Lågenergi skräcken slår till.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Lågenergi skräcken slår till.

Inlägg av cosmox »

Expressen visar återigen att journalistik inte nödvändigtvis måste vara sann...

http://www.expressen.se/kronikorer/liza ... xperiment/
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lågenergi skräcken slår till.

Inlägg av chille »

Har du missat att glödlampor vart förbjudna i flera år redan? 8) Den där artikeln är från 2008.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Lågenergi skräcken slår till.

Inlägg av hanzibal »

Förvisso, icke desto mindre intressant för det.

Alla förbrukare påverkar ju nätet mer eller mindre. Värst är de induktiva men det handlar det väl inte om här och även om switchare väsnas så borde ju bruset bara bli vitare i proportion med antalet.

Sen borde estetikdocenter/professorer kanske inte uttala sig i dessa frågor, särskilt inte om man är naturligt färgad av elallergi...

Lite OT och gammal fråga men hur är det egentligen, kan man numera verkligen diagnostisera elallergi och vilken utbildning krävs i så fall för detta?
ElectricNooB
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 juli 2011, 20:58:06

Re: Lågenergi skräcken slår till.

Inlägg av ElectricNooB »

Jag har letat runt lite och som jag förstår det finns det ingen vetenskaplig studie som påvisar att elallergi faktiskt existerar.
SvenW
Inlägg: 1122
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Lågenergi skräcken slår till.

Inlägg av SvenW »

Hon har helt rätt i att nätet sprutar hf-störning.
Om det har hälsoeffekter vet jag ingenting om.

Men man kan idag inte lyssna på långvåg eller mellanvåg.
Det går heller inte att göra känsliga mätningar i vanliga rum.
Det är helt enkelt förfärligt.

Om det bara beror på lågenergilampor vet jag inte.
Emi-direktiv tycks inte göra så mycket nytta?

Någon som vet vilka som är de värsta bovarna?
Lågenergilampor, LED-lampor, datorer, TV-apparater ...
Finns det någon lösning på el-ändet?
ElectricNooB
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 juli 2011, 20:58:06

Re: Lågenergi skräcken slår till.

Inlägg av ElectricNooB »

Det som spyr ut mest lär vara lampor då de är byggda för att vara så billiga som möjligt. Därefter är det väl billiga icke godkända Kina-adaptrar utan tillräcklig filtrering.
Finns det en lösning? Nja, det lär nog snarare bli "värre" med tiden då fler och fler apparater använder sig av switchad teknologi.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lågenergi skräcken slår till.

Inlägg av Icecap »

Det finns studier som visar att el-allergi inte finns. Detta betyder dock inte att folk inte kan lida av det!

Med tanke på de åtgärder el-allergikare gör känns det ganska säkert att symptomen beror på annat, det är nämligen en psykosomatisk lidelse.

Och jag kan förstå att folk kan få den. De flesta här vet hur det var att sitta vid en datormonitor med kort efterglöd och 60Hz uppdateringsfrekvens. Huvudvärken/tröttheten kom som räkningar i på posten.

Det finns genetiska skillnader mellan människor och jag är ganska säker på att det finns vissa variationer som har problem med 60Hz medan andra klarar ännu lägre utan problem. Men ponera att vissa har gener som gör att de är känsliga upp i frekvens, säg 100Hz.

Sedan jobbar de ett ställe som är upplyst av lysrör varav några blinkar med halv frekvens och det tar tid innan de byts. Blinkande ljus är använd som tortyr och kan framkalla epilepsianfall, även hos personer utan epilepsi-problem. Och då går stackaren i ett ljus som ger en "nära-epilepsi"-tillstånd hela arbetsdagar. Detta förknippar kroppen med en massa (Pavlovs hundar) och det kan vara färgen på väggen, verktyget eller att det går el-ledningar rimligt nära.

Har man väl bestämt sig för att det är elen är el-allergi ett faktum. Visst, det är en sjukdom som inte finns, den är psykosomatisk - men för de drabbade är resultatet lika verkligt som ett brutet ben.

En sak man kan göra för att hjälpa dom: dels förklara sambandet med blinkande ljus och el och dels att se till att all belysning de har kring sig är DC-belysning. Visst, den fysiska skillnad är extrem minimal - men man har en bra anledning, man gör en förändring och förklaringen har tyngd - oavsett om den är korrekt eller inte.

Och DC-ljus är ju LED, alltså kan man piffa upp ljusmiljön och spara ström samtidig.
ElectricNooB
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 juli 2011, 20:58:06

Re: Lågenergi skräcken slår till.

Inlägg av ElectricNooB »

Håller helt med om blinkningarna, blir själv galen av pwm'ade led baklysen på bilar. Vill dock påpeka att ledlampor kan blinka ännu mer då de tänds och släcks "omedelbart" men detta är förstås helt beroende på drivrare!
SvenW
Inlägg: 1122
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Lågenergi skräcken slår till.

Inlägg av SvenW »

Nä, jag kan inte förstå varför man pwm-blinkar led i baklysen på bilar.
Dels för att det är störande, men det ger också sämre ljusutbyte i lysdioderna.
Det kan väl såvitt jag förstår bara vara missriktad snålhet eller inkompetens.
Kan heller inte förstå varför varenda arbetsfordon eller sopbil skall ha saftblandare. Bara ren idioti!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lågenergi skräcken slår till.

Inlägg av danei »

Man har en ström reglering som är anpassad för bromsljuset och kör PWM för att sänka ljusstyrkan i stället för att ändra strömmen. Antagligen sparar de något öre på det.
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Lågenergi skräcken slår till.

Inlägg av MiaM »

PWM utan glättning på lysen på bilar borde väl nära på räknas som en trafikfara, eftersom ljusen inte "ser ut" att röra sig på det sätt som bilen verkligen rör sig.


Vad gäller elallergi så tycker jag att flimmerteorin verkar rimlig (60Hz är ju en dröm jämfört med de 50Hz hemdatorerna körde med. Idag när plattskärmarna är mer eller mindre flimmerfria så känns även 100Hz på tjockskärm som för dåligt...).

Men vi ska väl inte glömma att det kan finnas sjukdomar eller liknande som kanske går odetekterade och vars symptom bara triggas av magnetiska växelfält eller liknande. Exempelvis så skulle en för hög halt av giftiga metaller i kroppen kanske i normalfallet kunna hållas någorlunda i ordning medan vid växelmagnetfält så kanske metallen "rörs om" så att den börjar ställa till elände av något slag, t.ex.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lågenergi skräcken slår till.

Inlägg av danei »

Det finns många teorier av det slaget. Men inget test har kunnat belägga samband mellan magnetfälten och symptomen.
Seroster
Inlägg: 1317
Blev medlem: 5 oktober 2010, 23:50:04
Ort: Kristianstad

Re: Lågenergi skräcken slår till.

Inlägg av Seroster »

Appropå saker som spys ut kräks jag lite i munnen varje gång jag läser om elallergiker.
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Lågenergi skräcken slår till.

Inlägg av MiaM »

Hur lång tid har testerna som längst pågått?

Det kan ju vara så att man har ett betingat omedelbart obehag som i sin tur är kopplat till ett mycket långsamt egentligt obehag. T.ex. teorin att magnetfält får tungmetaller att fällas ut bygger väl på processer som det lär minst ta flera timmar för individen att känna av.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Lågenergi skräcken slår till.

Inlägg av qx5 »

Magnetfält avtar väl rätt snabbt? Kanske är det snabba och kaotiskt formade elektrostatiska fält som interfererar med cellernas jonkanaler?
Ljuspulser låter dock som en rimlig orsak.
Skriv svar