, en nackdel är däremot att det har större problem med "warping", dvs att när de olika lagren av plast svalnar så byggs det in spänningar i materialet som gör att kanterna på den utskrivna biten vill böja sig upp från plattformen vilket både går att detaljen inte håller måttet och att den ibland kan lossna från plattformen under utskrift.
En av de mest effektiva metoderna för att motverka det är att man har en uppvärmd plattform som gör att detaljen svalnar jämnare och minskar de problemen.

Sedan finns det även många andra material som Nylon och polykarbonat som är väldigt starka, men även de brukar kräva en uppvärmd plattform för att fungera bra, och i vissa fall även en hotend tillverkad helt i metall för att klara de högre utskriftstemperaturerna.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Köp av 3d skrivare!

Inlägg av Meduza »

Jag föreslår även jag en Ultimaker2 http://3dverkstan.se/product/ultimaker-2

Fungerar grymt bra out of the box.

Större utskriftsyta än så är inget jag har känt behovet av, utskriftstiden ökar såpass mycket när man ska upp i storlek att jag hellre skriver ut det i två delar om jag ska ha något större.
Användarvisningsbild
Zatrec
Inlägg: 92
Blev medlem: 21 oktober 2007, 04:56:52
Ort: Katrineholm

Re: Köp av 3d skrivare!

Inlägg av Zatrec »

Jag har svårt att se allt jag vill tillverka just nu, det är något som kommer att ändras med tiden.

Men har jag en stor kan jag alltid skriva ut små saker men inte tvärtom.

Däremot är det så att 200x200 är en optimal storlek som de flesta använder så lär det passa mig med!

Materialet vet jag inte så mycket om men som sagts tidigare att ju starkare det är desto bättre men priser kring 20 000kr

Vad mer kan vara viktigt att tänka på?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Köp av 3d skrivare!

Inlägg av Meduza »

Mycket större än 200x200 är det inte många som använder iaf, så storleken skulle jag inte oroa mig för.

Uppvärmd byggplatta, helst med glasyta eller PEI, är för mig ett måste, gör allt så mycket trevligare, utskriftskvaliteten ökar eftersom man får mindre problem med warping och man slipper pilla med tejp och utskrifterna släpper mycket lättare och har bättre yta på undersidan.

De hårda materialen man kan skriva ut med är generellt samma förutsatt att du har en Heated bed, möjligtvis att du kan göra lite mer exotiska saker med en all-metal hotend, men då kommer du i stället riskera problem med basmaterialet PLA.

Sen tycker jag det är viktigt att välja en skrivare med stark community, och open-source är ett plus, skulle man då få något problem har garanterat någon annan redan kommit på lösningen och delat med sig av den.

(och av flera anledningar rekommenderar jag inte Makerbot generation 5, inte några erfarenheter själv men läser man lite på nätet och talar med folk i branchen så låter det inte så roligt... plus att dom gick extremt closed-source)
Användarvisningsbild
Zatrec
Inlägg: 92
Blev medlem: 21 oktober 2007, 04:56:52
Ort: Katrineholm

Re: Köp av 3d skrivare!

Inlägg av Zatrec »

Jag har tittat (youtube) och läst deras hemsida och har faktiskt fastnat lite för Ultimaker2 speciellt för att det verkar vara lätt att börja skriva ut.


Hur ser ni på gjutning av hårdare plaster?

Har ni testat?

vad var era resultat?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Köp av 3d skrivare!

Inlägg av Meduza »

Vad tänker du när du säger "Gjutning av hårdare plaster"? Tänker du alltså på att 3D-printa objekt och sedan tillverka silikonformar från det printade objektet och gjuta kopior i epoxi/polyuretan?
mippen
Inlägg: 740
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Köp av 3d skrivare!

Inlägg av mippen »

http://elektronikforumet.com/forum/view ... d+skrivare

Som jag nämnde i ovan tråd så verkar zyyx intressant
http://www.zyyx3dprinter.com/

Skall klara abs även utan värmd platta.
Det som tilltalar är kolfiltret som gör att man slipper det mesta utav de otäcka ABS ångorna.

