Skillnad på olika ATX datornätdelar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Skillnad på olika ATX datornätdelar?

Inlägg av stoffe »

Hej

Jag har sett att det skiljer sig väldigt mycket i pris mellan olika tillverkare av nätdelar till datorer. Jag skulle behöva en 600 watts nätdel och jag har hittat en för ca 300 kr, en annan går för 400 kr och ytterligare någon annan går för 900 kr. Kan man köpa sig den billigaste och tro att den kommer att fungera i många år? Ljudnivån gör inget att den är hög, datorn står ändå i en relativt ljudisolerad låda.

Här är några exempel, där den billigaste börjar på 400 kr
http://www.pricerunner.se/cl/640/Naetag ... e=standard

Ett annat exempel (ett företag som säljer)
http://www.tradera.com/item/341048/2071 ... 12cm-flakt

Tradera agget verkar inte så lovande enligt denna artikel.
http://www.bit-tech.net/hardware/psus/2 ... -roundup/5

Nätagget ska driva en Quad Core dator med GT320 grafikkort + en hårddisk. Sedan driver den en 7 portars EXSYS hub, 2 stora stegmotorer + en liten + två pulsviddsmodulatorer för värmeband och lite smått och gott runt omkring. Det nuvarande 500 watt nätagget verkar vara på väg att ge upp? Datorn vill inte starta alla gånger som jag behöver den men bara man får igång den så verkar allt vara frid och fröjd.

Vad tror ni som är insatta i switchade nätdelar?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Skillnad på olika ATX datornätdelar?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Eftersom de innehåller komponenter som i massmängd kostar max några tjugor så måste det vara så att man får vad man betalar för.Men namnet kostar också. Tre gånger så högt pris till kund ger marginal att lägga några tior till på komponenter = bättre tillförlitlighet etc.

Främst är det överspecning och verkningsgrad som blir lidande vid låga priser. Alltså, 300 kr 600W går inte riktigt ihop, kanske det fixar 300-400W kontinuerligt eller så.

Sedan är det skillnad på hur mycket saft de kan trycka ut på 12V railen. Moderna datorer tar det mesta på 12V.

Främst är det temperaturen som dödar nätaggregatets komponenter så har du bara passerat första tiden då de flesta initialfel visar sig (fler på billigare) bör livslängden vara ganska stor.

jag föreslår att du googlar på ev nätagg du vill köpa ifall det finns barnsjukdomar eller liknande.
mycket är skrivet på badcap.net forumet.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Skillnad på olika ATX datornätdelar?

Inlägg av JanErik »

Det som påverkar priset är också verkningsgrads-klassningen, 80 Plus, och man får väl försöka hitta en medelväg där, Platinum/Titanium är väl nog för dyra idag med tanke på vad det ger. Har en 80 Plus Gold.

http://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Skillnad på olika ATX datornätdelar?

Inlägg av Findecanor »

Det brukar sägas att om en nätdel är 80 plus så är det också en hint om att den troligen har bra kvalitet i övrigt.

En lite dum sak med 80plus-rankningen är att den är beräknad efter hur mycket nätdelen drar på vissa procentsatser av nätdelen maxeffekt. Det har haft till följd bl.a. att det är nästan bara nätdelar på 1000W och högre som är rate:ade 80 plus Platinum eller Titanium. En nätdel på 1000W som är rankad Gold kan ha sämre effektivitet på 75W än en nätdel på 230W rankad Bronze.

Det finns ibland visst bättre nätdelar som är billiga. Oftast OEM-modeller där man tänkt mycket på utséende eller marknadsföring. Jag köpte nyligen ett 500W-aggregat som jag ännu inte har använt, ett Fujitsu DPS-500QB, tillverkat av Delta för 15 Euro + frakt från Pollin.de. Delta är kända för bra kvalitet och det här har fått bra betyg. Lite stort och lite dålig effektivitet under 100W, men ändå inget dåligt köp för 250 kr totalt, tycker jag.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Skillnad på olika ATX datornätdelar?

