Hur koppla jordfelsbrytare efter en isolationstrafo?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hur koppla jordfelsbrytare efter en isolationstrafo?

Inlägg av chille »

Jag ska koppla in en isolationstrafo och tänkte då att jag även skall galvaniskt isolera skyddsjorden och sätta en jordfelsbrytare efter. Isolationstrafon har mittuttag och jag funderar nu på om jag ska anluta skyddsjorden dit eller inte. Kollar man på nätet verkar folk gör så. Får man några fördelar med att ansluta jorden till mittuttaget? Man kommer få lägre potential mellan jorden och de två faserna. Spontant känns det som om det kan vara en bra säkerhetsåtgärd.

Bild
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur koppla jordfelsbrytare efter en isolationstrafo?

Inlägg av danei »

Hela tanken med en isolationstrafo är att den ska vara isolerad. Anslut inte skyddsjorde in till sekundärsidan. Jordfelsbrytaren kommer du inte att ha nytta av.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Hur koppla jordfelsbrytare efter en isolationstrafo?

Inlägg av Miramithe »

Jfb kan man visst ha nytta av men jfb och skyddjord har ju inget med varandra att göra.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur koppla jordfelsbrytare efter en isolationstrafo?

Inlägg av danei »

Vilket felfall skulle den skydda mot?
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Hur koppla jordfelsbrytare efter en isolationstrafo?

Inlägg av Miramithe »

Strömmar mellan fas och jord. alltså jord efter isolertrafon inte ner mot "äkta jord" eller vad man ska säga, inte ofta du har ett sådant fel men det kan bli.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur koppla jordfelsbrytare efter en isolationstrafo?

Inlägg av danei »

Efter som du inte ska ha någon jord ansluten på sekundärsidan kan du inte få det felfallet.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Hur koppla jordfelsbrytare efter en isolationstrafo?

Inlägg av Miramithe »

Du ska inte ha jord som i riktig jord nej, för då försvinner ju hela grejen med isolertrafo. men om man tar mittuttaget på trafon och kallar det "jord" då funkar det ju. men det är inte jord i rätt benämning. får du upp ts bild så ser du att det finns 2 kopplingar, på den ena tar man ut jord i mittuttaget och den andra så kopplas neutral och jord samman.

Men det hade ju varit bättre om ts skriver vad den ska användas till och vad det är för trafo så kan det ju vara lättare att ge tips.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur koppla jordfelsbrytare efter en isolationstrafo?

Inlägg av danei »

Jordem kan anslutas till den vanliga jorden. Men ska inte anslutas till sekumdärsidan, varken mittpunken eller en av ändarna. Då tappar man ju isolationen.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur koppla jordfelsbrytare efter en isolationstrafo?

Inlägg av Nerre »

En jordfelsbrytare mäter strömmen i faserna som går igenom och löser ut om summan inte är noll. Den är alltså på intet sätt beroende av jord. Det är lite finessen med den. Den löser alltså så fort strömmen går en annan väg än den ska. Om det är genom jord eller nån annan konstig väg spelar igen roll.

Poängen med en isolertrafo är att galvaniskt skilja spänningen från elnätet och dess jord. Sen huruvida man vill ha en egen jord på sekundärsidan beror väldigt mycket på vad det är man ska driva och vad man vill skydda sig mot för fel.

Det går att använda mittuttaget för en sån jord eller köra med "jordad nolla". Att ta den sekundära jorden från mittuttaget ger fördelen att eventuella säkringar på faserna löser oavsett vilken fas som kommer mot jord (med "jordad nolla" händer ju inget om det är nollan som kommer mot jord). Med mittuttaget som jord bli ju spänningen mot jord hälften också, vilket minskar läckströmmar i nätfilter.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Hur koppla jordfelsbrytare efter en isolationstrafo?

Inlägg av Miramithe »

Men nu menar jag om man kopplar som trafon i denna tråd, http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=60626

Men givetvis om du kopplar jord direkt i skalet på apparaten efter isolertrafon, vilken funktion har den jorden? Den har ju inget med isolertrafon att göra då inte. och kommer ju inte skydda från något heller.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Hur koppla jordfelsbrytare efter en isolationstrafo?

Inlägg av YD1150 »

Med jordad mittpunkt på transformatorn så blir det max 110V till jord.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur koppla jordfelsbrytare efter en isolationstrafo?

Inlägg av danei »

Jag utgick från att syftet var att öka elsäkerheten i en labmiljö eller liknade. Den ökar inte alls om man ansluter sekudärsidan till skyddsjord.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur koppla jordfelsbrytare efter en isolationstrafo?

Inlägg av Nerre »

Nej, syftet med skyddsjord är ju att om en fas kommer i kontakt med höljet så ska en säkring lösa. Men tar man primärsidans jord vidare till apparaten så händer ju ingenting om den flytande spänningen kommer i kontakt med jord.

Att jorda mittuttaget (med primärsidans jord) kan eventuellt fylla funktion genom att man halverar spänningen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur koppla jordfelsbrytare efter en isolationstrafo?

Inlägg av danei »

Nej det är det inte. Syftet är att höljet inte ska kunna bli spänningsförande. Säkringens syfte är att hindra brand och överhettning.

Resultatet bli ju som du beskriver det när man inte har någon isolation, men det är inte syftet. Har du en isolation så har du ingen spänning eller ström i skyddsjorden vid det felfallet. Man bör dock ha en övervakning så att man märker att felet har inträffat.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur koppla jordfelsbrytare efter en isolationstrafo?

Inlägg av chille »

Jag hade nog lite otur när jag tänkte. :mrgreen: Det kanske är så att det inte finns någon förtjänst med att ha en jordfelsbrytare efter en isolationstrafo som används i labbsyfte.

Det finns två olika kriterier som jag vill uppfylla.

1) Ökad elsäkerhet vid labbande.
Det får jag lämpligtvis genom att göra precis så som man brukar göra. Altså skippa jordfelsbrytaren och istället använda skyddsjorden från primärsidan. Tar jag tag i chassit med ena handen och en fas med andra handen bör det rimligtvis inte hända något alls eftersom det är galvaniskt skilt. Med andra ord minskad risk för personskador.

2) Möjlighet att göra "flytande" mätningar med oscilloskåp och liknande instrument.
Eftersom oscilloskopet blir galvaniskt skiljt borde man altså kunna bryta jorden utan att det innebär någon risk? Det bör rimligtvis inte bli värre än att ansluta en apparat till ett ojordat uttag, vilket förvisso kanske inte alltid är att rekomendera.
Skriv svar