Åker till USA i 3mån, letar elektronik folk/projekt, Tips ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Åker till USA i 3mån, letar elektronik folk/projekt, Tips ?

Inlägg av lizerdboy »

Jag har tänkt åka till USA i 90 dagar vilket är max antal dagar man får vara där utan visum.

Detta för att jag har länge velat åka dit, både för upplevelsen och förbättra språket.
Men nu är det så att jag skulle få krupp om jag inte hade något att göra, speciellt om jag var utan elektronik så pass länge :)

Så jag tänkte jag skulle leta upp personer/grupper som håller på med olika projekt i USA och erbjuda mig att hjälpa till.
Det är inte jobb jag söker, utan jag vill bara ha något att göra samt att det gör det enklare att använda språket mer aktivt.
Så det spelar ingen direkt roll om det något mindre eller större projekt.
Tänker att mina kunskaper kunde ses som lite intressanta iaf för någon som försöker starta upp något eller vill ha hjälp med ett pågående projekt.

Det jag undrar över nu är hur jag ska presentera mig och min förfrågan ? tänkte skapa ett inlägg på de större forumen, EEVblog, edaboard.com, electro-tech-online.com.

första är rubrik, känner att det är svårt att få i hopp en rubrik som fångar så pass många som möjligt men samtidigt förmedlar det jag vill.
Anyone needs free help with your project, going to USA for three months ??

Jag kommer välja ut ett antal bilder på de jag har gjort och göra ett litet kollage med snabb info om projekten som man lägger med i inlägget.
Samt länk till min hemsida http://www.lizerd.se så dom kan se vad jag kan och har gjort.

Jag letat en del ang bostad, det jag hitta utan att det kostar multum är home stays, att man hyr en rum hos en familj.
Om det är någon annan som har tips om vad det finns för andra alternativ så tar jag gärna i mot dom ?
Sen om man hittar någon som skulle vara intresserad så kan man höra om dom har något tips, eller om dom skulle hjälpa till att hitta något skulle inte vara så dumt.

Sedan är det frågan om bil, min förståelse är att det inte går att vara i USA utan att ha bil :)
Hyra i 3 månader går på runt 25-30k vad jag har sett. Köpa en på plats känns så där, man får inte så mycket till bil för de pengarna, samtidigt ska man få den såld när man ska hem.
Någon som har erfarenhet eller tips ?

Samtidigt så vill jag passa på att bila runt lite och se mig om, lite semester ska det vara :)
Finns det något som en elektronik nörd inte får missa när man är där borta ?

Jag har full förståelse över att det kommer kosta en hel del, jag vill passa på medans jag har tid :)
Någon annan som har gjort något liknande ?

Tacksam för tips // Micke
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Åker till USA i 3mån, letar elektronik folk/projekt, Tip

Inlägg av hyperion »

Rent a Wreck kan du ju kolla upp :) Lär bli billigare än Hertz om man säger så.
willmans
Inlägg: 254
Blev medlem: 11 april 2006, 13:56:20
Ort: Solna

Re: Åker till USA i 3mån, letar elektronik folk/projekt, Tip

Inlägg av willmans »

Vilka delstater tänker du besöka?
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Åker till USA i 3mån, letar elektronik folk/projekt, Tip

Inlägg av lizerdboy »

Som jag känner nu så prioriterar jag personer/projekt som jag hittar, sedan kommer vart dom befinner sig.
Men jag kanske ändrar mig :)

Så vart är inte satt, och delstater har jag ingen tänk ut några andra än NewYork som jag vet att jag vill åka till :)
Senast redigerad av lizerdboy 29 april 2014, 08:59:35, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Åker till USA i 3mån, letar elektronik folk/projekt, Tip

Inlägg av blueint »

Kolla upp om du får lov att jobba övh..
Sjukförsäkring är nog också värt att kolla upp liksom trafikförsäkring.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Åker till USA i 3mån, letar elektronik folk/projekt, Tip

Inlägg av Andax »