Inlägg av blueint »

Kika på vilka märken som fått bra betyg i tester. Även deras billigare modeller borde vara bra.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skillnad på olika ATX datornätdelar?

Inlägg av stoffe »

Tack för alla svar, jag ska kika på den tyska sidan. De priserna tilltalade mig väl.

Nu har jag lyckats flasha BIOS till senaste versionen och problemet verkar för tillfället vara löst. Denna dator måste testas ett par dagar till innan jag kan avgöra om detta hjälpte. Det var inga problem med denna nätdel när jag använde den till förra moderkortet. Det var många BIOS-versioner fram till nuvarande flash så vi får se om det hjälpte.

Annars får jag byta nätdel i alla fall, eller moderkort eller någonting annat. Känns lite som man chansar när man inte riktigt vet var problemet ligger. Jag misstänkte i första hand nätdelen.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skillnad på olika ATX datornätdelar?

Inlägg av stoffe »

Äsch felet är tillbaka, ska provstarta nätdelen separat utan moderkort ett par gånger de närmsta dagarna. I värsta fall är det moderkortet som krånglar, det vore väldigt tråkigt om det var så. Det är ju dyra prylar. Det är ett MS-7376 moderkort om någon undrar.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Skillnad på olika ATX datornätdelar?

Inlägg av blueint »

Nätdelen bör ha belastning på +3,3V +5V och +12V. Ev kan någon hoppas över. Men reglerloopen kräver oftast belastning för att fungera.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skillnad på olika ATX datornätdelar?

Inlägg av stoffe »

När jag kommer att slå på all kringutrustning som oxå drivs av nätagget så kommer det att dra en hel del ström. Bäst att vara på säkra sidan med ett 780 Watts agg kanske?

http://www.pollin.de/shop/dt/OTU1ODQ2OT ... M_780.html

91 kr i frakt till Sverige. Jag hittade inget om någon tillverkare, är det Delta som gjort denna?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Skillnad på olika ATX datornätdelar?

Inlägg av Tekko »

Typisk noname kinaskit.

De nätagg jag kan rekommendera är seasonic och Corsair AX serien.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Skillnad på olika ATX datornätdelar?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Båda de du rekommenderar tillverkas i Kina...

Jag tror att TS får bättre svar om man googlar på modellen så ser man ifall de har typiska badcaps problem, överspecade eller instabila generellt. Inte så lätt att veta såhär.

Ett bra 500W klarar mer än ett dåligt 750W anser jag.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skillnad på olika ATX datornätdelar?

Inlägg av stoffe »

Findecanor skrev:Det brukar sägas att om en nätdel är 80 plus så är det också en hint om att den troligen har bra kvalitet i övrigt.

En lite dum sak med 80plus-rankningen är att den är beräknad efter hur mycket nätdelen drar på vissa procentsatser av nätdelen maxeffekt. Det har haft till följd bl.a. att det är nästan bara nätdelar på 1000W och högre som är rate:ade 80 plus Platinum eller Titanium. En nätdel på 1000W som är rankad Gold kan ha sämre effektivitet på 75W än en nätdel på 230W rankad Bronze.

Det finns ibland visst bättre nätdelar som är billiga. Oftast OEM-modeller där man tänkt mycket på utséende eller marknadsföring. Jag köpte nyligen ett 500W-aggregat som jag ännu inte har använt, ett Fujitsu DPS-500QB, tillverkat av Delta för 15 Euro + frakt från Pollin.de. Delta är kända för bra kvalitet och det här har fått bra betyg. Lite stort och lite dålig effektivitet under 100W, men ändå inget dåligt köp för 250 kr totalt, tycker jag.
Jag ser fram emot att du skriver lite om ditt billiga nätagg som du köpt? Om det fungerar som det ska dvs?

Jag hittade ett begagnat Corsair CX750 som jag köpt. Då har jag lite extra kräm i fall det skulle behövas.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Skillnad på olika ATX datornätdelar?

Inlägg av JanErik »

Det är en FSP Aurum jag har, funkat bra nu i tre år, fem år garanti tror jag.
Skriv svar