Råd, PCBtillverkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Råd, PCBtillverkare

Inlägg av jesse »

Jag har slutat köpa från Cogra.

Första gången jag köpte mönsterkort av dem så var det "prototypkort" och de hade felaktiga vior (avbrott). De menade att jag fick skylla mig själv eftersom jag beställt utan eltest. Med andra ord ett ganska tråkigt bemötande.

Senaste gången jag beställde så gjorde jag en standard-beställning (vilket jag uppfattade skulle innefatta eltest) av 20 kretskort. 75% av dessa kort kunde jag kasta i soptunnan, de var helt oanvändbara av samma orsak - trasiga vior. Det kostade också enorm tid att fixa eftersom felen inte upptäcktes förrän efter montering.

Andra kunder har haft upprepade problem med kvaliteten från Cogra. Så de har också slutat beställa av dem.

Nu beställer jag från cadint.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Råd, PCBtillverkare

Inlägg av TomasL »

Måste varit längesen, jesse.
Har hitintills inte haft några kortfel sedan jag började köpa från Cogra, dvs i 4-5 år eller så.
Eltest är sedan ett antal år standard, efter vad jag förstått.

Och ja, det gäller nog alla tillverkare där eltest finns som tillval, tar man inte det, så "får man skylla sig själv" typ.
Tror Cogra på intet sätt är unika i detta.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Råd, PCBtillverkare

Inlägg av Spazze »

Jag har dålig erfarenhet från cadint. Pläterade borrhål som var anslutna till ett lager som dom inte skulle vara anslutna till. Cadint erbjöd nya kort och dom hade samma fel. Nu är det ett antal år sen men jag kommer aldrig anlita dom igen.
Cogra missade att göra avlånga hål i ett kort trots att det fanns två separata borrfiler som hette round holes/slotted holes.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33829
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Råd, PCBtillverkare

Inlägg av Glenn »

Uky skrev: http://www.micron20.com/en

Från bulgarien. Snygga kort. Funkar helt OK.
De har en priskalkylator på hemsidan.

:hacker:
Dom hade ju dessutom stöd för guldpläterade kortkantskontakterm nice, måste kolla upp det om jag ska göra "riktiga" kort av mitt senaste projekt, vad jag fattar kan inte oshpark fixa det.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Råd, PCBtillverkare

Inlägg av blueint »

Hur är det med Olimex?
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Råd, PCBtillverkare

Inlägg av hyperion »

Glenn skrev:
Uky skrev: http://www.micron20.com/en

Från bulgarien. Snygga kort. Funkar helt OK.
De har en priskalkylator på hemsidan.

:hacker:
Dom hade ju dessutom stöd för guldpläterade kortkantskontakterm nice, måste kolla upp det om jag ska göra "riktiga" kort av mitt senaste projekt, vad jag fattar kan inte oshpark fixa det.
Du har helt rätt, OSHpark fixar inte card edge kontakter tyvärr. Ska kolla Micron20.com jag med, den enda priskoll jag gjort för card edge kontakter visade sig vara duktigt dyrt (enl mig) hoppas det bara var dom som inte ville göra card edge ;)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33829
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Råd, PCBtillverkare

Inlägg av Glenn »

Micron20 var ju lite dyrt för mej.. tre stycken kort med kortkantskontakter skulle bli ~101 euro (919:-), oshpark tar $46 (302:-) för exakt samma kort, men då är det ju det där med kortkantskontakten då.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Råd, PCBtillverkare

Inlägg av hyperion »

Testa att skicka din design hit och se om de gör riktig card edge:

http://dirtypcbs.com/

Let me know i så fall :)
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Råd, PCBtillverkare

Inlägg av lizerdboy »

http://dirtypcbs.com/

Hehe den hade jag inte sett, tanke på att frakten ingick så är det ben billigaste jag sett hittills.

Dom påpekar verkligen att det inte är någon höjdarkvalitet
Min w/s 5/5mil(I/L)
Min w/s 5/5mil(O/L)
For best results don't torture the board house! Be conservative. After all, these are crappy PCBs!
5 mil är bättre än de flesta, kanske ska ta och testa och se vad man får tillbaka :D
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Råd, PCBtillverkare

Inlägg av H.O »

Allvarligt, $24 för 10st 100*100mm (max) - inkl frakt. Skall testas när tillfälle ges.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33829
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Råd, PCBtillverkare

Inlägg av Glenn »

Ja det var ju inte dyrt, men sidan kändes inte så seriös :) ..men för det priset kan man ju testa.