€1550 Gör att den hamnar lite billigare än ultimakern.
Dessutom roligt med svenskar som tagit fram den.
mippen
Inlägg: 740
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Köp av 3d skrivare!

Inlägg av mippen »

http://elektronikforumet.com/forum/view ... d+skrivare

Som jag nämnde i ovan tråd så verkar zyyx intressant
http://www.zyyx3dprinter.com/

Skall klara abs även utan värmd platta.
Det som tilltalar är kolfiltret som gör att man slipper det mesta utav de otäcka ABS ångorna.

€1550 Gör att den hamnar lite billigare än ultimakern.
Dessutom roligt med svenskar som tagit fram den.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Köp av 3d skrivare!

Inlägg av Meduza »

Dock så håller jag fullkomligt med Anders Olsson i den här tråden att alla som säger att det går att köra utan uppvärmd platta egentligen bara gör en fullösning med tveksam relevans och funktion:
Anders Olsson skrev:Jag har egentligen aldrig förstått poängen med ouppvärmda plattor som ska klara plaster med högre smälttemperatur, som ABS.
Det känns lite som man försöker bevisa att det går istället för att lösa problemet på det bästa sättet (med uppvärmd platta, såklart)

Det är ju fundamentalt svårt, som peolah säger, att få något att sitta fast under utskrift för att sedan lossna enkelt efter utskrift om man inte kan ändra någon parameter, så som värmen.

På min UM2:a sitter ABS som berget med limmad glasskiva vid ca 90 grader. PLA sitter som berget vid 75 grader utan lim eller annat.
När plattformen sedan svalnat är utskrifterna normalt helt lösa. (Man hör hur det knäpper och knakar när sakerna svalnar)
Glasplattan är tålig och enkel att rengöra.
Enkelt och pålitligt lösning helt enkelt, varför gå omvägar? Det är ju så uppenbart tycker jag att värme är en bra lösning för att få en termoplast att fästa.. ? :D

Dessutom värmer plattan själva utskriften under tiden som den skrivs ut.
Detta förbättrar vidhäftningen mellan lagren, i synnerhet för plaster med hög smälttemperatur.
Täcker man fronten på skrivaren så kan man rent av få något som liknar den uppvärmda kammare som proffsmaskier som skriver ut ABS har.
Jag har lite andra funderingar på hur (om) Zyyx har löst vissa saker, men svårt att uttala mig om det före dom släpper sina utlovade ritningar... :)
Senast redigerad av Meduza 21 december 2014, 20:17:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Zatrec
Inlägg: 92
Blev medlem: 21 oktober 2007, 04:56:52
Ort: Katrineholm

Re: Köp av 3d skrivare!

Inlägg av Zatrec »

Meduza skrev:Vad tänker du när du säger "Gjutning av hårdare plaster"? Tänker du alltså på att 3D-printa objekt och sedan tillverka silikonformar från det printade objektet och gjuta kopior i epoxi/polyuretan?
Ja något sånt, fungerar det bra blir det bättre än originalet.

Som jag tänker är att man får en solidare bit utan lager

snabbare massproduktion?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Köp av 3d skrivare!

Inlägg av Meduza »

Klart att det fungerar, precis som att gjuta av vilket annat objekt som helst (om objektet lämpar sig för att gjuta), och ja den blir ju naturligtvis 100% solid om du gjuter den solid.

Du kommer nog vilja efterbearbeta detaljerna oavsett för att få helt släta ytor eftersom silikonet kommer att kopiera _allt_ från originalet, jag har själv provat gjuta en del med http://kinn.com/product.html/polyuretan ... gory_id=27 i silikonform och det blev utmärkta hårda detaljer (Shore 70). Jag har dock inte provat att gjuta av 3D-printade detaljer men har svårt att se vad skillnaden skulle bli.

Det har dock inte så mycket med själva 3D-skrivaren att göra :)
Skriv svar