Webbsida för samköp från Digikey

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jacobse
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 januari 2013, 23:57:40

Webbsida för samköp från Digikey

Inlägg av jacobse »

Vet inte riktigt om denna tråd passar in i denna kategori. Annars kanske någon vänlig kan flytta den till rätt plats.

Men hade tänkt dra igång ett projekt med att försöka få till något smidigt sätt att samköpa produkter från Digikey. Detta ska inte enbart gälla för ett enstaka tillfälle utan ske kontinuerligt.

Jag satt i helgen och tänkte beställa några sensorer från Elfa. Priset på dessa låg där på 75+ moms= ca 94 kr.
Gick då in och kollade Digikey. Där låg priset på 36+moms= ca 44 kr.

Men kruxet med digikey är att du måste handla för över 650 kr om du ska få fraktfritt. Annars ligger frakten på ca 170 kr tror jag. Därför tänkte jag att det kunde vara smart att dra upp nån sida där man kan göra en beställning och när jag får en full order på över 650 kr beställer jag från digikey och skickar sedan varorna till dom som beställt.

Enligt denna modell skulle sensorns pris i exemplet ovan sluta på ca 47 kr plus ev frakt från mig till dig om man inte vill komma förbi mig och hämta sina varor för att helt slippa betala frakt.

Vad tror ni om denna idé? Skulle det vara intressant och något ni skulle använda? Har börjat knåpa lite på en sida. Men är inte speciellt hemma på detta område så tar lite tid. Kan slänga upp länken till den sen om ni tycker det är en bra idé.
ensamresande
Inlägg: 131
Blev medlem: 6 april 2014, 16:59:47

Re: Webbsida för samköp från Digikey

Inlägg av ensamresande »

Bra idé, jag är helt klart intresserad.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Webbsida för samköp från Digikey

Inlägg av lgrfbs »

Tänk på att det är beställaren som måste klaga eller returnera produkter om det blir aktuellt.
Annars en trevlig idé :tumupp:
jacobse
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 januari 2013, 23:57:40

Re: Webbsida för samköp från Digikey

Inlägg av jacobse »

Just det. Det hade jag inte tänkt på! Är det ofta det brukar vara strul? Kör några provomgångar så får jag se hur det flyter på.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Webbsida för samköp från Digikey

Inlägg av Magnus_K »

Har själv gått i samma funderingar men har släppt det pga att jag känner att jag inte har tid just nu att vara "koordinatorn".
Å andra sidan, om någon annan vill ta sig an det så hakar jag GÄRNA på!

Funderat något på hur betalningen ska gå till? Ska du ligga ute tills varorna är hemma eller kanske vänta tills du fått alla pengar på kontot tills du lägger ordern?

:tumupp: i alla fall
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Webbsida för samköp från Digikey

Inlägg av ElectricMan »

Kanske går att använda www.ecdb.net som kodbas att utgå ifrån?

Koden finns här; https://github.com/ElectricMan/ecDB.
jacobse
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 januari 2013, 23:57:40

Re: Webbsida för samköp från Digikey

Inlägg av jacobse »

Kul att flera verkar tycka det är en bra ide'! Har funderat på betalningen. Kommer troligtvis bli paypal. Kommer lägga ordern när pengarna finns på kontot. Har ingen lust att ligga ute med pengarna. Lite svårt när man är en student...

Det svåra är att få till betalningen på ett bra sätt. Vill att moms och övriga avgifter ska komma med i priset så man lätt kan se vad sin beställning kommer att kosta. Som det är nu har jag lagt en vara på min sida. Den kostar 1.35 kr.

Tanken är att om ens varor man vill ha kostar tex 100 kr på digikey. Matar man in 100 st som antal på min sida. På så sätt får man med den totala kostnaden.

Sen blir det väl någon form av enhetsfrakt. Om man inte vill hämta sina varor hos mig.

Tanken är att sidan ska vara igång i slutet på månaden.
Kom gärna med förslag!
jacobse
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 januari 2013, 23:57:40

Re: Webbsida för samköp från Digikey

Inlägg av jacobse »

Tack för tipset electricman!

Kommer använda opencart. Det är något jag velat lära mig länge. Så lika bra att göra till detta projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Webbsida för samköp från Digikey

Inlägg av Magnus_K »

Dina tankar om betalning tycker jag låter bra.
Får man fråga vart du håller hus?
jacobse
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 januari 2013, 23:57:40

Re: Webbsida för samköp från Digikey

Inlägg av jacobse »

Absolut jag bor i Stockholm. Kul att du tyckte betalningslösningen såg bra ut. Blir lite krångligt. Men bästa alternativet jag kommit på än så länge.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Webbsida för samköp från Digikey

Inlägg av lgrfbs »

Har ett farthinder till: Om alla som sambeställer bor långt ifrån varandra kan det äta upp besparingen genom frakten inom gruppen.
Hur har du tänkt angående detta?
jacobse
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 januari 2013, 23:57:40

Re: Webbsida för samköp från Digikey

Inlägg av jacobse »

Härligt! Kom med fler farthinder!
Kollade precis postens priser. Kan tänka mig att det flesta paket klarar sig under 100g. Då kostar portot 14 kr. Det känns väl ganska acceptabelt eller vad säger ni? Nästa steg blir 250 g för 28 kr. Kanske sätter frakten till 19 kr för att ha lite marginal om några överstiger 100 g. Tycker ni det är ett acceptabelt pris?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Webbsida för samköp från Digikey

Inlägg av Magnus_K »

Nu är jag lite lat men misstänker att du har bra koll på detta: Vad har DigiKey för fraktpriser till Sverige? (Om man inte kommer upp till nivån "fraktfritt" givetvis)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Webbsida för samköp från Digikey

Inlägg av Micke_s »

De tar 170kr
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Webbsida för samköp från Digikey

Inlägg av Swech »

Om du inte klistrar frimärket direkt på komponenterna så går det åt
ett vadderat kuvert också, kanske lite bensin eller pedalkraft
för att ta dig till posten och främst går det åt tid.

Var inte rädd för att lägga på några kronor till så du inte går back på det hela

Swech
Skriv svar