Du kan ju snacka lite med Jeri Ellsworth. Hon och hennes polare verkar syssla med coola saker.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jeri_Ellsworth
Användarvisningsbild
expanderbolt
Inlägg: 30
Blev medlem: 30 januari 2008, 13:59:48
Ort: Vallentuna

Re: Åker till USA i 3mån, letar elektronik folk/projekt, Tip

Inlägg av expanderbolt »

Du måste ju träffa Limor Fried aka Ladyada (http://www.ladyada.net).
Det är hon som är grundare och ägare till Adafruit Industries (http://www.adafruit.com/about).
Hon har jobbat mycket med "Open Hardware", hårdvarans mostvarighet till Open Source.

Om inte tullarna varit så höga hade jag köpt tonvis med prylar från http://www.adafruit.com.

Adafruit Industries ligger på 150 Varick Street på Manhattan, New York.

/Pelle
Senast redigerad av expanderbolt 29 april 2014, 09:33:44, redigerad totalt 2 gånger.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Åker till USA i 3mån, letar elektronik folk/projekt, Tip

Inlägg av blueint »

Du kan nog göra en hacka på att ta emot paket och skicka vidare till Sverige.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Åker till USA i 3mån, letar elektronik folk/projekt, Tip

Inlägg av Walle »

Jag tycker att du bör kontakta ambassaden (den USianska såklart) och dubbelkolla med dom att gratisarbete är ok. Det är nämligen inte helt säkert, de har lite märkliga immigrationslagar där över. Men om du inte gör det, och du av immigrationsofficeraren får frågan vad du kommer göra där, använd absolut inte ordet "work", ens i kombination med "free"! Alltså inget "I'm going to be doing some free work on a project" eller nåt i den stilen, då är risken överhängande att du nekas inträde.

Bara ett par tips av en som alltid får spendera 5-6 timmar på så kallad "secondary inspection" varje gång jag ska resa in i USA, och som har blivit nekad inträde.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Åker till USA i 3mån, letar elektronik folk/projekt, Tip

Inlägg av Anders Olsson »

Du skulle kunna kolla med något Universitet ifall dom har något lämpligt projekt dom behöver hjälp med.
Jag har själv spenderat ett antal veckor på ett lab i Berkeley genom jobbet.
Det är ett trevligt ställe. Nära till San Francisco och man kan faktiskt klara sig utan bil där ett tag.
Ett Universitet borde kunna ordna det formella ganska enkelt då de är vana att hantera folk från alla möjliga länder.

Det är förresten betydligt enklare att ta sig in i USA om man kan få resan till att bli en affärsresa än om man åker dit för att jobba.
Jag har samma erfarenhet som Walle av immigrationsfolket. Grundregeln är att bara prata om "business" om man är på affärsresa, aldrig nämna ordet "work".
Senast redigerad av Anders Olsson 29 april 2014, 17:24:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Åker till USA i 3mån, letar elektronik folk/projekt, Tip

Inlägg av hcb »

Instämmer helt i Walles och Anders råd. Work = no-no.

Anders hann också före mig med rådet att kontakta några universitet, eller kanske snarare föreningar knutna till dessa. Jag har ingen egen erfarenhet av sådana, men kolla med MIT, Caltech, Stanford och Berkeley. Med dem har du täckt in en ansenlig del av prestigeinstitutionerna inom teknik :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Åker till USA i 3mån, letar elektronik folk/projekt, Tip

Inlägg av ElectricMan »

Du kan ju kolla med The Geek Group, världens största makerspace.
http://thegeekgroup.org/

Chefen på stället, Chris Boden, videobloggar nästan varje dag på Youtube också, så där får du ju en väldigt bra inblick i vad dom sysslar med varje dag.
https://www.youtube.com/user/Physicsduck
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Åker till USA i 3mån, letar elektronik folk/projekt, Tip

Inlägg av MiaM »

Det är nog en bra idé att planera så att du har några dagars marginal på de 90 dagar du får stanna utan visum. Det kan uppstå alla möjliga och omöjliga sorters oväntade former av strul när man reser och att ha en deadline för när man får göra utresan är väl ingen höjdare då.

