Hur använda etsmedel från Kjell?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor
Inlägg: 1039
Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
Ort: Stockholm

Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av hassefikonkasse »

Nu kom jag på en sak jag skulle frågat om för flera veckor sedan. Jag har ju tillverkat ett par kort den sista tiden och fler är på väg dock så börjar mitt järnklorid mista stinget. Tog 70 minuter sist. Bara för att testa köpte jag en påse från Kjell och det är inte Fe3Cl. Jag lägger bara laminatet i en skål och vickar tills det är klart, rumstemperatur. Skiljer sig handhavandet åt mellan sorterna? Kan man förvara vätskan i spolarvätskaflaskor typ? Måste man ha plasthandskar och luktar det illa? Järnkloriden framstår som hälsokost om man läser på Kjells påse. Har inte ens vågat blanda den.
yxskaft
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 november 2009, 11:18:06
Ort: Malmö

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av yxskaft »

Jag utgår från att det etsmedel från Kjell & Co du åsyftar är natriumpersulfat. En googling efter "sodium persulfate etching" är vad jag föreslår.

I korthet är det doftfritt, skyddshandskar bör användas, samt kan lagras ett tag i lösning även om det dock är en färskvara. Förvaringskärlet får INTE vara lufttätt, då natriumpersulfatet i lösning långsamt sönderfaller och avger vad jag vill minnas är syre.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18390
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av 4kTRB »

Järnklorid etsar verkligen snabbt om du håller runt 50 grader i badet.
De flesta verkar ha slutat sälja järnklorid. Var köper du din järnklorid?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av blueint »

Vad kan vara anledningen till att järnklorid försvinner?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18390
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av 4kTRB »

Bakteriedödande?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av blueint »

Avser att det försvinner ur sortimenten.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor
Inlägg: 1039
Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
Ort: Stockholm

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av hassefikonkasse »

Jag köper från en färgaffär i Stockholm, minns inte på rak arm vad den heter men skall dit och köpa snart så jag återkommer med uppgifter. Vet inte heller varför det blivit så svårt att få tag i. Har köpt hos Kebo tidigare men blev utkastad då jag var privatperson :tumner: Det används väl mest i vattenreningsverk skulle jag tro, till flockning men det kan nog ha fler uppgifter. Förr iaf gjordes det av med 100-tals ton om året nu vet jag inte. Man kan nog ha det till tygfärgning för fläckar går aldrig bort :shock: eller så kan man ta en slurk om man känner sig rutten. Järn är ju nyttigt säger alla hälsoprofeter och klor är bakteriedödande, en perfekt combo! :sick:
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av blueint »

Kan det vara en sådan där möjlig prekursör eller ingrediens i kabom-makeri?
mac
Inlägg: 130
Blev medlem: 7 februari 2004, 10:01:14
Ort: Stockholm

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av mac »

Natriumpersulfat är inte särskilt farligt, men man bör ha skyddsglasögon för säkerhets skull. Handskar är valfritt.

Det går bra att förvara i t.ex. Spolarvätskeflaskor (men inte Pet-flaskor!), men lämna locket löst påskruvat eftersom lösningen avger syre, som kan bygga upp tryck i flaskan om den är helt tät.

För att etsa effektivt behöver lösningen vara minst 50grader varm. Själv etsar jag i en teflonstekpanna på spisen. Det brukar gå på några minuter. Ibland kan man behöva ha i lite vatten under tiden för att ersätta det som dunstar. Ett gammalt kreditkort fungerar bra att röra med.

Ett tips är att alltid ha i en liten skvätt använt etsmedel eftersom det gör att etsningen kommer igång snabbare.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av MicaelKarlsson »

Det går bra att förvara i t.ex. Spolarvätskeflaskor (men inte Pet-flaskor!), men lämna locket löst påskruvat eftersom lösningen avger syre, som kan bygga upp tryck i flaskan om den är helt tät.
Jag har min etsvätska i en ättiksflaska av glas och upptäckte också att det är oklokt att skruva på korken ordentligt så nu har jag borrat ett litet hål i korken. Jag försöker hålla etsvätskan runt 55-60 grader. Värmer den i ett vattenbad i en vanlig kastrull och har etsmedlet i en glassburk av plast.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av TomasL »

När jag höll på med sånt, använde jag bälgflaskor, perfekt för ändamålet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av Tekko »

De där bälgflaskorna ser för roliga ut :lol:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av TomasL »

Dock väldigt praktiska
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av Tekko »

Mjo, dom växer på höjden ist för att explodera.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur använda etsmedel från Kjell?

Inlägg av TomasL »

Egentligen är de avsedda för att förvara framkallare och fix, då man inte vill ha någon luft i burkarna, då framförallt framkallaren förstörs.
Skriv svar