Synd att dom inte tog eaglefiler direkt, men dom hade ju dru/cam så jag får fixa en export till gerber.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Råd, PCBtillverkare

Inlägg av rikkitikkitavi »

Tvärtom, seriös för sin attityd. Det är 24 US$ vi pratar om...
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Råd, PCBtillverkare

Inlägg av jesse »

(angående dålig kvalitet hos Cogra - ett antal inlägg tidigare i denna tråd)
TomasL skrev:Måste varit längesen, jesse.
Har hitintills inte haft några kortfel sedan jag började köpa från Cogra, dvs i 4-5 år eller så.
Eltest är sedan ett antal år standard, efter vad jag förstått.

Och ja, det gäller nog alla tillverkare där eltest finns som tillval, tar man inte det, så "får man skylla sig själv" typ.
Tror Cogra på intet sätt är unika i detta.
Den senaste gången var i maj förra året. De jag jobbar ihop med nu har slutat beställa från Cogra. När jag frågar varför säger de "ojämn kvalitet". så jag är inte ensam drabbad. Tyvärr, för man vill ju gärna att de lokala företagen här ska fortsätta och gå bra.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Råd, PCBtillverkare

Inlägg av H.O »

Eftersom Cogra kommer upp då och då men några riktiga priser aldrig nämnts så passade jag på att göra en prisförfrågan i samband med att jag faktiskt skulle beställa en uppsättning kort.

Följande specifikation:
25st kort, 150x150mm, 2-lager, lödmask (grön), komponenttryck 2 sidor, ENIG, E-test samt tillhörande pastastencil. Leveranstiden jag frågade på var "den längsta", 5 dagar.
Priset jag fick var 5500 + frakt + moms. Om frakten går på 200:- skulle jag hamnat på 7125:-

Jag valde att inte beställa från Cogra.... Istället testade jag en för mig ny leverantör Smart Prototyping.

Den 2:a December gick beställningen, den 15:e lämnade DHL korten utanför dörren.
För det fick jag betala 1486:- varav 362:- är frakt. Jag räknar dock med att en faktura på moms och hanteringsavgift dimper ner i lådan så låt oss säga 2000:- jämt.

Korten då, jag har aldrig beställt från Cogra så deras kvailitet kan jag inte jämföra med korten från Smart Prototyping håller minst samma kvalitet som de från ITead, Seeed och PCBWing (vilka är de jag "brukar" beställa av). Pastastencilen är jag dock inte helt nöjd med. Jag hade medvetet bara skickat med gerber för ENA sidan av kortet och även skrivit att jag endast ville ha stencilen skuren för ENA sidan. Likväl har de inkluderat "baksidan" på samma stencil. Dessutom har det tagit upp hål i stencilen där min fiducials är - dessa är INTE med i Gerber-filen jag skickade och formen på "hålen" i stencilen matchar inte vad som är i gerbern jag skickade. De har uppenbarligen genererat om gerber-filen baserat på kopparlager minus lödmask eller nått sånt.

Jag har inte så stor vana av att beställa stenciler så det är möjligt att mina egentillverkade "komponenter" inte var lämpliga men jag önskar såklart att de frågat innan tillverkar nått från underlag annat än det jag skickat..... Stencilen är fortfarande användbar för mig men helt nöjd är jag såklart inte....

Här kommer några bilder:
PCB 1.jpg
PCB 9.jpg
PCB 13.jpg
PCB 15.jpg
Stencil 1.jpg
Fler bilder och med högre upplösning finns om någon är intresserad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
willmans
Inlägg: 254
Blev medlem: 11 april 2006, 13:56:20
Ort: Solna

Re: Råd, PCBtillverkare

Inlägg av willmans »

Har beställt från http://www.pcbway.com då de hade bra pris på lite större kort i litet antal.
Jag beställde 5st 2-lagers kort på 300x100 mm. Tillverkning och leverans gick snabbt.
Kvaliteten på korten var bra förutom på ett där en bana nästan var av och två andra banor var lagade, dock fungerande.
Mejlade bilder och klagade och de erbjöd sig att skicka nya.
Skriv svar