Trasig gammal CRT monitor med högfrekvent ljud

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Trasig gammal CRT monitor med högfrekvent ljud

Inlägg av ekman »

Vår gamla Amiga/Atari monitor har dött. Inget lyser när man trycker på on knappen, men ett "högfrekvent" ljud kan höras och jag tror mig kunna lokalisera det till nätdelen.

Jag har för mig att jag läst något här på forumet om vad som troligen är felande om ett sådant ljud ges ifrån nätdelen, men kommer inte ihåg vad?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Trasig gammal CRT monitor med högfrekvent ljud

Inlägg av Tekko »

Torra lytar.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Trasig gammal CRT monitor med högfrekvent ljud

Inlägg av Kjelle »

Löd loss transistorn som sköter högspänningen, transistorn sitter nära HS trafon
Ändrar sig ljudet från nätdelen ?

Kjelle
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trasig gammal CRT monitor med högfrekvent ljud

Inlägg av Glenn »

Vad är det för monitor ? en philips 8833 ? commodore 108x ?

Ett fel som ofta uppstår på dessa är att HS-trafon vibrerar sönder lödningarna, fats då blir ofta problemet så att
den tjuter men man får banka på den för att få bild, jag skulle helt klart ha testat att löda om dessa på vinst och förlust
det första jag gör bara för att jag vet att det ofta strular.
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Trasig gammal CRT monitor med högfrekvent ljud

Inlägg av ekman »

Tack för alla svaren. Ja, det är en philips 8833. Då blev det en bra ursäkt att köpa en billig LCR mätare att testa kondensatorerna med. I samband med det så blir det en del omlödningar också.

Visar sig inte felet sig där, så ska jag testa med Kjelle's råd med högspännings transistorn.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Trasig gammal CRT monitor med högfrekvent ljud

Inlägg av Tekko »

En billig LCR mätare är den sämsta affär du kan göra, bättre att lägga ut till en riktig av ett känt och respekterat märke.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Trasig gammal CRT monitor med högfrekvent ljud

Inlägg av MiaM »

... om man inte är speciellt sugen på att ha just den monitorn så är nog valfri begagnad tjock-tv med SCART med RGB (det lär väl "alla" ha idag?) en bättre affär än att köpa LCR-mätare? :wink:
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Trasig gammal CRT monitor med högfrekvent ljud

Inlägg av ekman »

Aa, jag vet inte. Men någon indikation om skicket på kondensatorn måste väl kunna visas? Får testa på en frisk kondensator först och se om den ens visar rätt på den.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trasig gammal CRT monitor med högfrekvent ljud

Inlägg av Glenn »

Fast det blev bättre bild på dessa än en "vanlig" 14" TV med SCART, tror det är bättre bildrör framförallt.

Jag skulle frotfarande ha lödit om HS-trafon det första jag gjorde, det är ett klassiskt fel på dessa..

Vissa versioner har även glapp i kontakterna som sitter direkt på kortet utan avlastning.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Trasig gammal CRT monitor med högfrekvent ljud

Inlägg av MiaM »

Jag skulle säga att det är sämre bild eftersom det verkar vara "dator-rör" med kortare efterlysning än "tv-rör".

Vill man ha bra bild så är en större tjock-tv en bättre idé :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trasig gammal CRT monitor med högfrekvent ljud

Inlägg av Glenn »

Det beror väl på vad man menar med bättre bild, om man tycker lite extra suddighet och eftersläpning är "bättre" så.

Lite som skillnaden mellan studiomonitorer och hemmahögtalare kanske, vill man veta hur det låter egentligen elelr vill man ha färgat ljud ? :)

(Ja, jag har studiomonitorer som högtalare här i datorrummet ;) )
Skriv svar