Hur använda etsmedel från Kjell?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av blueint »

Rester av framkallare och natriumpersulfat eller annan etsvätska reagerar inte häftigt hoppas jag?
Vad är det för plasttyp i bälgflaskorna?
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor
Inlägg: 1039
Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
Ort: Stockholm

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av hassefikonkasse »

Just det! Hur gör ni med resterna? Häller ut i avloppet eller lämnar på åv-station?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av TomasL »

blueint skrev:Rester av framkallare och natriumpersulfat eller annan etsvätska reagerar inte häftigt hoppas jag?
Vad är det för plasttyp i bälgflaskorna?
Inte en jäkla aning, pvc troligen.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av MicaelKarlsson »

hassefikonkasse skrev:Just det! Hur gör ni med resterna? Häller ut i avloppet eller lämnar på åv-station?
Återvinningsstationen så klart!!
mac
Inlägg: 130
Blev medlem: 7 februari 2004, 10:01:14
Ort: Stockholm

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av mac »

Natriumpersulfat eller framkallare (natriumhydroxid) startar inte några våldsamma reaktioner när de är i vattenlösning. Det gör inte järnklorid heller. Det enda man behöver tänka på är att alltid skydda ögonen.

Av ren instinkt skulle jag dock hålla natriumpersulfat borta från organiska lösningsmedel som t.ex. alkoholer eftersom det är ett relativt starkt oxidationsmedel. Det är knappast någon fara i vattenlösning, men det skadar aldrig att vara försiktig med kemikalier.

Kemikalietåliga flaskor brukar vara gjorda i Hdpe.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av blueint »

Skyddsglasögon räknar jag som standard. Frågan är dock om man vågar etsa i en vanlig källare eller om allting i rummet som t.ex avloppsrör och annan VVS börjar rosta utav hellsicke.

Det jag främst vill undvika är fyrverkeri eller så våldsam reaktion att man inte kan slänga ut blandningen.. Eller att något kommer i kontakt av misstag och orsakar samma fenomen.
mac
Inlägg: 130
Blev medlem: 7 februari 2004, 10:01:14
Ort: Stockholm

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av mac »

Själv etsar jag med natriumpersulfat hemma i köket utan att oroa mig. Det är en ganska snäll kemikalie som inte hittar på dumheter i första taget.

Du behöver inte oroa dig för korrosiva ångor eller andra gaser som är ohälsosamma eller får saker att rosta. Däremot ska man undvika att spilla etsmedel på diskbänken eftersom det kan ge svarta fläckar om det får ligga kvar ett tag.

Problemet med rost får man om man etsar med saltsyra och väteperoxid. Saltsyran ger ifrån sig korrosiva ångor som får allt i närheten att rosta. Det är inte så nyttigt för lungorna heller...
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av MicaelKarlsson »

Jag upplever en hel del obehag i ögon och hals då jag etsar så jag lägger på lock och använder fläkten för att ventilera ordentligt samt öppnar fönstret i köket när jag etsar.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor
Inlägg: 1039
Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
Ort: Stockholm

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av hassefikonkasse »

Jag köpte 400Gr idag på ABC och det kostade 110:- Kr. Dom har jag köpt av i många år.

För er som vill använda Järnklorid så finns det här (i Stockholm):

ABC Färgekonomi AB
Birger Jarlsgatan 65, 113 56 Stockholm
Öppettider:
Mån-Fre 7.30 - 18.00
Lör 10.00 - 15.00
Tel: +46 8 673 70 75
Fax: +46 8 15 19 12
http://www.abcfargekonomi.se
E-post: abc.fargekonomi@comhem.se


Denna verkar även ha webbutik. (Jag har aldrig handlat här)

IB Wahlström Konstnärsmaterial
Olofsgatan 10, Stockholm
Öppettider i sommar t.o.m. 10/8
Måndag - Fredag 10-17
Lördag Stängt (tom 31/8)
Söndag & helgdag STÄNGT
Tel: 08-15 19 10
Epost: info@ibwahlstrom.se
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
msp3
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 mars 2008, 15:18:39
Ort: Skåne

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av msp3 »

Hur är det med skillnaden mellan ammoniumpersulfat och natriumpersulfat?

Jag fnular lite lite på "pattern plating" där jag elektroplätterar koppar på banorna - därefter tenn som "etch resist" (svenskt ord?).

Noterar dock att natriumpersulfaten verkar angripa tennet, i vart fall partiellt. Har läst att ammoniumpersulfat skulle vara kompatibelt med tenn(se t.ex. http://www.farnell.com/datasheets/2614581.pdf).
Tin or Tin/Lead is the most common etch resist used today. The use of Tin or Tin/Lead as an etch resist essentially mandates the use of ammoniacal etchant, because this is the only commonly used etchant chemistry that will not attack the Tin or Tin/Lead.
http://pcbfab.com/etching-outer-layer

Tror industriprocesssen ofta är ammoniumklorid och ammoniak.


Med natriumpersulfat:
Tennlagret blev hursomhelst poröst och överdelen av lagret blev saltliknande och kunde skrapas av och det verkade som om områden i närheten blev passiviserade. Lyckades etsa färdigt ett test-exemplar men det tog extremt lång tid för vissa delar och det ser inte så bra ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av rikkitikkitavi »

MicaelKarlsson skrev:Jag upplever en hel del obehag i ögon och hals då jag etsar så jag lägger på lock och använder fläkten för att ventilera ordentligt samt öppnar fönstret i köket när jag etsar.
Eftersom etsning med NaS2O8 genererar syrgas kommer gasbubblorna dra med sig aerosol av etsvätskan som du andas in, därav den irriterande effekten. Natriumhydroxid + vatten + aluminiumfolie har samma effekt.


Samma gäller med saltsyra och väteperoxid, men då frigörs även klorvätegas som också är irriterande i små mängder (och direkt farligt i stora)

En vanlig P3 mask skyddar hjälpligt mot aerosoler, men bättre är välventilerat utrymme.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av Marta »

Är det verkligen korrekt med syreutveckling? Natriumpersulfat är väl helt gasfri? Ser ingen som helst gasbildning när jag etsar med detta.

Na2S2O8 + Cu --> Na2SO4 + CuSO4
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag ahr haft gasbilning, antar det går via någon obskyr reaktion med peroxid som mellansteg.
Men det är kanske om det blir för varmt?
msp3
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 mars 2008, 15:18:39
Ort: Skåne

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av msp3 »

Har också för mig att det bildas lite småbubblor men att man i princip inte märker det vid agitering.

Beställt lite ammoniumpersulfat för att jämföra med natriumversionen.

Funderar på om guld skulle kunna vara ett alternativ till tenn för små kretskort.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Hmm, kan det varit ammoniumpersulfat jag haft?
Minns inte...

Ammoniumjonen kan oxideras till kvävgas och vatten, och det gör just persulfatet.

Av den anledningen är ju alla ammonium salter till oxiderande syror (klorsyra, perklorsyra, salpetersyra, persulfatsyra H2S2O8 mm) att betrakta som potentiella sprängmedel i sig självt, men det är en heeeelt annan diskussion :)

Om nöden kräver det kan man ju alltid etsa med blåkorn och saltsyra :)
Skriv svar