ABC-80 frågor!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av anders_bzn »

Där är några saker som jag saknar och verkligen vill ha. Mycket har jag dock. Om alternativet är att kastas tar jag allt!
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av bit96 »

Jag hoppas att de kan skannas in och bevaras. :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av anders_bzn »

Jag scannar...

Nästan allt som finns i arkivet är scannat av mig. http://www.abc80.net/archive
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av anders_bzn »

MattisLind skrev:Funkade texelecs kuddar bra? Såg någon kommentar om att folien var för tjock och gav för låg kapacitans för vissa tangentbord.

Det är ju smidigt att slippa krångla med att plocka loss befintlig folie.

/Mattis
Jag har testat Texelecs nu, de fungerar inte. Inte till ABC 80/ABC 800 i alla fall. Problemet är att de är för höga.
DSC_2578_00001.jpg
Till vänster en ännu inte deformerad kudde från ett ABC 77 tangentbord, i mitten Texelecs och till höger de jag köpt från eBay tidigare.

Resultatet blir detta, folierna kommer i jämnhöjd med plasten. När man monterar på kretskortet kommer alla ligga emot kortet och tangentbordet fungerar inte eftersom alla tangenter är "nedtryckta".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av anders_bzn »

Jag gjorde ett litet miniprojekt inspirerad att ett annat bygge tidigare i tråden: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 5#p1388155 Mitt lilla kort ersätter expansionslådan som man normalt måste ha för att kunna använda ABC80 med diskettstation. I expansionslådan sätter man ett kort som innehåller DOS-PROM och floppykontollern. Mitt kort har en kontakt för floppkontrollern och har DOS-PROM:et på sig. PROM:et är ett 8K PROM istället för 4K som behövs för DOS. Det gör att jag kan ha både ABC-DOS och UFD-DOS samtidigt. Man väljer vilket man vill ha med bygeln.
IMG_20200501_115707_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6996
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av lgrfbs »

:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: av 5
Grymt bra jobbat.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Platis »

Snyggt! :bravo: :tumupp:
fryguy
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 juni 2012, 18:20:33

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av fryguy »

Hej!

Jag har kommit över en ABC80 och ett gäng disketter. Jag har en Kryoflux och tänkte dumpa ner disketterna.
I Kryoflux egna forum skrev en att man ska köra med följande parameters: -v360 -z1 -i4

(-v set target systems drive speed, RPM)
(-z1 set sector size to 256)
(-i4 set image type to "4 : MFM sector image, 40/80+ tracks, SS/DS, DD/HD, 300, MFM").

jag testade att använda imagen som den var i ABCWin men det funkade förstås inte (fick ERR 21 när jag körde RUN LIB som verkar användas för att lista innehållet).

Nån som har koll på hur man gör för att kunna använda diskimagearna i en emulator? (eller i alla fall se innehållet på dom)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av anders_bzn »

Platis skrev:Snyggt! :bravo: :tumupp:
lgrfbs skrev::tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: av 5
Grymt bra jobbat.
Tackar!

Jag funderar lite på den nyare typen kontroller som "Ingper" använde i sin diskmaskin, kräver den att man har UFDDOS? Jag får bara läsfel med den, oavsett om jag kör den i expansionschassit eller med mitt kort. Ska testa den i ABC800 vid tillfälle så att den fungerar.
fryguy skrev:Hej!

Jag har kommit över en ABC80 och ett gäng disketter. Jag har en Kryoflux och tänkte dumpa ner disketterna.
I Kryoflux egna forum skrev en att man ska köra med följande parameters: -v360 -z1 -i4

(-v set target systems drive speed, RPM)
(-z1 set sector size to 256)
(-i4 set image type to "4 : MFM sector image, 40/80+ tracks, SS/DS, DD/HD, 300, MFM").

jag testade att använda imagen som den var i ABCWin men det funkade förstås inte (fick ERR 21 när jag körde RUN LIB som verkar användas för att lista innehållet).

Nån som har koll på hur man gör för att kunna använda diskimagearna i en emulator? (eller i alla fall se innehållet på dom)
Är det 160K disketter (ABC830) så är disketterna enkelsidiga och du behöver lägga till "-g0". Testa om denna image fungerar: https://www.abc80.net/archive/luxor/sw/ ... isk001.img Det är ABC80 systemdisk V1.0. Filerna listas korrekt i ABCExplorer
Ingper
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 januari 2015, 17:00:10

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Ingper »

Jag kör med samma DOS som till mitt gamla hembygge från 80-talet. Ärligt talat är jag lite borta - vad är UFDDOS ?
fryguy
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 juni 2012, 18:20:33

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av fryguy »

Är det 160K disketter (ABC830) så är disketterna enkelsidiga och du behöver lägga till "-g0". Testa om denna image fungerar: https://www.abc80.net/archive/luxor/sw/ ... isk001.img Det är ABC80 systemdisk V1.0. Filerna listas korrekt i ABCExplorer
Gissar att jag gör nåt fel, då imagefilerna fortfarande blir 320kb. Har kört följande: dtc -g0 -ftesting4 -v360 -z1 -i4
och går inte att öppna med Abcexplorer, jag får "Error: Could not read file from disk. Original error: Invalid image Size".
Detta är med kopierade diskar (dom kan ju naturligtvis vara tomma eller så men tror inte det).

Jag har även några originaldisketter som det står "Single side single density Soft sectored på,
dom har jag bara lyckats dumpa som CT Raw image, annars blir dom 0 bytes stora.

(Jag fick inget liv i ABCn jag fick och den saknade diskdrive, så jag har gett bort den till en kompis, men jag behöll disketterna)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av anders_bzn »

Du kör inte i en 80-spårs drive? Hur ser outputen ut?
fryguy
Inlägg: 6
Blev medlem: 4 juni 2012, 18:20:33

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av fryguy »

Detta är en 1.2MB drive YD-380B (det kanske inte funkar?). Kanske är det inget på disketterna för jag får mest "MFM: <unformatted>"

DTC-logfil:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av anders_bzn »

Okej!

Du försöker dumpa 80 spår, men du har bara 40, därför blir image:en dubbelt så stor som den borde. Bara var annat spår kommer innehålla data. Du behöver -k2 och -oe39

Sen kan det vara bra att veta att det fungerar bättre att läsa en 40-spår diskett i en 40-spårs drive. Men de är ju svårare att få tag på. Om du inte kan läsa alla spår korrekt med MFM OK på varje spår så kan du testa:

Kod: Markera allt

-r<rev>	 set number of revolutions to sample (default by image type)
-t<try>	 set number of retries per track, min 1 (default 5)
-tc<try>   set number of retry cycles per track, min 1 (default 2)
-r kan du prova att lägga till och öka. Testa öka i steg om 10. Det tar längre tid man kan fungera.
Ingper
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 januari 2015, 17:00:10

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Ingper »

fryguy skrev:Detta är en 1.2MB drive YD-380B (det kanske inte funkar?). Kanske är det inget på disketterna för jag får mest "MFM: <unformatted>"

DTC-logfil:
Kanske lite OT men oftast går det bra att läsa en 40-spårsdiskett med en 80-spårsdrive (1.2MB) ställd för att läsa vartannat, men inte skriva så bra eftersom spåren blir för smala. För full kompatibilitet på den fronten bör det vara (om vi talar PC-världens varianter) en 360kB-drive.
Skriv svar