IR-barriär för känslig, bygga om?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Alex
Inlägg: 51
Blev medlem: 3 november 2003, 23:29:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Alex »

Jag skulle kontrollera koppligen igen att du har lött komponenterna rätt. Om trots allt inte funkar jag skulle mäta spänningsfall över transistorerna och även över fototransistorn.

Mottagaren bör vara känslig även för fjärrkotrollen "ex, TV:en".

R3 och R4 har med hur mycket ström släpps fram till ljusdioden och fotodioden "transmitter".

I hemsidan står följande:
The tube must be closed allround against incidence of light with the exception of the front. The tube must be installed in such a way that incidence of external light is impossible. Only the transmitting LED "LED" is arranged in such a way that it lights into the black tube at a distance of approx. 3...10 cm (the infrared light ray is invisible).

Har du provat med en mörkfilm, typ det som används i bilar?
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Men den funkar ju!! Funkar precis som den ska, jag ville bara få den att funka i dagsljus med!

Jag byggde en tratt runt den så det var tätt o ändast ett rör in för IR, men det komemr in dagsjus därmed så det funkar ändå inte i ett ljust rum, bara i halvskumma rum... (funkade bättre än utan tratten iaf...)

Men glöm den nu,, vill inte lägga ner några pengar elelr så för o få den o funka, har ändå inget o ha den till...
Skriv svar