Destruktiv hålbarhets-testing

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dadde
Inlägg: 177
Blev medlem: 25 oktober 2007, 11:02:27
Ort: Töreboda
Kontakt:

Destruktiv hålbarhets-testing

Inlägg av dadde »

Jag skulle vilja mäta hur mycket tryck en fyrkantsprofil i olika kolfiber klarar av innan de går sönder.
Någon som har någon bra ide på hur man antingen kan mäta högre "tryck" alltså en våg som klarar hög belastning då jag antar att de kan klara upp till 300-500 kg.
Eller ska man försöka hitta något ställe som har någon hydralpress och räkna ut trycket vid brytpunken?
Egentligen är det mest intressant att veta hur mycket mer den ena sortens profil klarar mot en annan, så en exakt siffra på antal kg eller newton är inte superviktig. Det är mer intressant att veta att profil nr 2 klarade 200% mer tryck. Dock är det alltid kul med siffror :)

Kommer inte riktigt på någon bra ide :/
Kanske bara ska sätta lägga profilerna mellan två block och hänga mer och mer vikt på tills någon ger sig... hmm...

Någon som har någon bra ide?
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Destruktiv hålbarhets-testing

Inlägg av Nerre »

Är det knäckning du ska prova alltså?

Att lägga profilen på ett par bockar och lasta kan väl funka, om du har nåt att lasta med. När jag kollade runt om att limma vattenraketer så hittade jag en kille som testade lim genom att limma ihop två remsor plast, fästa ena remsan i ett skruvstycke monterat i taken och sen via en hemmagjord klämma hänga på hink som fylldes med last (minns inte om han körde med vatten eller järnskrot). I jobbet har jag varit med om provlastning hos en kund där de med truck hämtade 1,5 ton stålplåt (rullar på pall) och sakta sänkte ner.

Enklast är ju om man har en våg som kan indikera topplast eller som ger en signal som man kan spela in för att hitta peakvärdet.

Eller hitta nån som har en schysst Instron eller liknande:)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Destruktiv hålbarhets-testing

Inlägg av blueint »

Två I-profiler som skruvas ihop på stycket och under hänger man en industritank för vätska på cirka 1 m³. Sedan kan man lätt mäta volymen som hällts i eller tiden man fyller osv.

(om man inte har tillgång till hydralik och dragmätare)
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Destruktiv hålbarhets-testing

Inlägg av Nerre »

Gäller bara att tänka på att när den knäcks så fallet allt neråt... Inget bra om tanken hänger 1 meter upp i luften:)
Seroster
Inlägg: 1317
Blev medlem: 5 oktober 2010, 23:50:04
Ort: Kristianstad

Re: Destruktiv hålbarhets-testing

Inlägg av Seroster »

Den här tomten sysslar med lite smådestruktiva tester av trägrunkor, det är egentligen oviktigt, det som är intressant är hur han använder en hävstång för att skala om sin badrumsvåg och därmed dubblar dess spann. Med en lagom lång planka kan du skala om din våg till 10:1 eller 1000:1 ;)

Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Destruktiv hålbarhets-testing

Inlägg av Noxin »

Badrumsvåg + hävstång funkar perfekt. Jag har använt det för att mäta fjäderkonstanten på stötdämparfjädrar.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Destruktiv hålbarhets-testing

Inlägg av PTC »

Har nån gång använt ett litet hydraulaggregat med encylinder och digital tryckmätare och det fungerade väldigt bra
Skriv svar