IR-barriär för känslig, bygga om?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

IR-barriär för känslig, bygga om?

Inlägg av NSR_Martin »

Tjena!

För ett tag sedan köpte jag en byggsatts på Kjell & Co, en IR-barriär för 30 spenn...

Den funkar som så att när man bryter IR-strålen så ska en lysdiod slockna...

Lödde ihop den o så, men sen när jag skulle testade den funkaden inte, lampan slocknade inte när man bröt strålen...(trodde jag) Men, jag testade att gå in i ett rum med totalt mörker... Då funkade det, men den är ändå för känslig, har byggt som en kabsel runt fotorisistorn(heter det de?), dvs, ett rör som sticker ut så inte så mkt annat ljus ska komma in... men, indekerings-lysdioden lyser även om man håller IR-dioden borta och dessutom håller för den, fotorisistorn tar in dagsljuset i rummet så att säga... I mörker funkar det fint...

Så min fråga är om man kan byta ut ett motstånd, och isf vilket och till vad, och få det så att fotoresistorn måste ha mer ljus för att lysdioden ska vara tänd

Går det genom att byta ett motstånd?


Länk till info om byggsattsen:
http://www.kemo-electronic.com/b215_gb.html

Kopplingschema:
Bild


Hoppas nån vill och kan hjälpa mig! Skulle va kul o få den att fungera nu när man ändå köpt en... känns ju som man gjort jobbet i onödan nu, skamm den som ger sig!
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Det är PNP-transistorer, det är det som gör att jag inte förstår mig på riktigt hur det funar, ska läsa i "elektronil för alla" hur dom funkar, jag vet hur NPN funkar...

Men det nborde väll vara antingen R1 elller R2? Eller är jag hel fel ute?

EDIT: läste det lilla som stog i EFA, men blev inte klokare på det... hmm... Nån som har lust o dra en förklaring på hur PNP transistorerna funkar? Skulle va jätteschyst!

EDIT 2: Har klurat på det lite, kom på en sak, funkar odm så att om man leder ström FRÅN basen så går strömmen mellan kollektor och emitter, har jag fattat det tätt då? alltså, det är tvärt om mot en NPN, istället för att man leder ström till leder man ifrån, rätt?

EDIT 3: "L" är en vanlig lysdiod, "LED" är IR-dioden... Har funderat lite till... Funderade på om man nite kan byta ut R3? Äh, slut med gissningsleken, får vänta på svar, hoppas det är nån snäll person som vill hjälpa mig!
Senast redigerad av NSR_Martin 13 december 2003, 19:46:16, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Har du även blockerat inkommande ljus bakifrån och från sidorna på fototransistorn? Alla sidor på den är mer eller mindra ljuskänsliga. Har du målat röret svart?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Din teori om hur PNP funkar stämmer.
R3 tror jag inte du ska byta. den påverkar bara hur mycket dioden lyser.
R1 och R2 är nog bättre att ändra. Men testa att skärma av bättre först
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Jag tog en liten kartongbit, plus "gubbashit" (såndär grön/blå häftmassa), det ser rätt tätt ut, men kanske läcker in nånstans, men det kan väll knappast läcka genom kartongen eller???
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä det låter som en ljustät lösning minska R1 och/eller öka R2
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Testade lite med det som danei sa, utan större framgångar, har tyvärr inte så mkt komponenter hemma, testade med en potentiometer istället, det funkade lite bättre... får testa vidare...
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Om inte mottagaren har inbyggt filter för vanligt ljus så måste du sätta in ett filter som tar bort dagsljuset, ex Elfa 75-584-97.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Okej... Man kan ju inte förvänta sig för mkt för 30 spenn... Ska inte ha den till nått specielt så jag kommer nite beställa några delar till den elelr så... Ska testa ltei sen...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Prova att ta dagsljus filtret från en gammal fjärr kontroll, tv eller dyligt som du har liggande, borde fungera ganska bra.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Dahh!!! FAN den sitter ju där framme vva? Jag tog bara bort kretskorten och högtalarna...fan oxå, nu har farsan slängt den....GRRRR...

Okej då, så farligt va det inte... :lol:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Har du slängt fjärrkontrollen oxå? Ibland sitter det även ett sånt filter på dom.
ABC
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 augusti 2003, 01:10:20

Inlägg av ABC »

Jag kan förstå om du inte har fått IR:en att funka, Ritningen är ju felvänd!
Kolla komponenterna ännu en gång.
Komponentlistan var är den?
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Ska kolla fjärren, tror jag har kvar det...

ABC: Den funkar ju, men bara i mörker...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

ABC: ritningen stämmer. Det är bara lite ovanlig polaritet.
Skriv svar