Jag tror att om du reser som turist så står svenska försäkringskassan för sjukvårdsförsäkring. Det är nog bra att skaffa ett papper på detta. Kolla också vad din hemförsäkring täcker.


Ja, och så hälsar ju captain obvious att det är 120V 60Hz i vägguttagen (240V 60Hz i uttag för effektslukande saker såsom tvättmaskiner, spisar å sånt). Kolla upp hur det funkar med mobilnät o.s.v. också.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Åker till USA i 3mån, letar elektronik folk/projekt, Tip

Inlägg av adent »

Cool idé! Lyxigt att ha/ta sig råd!

En kompis nästkusin jobbar på Google som gcc-optimerare, eller gjorde iaf 2006 när vi hälsade på honom, kunde va en ingång ;)

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Åker till USA i 3mån, letar elektronik folk/projekt, Tip

Inlägg av lizerdboy »

Oj, trevligt med så många svar.
Hjälper min far med snickeri under dagarna den här veckan, men jag försöker svara när jag kan.
Rent a Wreck kan du ju kolla upp
Rent a Wreck ska jag kolla, en snabb koll gav 2400$ för tre månader, dock så är det utan försäkring.
Kolla upp om du får lov att jobba övh..
Sjukförsäkring är nog också värt att kolla upp liksom trafikförsäkring.
Dock så hade jag inte tänkt jobba. Absolut båda försäkringarna är väldigt viktiga, måste vara 120% säker på att dom gäller för det man kan tänka sig behövas.
Du kan ju snacka lite med Jeri Ellsworth
Vet inte hur många av de större elektronik kändisarna som svarar på mail. Men de skadar inte att försöka. Tack för tipset :tumupp:
Du måste ju träffa Limor Fried aka Ladyada
Adafruit har en hel del, dom kanske har något projekt, bra tips :tumupp:
Jag tycker att du bör kontakta ambassaden
Absolut hade jag tänkt att gå dit och prtata med dom om vad som gäller.
Själv hade jag tänkt mig som turist, de e landet språket och kulturen jag är ute efter :)
Bara ett par tips av en som alltid får spendera 5-6 timmar på så kallad "secondary inspection" varje gång jag ska resa in i USA, och som har blivit nekad inträde.
Yeep en av mina stora fasor är att allt är fixat och planerat, och så blir man nekad att få komma in. Blee

Instämmer helt i Walles och Anders råd. Work = no-no.
Precis, no work for me :) , vet också en som råkade utala "work" vid förfrågan. och han fick bara vända om på stört.
Du skulle kunna kolla med något Universitet
Bra idee, vet dock inte vilka man ska kontakta. Jag har en professor på KTH som ofta är över till USA och jobbar, ska ta och fråga honom. ytterligare en bra ide :tumupp:
Du kan ju kolla med The Geek Group
om jag förstår så är det en maker space grupp eller ? de lär absolut ha något att pyssla med. hade tänkt skicka till olika maker space grupper, så de fanns med på listan. men är endå en bra ide :tumupp:

planera så att du har några dagars marginal på de 90 dagar
Absolut, jag vet att det är mycket som kan hända på sådana resor.
Jag tror att om du reser som turist så står svenska försäkringskassan för sjukvårdsförsäkring
De ska jag kolla upp, för det visste jag inte. :tumupp:
Cool idé! Lyxigt att ha/ta sig råd!
Jag har länge velat göra det men har varken haft råd eller tid. Nu när man slutar plugget och är ensam så är det perfekt tidpunkt. innan man börjar jobba och hittar någon som inte uppskattar att man är borta 3 månader :)


Tack för alla svar.
Någon som har tips om vad jag ska och inte ska skriva på förfrågan jag lägger ut på forumen, eller skickar via mail ?
eller bättre rubrik än Anyone needs free help with your project, going to USA for three months ??
Skriv svar