ABC-80 frågor!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av anders_bzn »

Det blev ju ett snyggt bygge det där. Synd att du inte frågade om diskettstationer innan du beställde från Polen. Jag har sparat en del ut både ABC prylar och PC-maskiner som gått till skroten igenom åren. Kul att någon bygger med riktiga drivar och inte bara SD-korts lösningar. Fast jag gillar att du kombinerat dessa båda i samma låda!
Ingper
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 januari 2015, 17:00:10

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Ingper »

Lådan är nog avsedd för PC-diskar (x3) i första hand, och köpt av en tysk firma via ebay (ny). Inte tokbillig, men nätagg och allt färdigt och klart så var det värt det.
På översta platsen huserar kontrollkortet och minneskortet på kortskenor skruvade i en 3,5"-adapter samt SD-floppyemulatorn (monterad på en av chassiets täckpaneler). På de två nedre två diskar. Anledningen till att behålla diskettstationerna och inte bara köra på SD-kort är främst att jag vill kunna hålla liv i och göra nya diskettkopior. Och att det faktiskt är en diskettstation :badgrin:

Jag hade egentligen diskar själv - trodde jag - men när de skulle köras igång var de inte så fungerande som jag mindes dem. Sedan hittade jag Polendiskarna på ebay och slog till. Hade inte en tanke att fråga här.

Upprinnelsen till hela bygget var ju egentligen att motorn började ge upp i mitt andra (gamla) hemmabygge från 80-talet med 40 år gamla Wangco-drivar. Den ställer jag nu undan, men kanske kommer den fram i höstmörkret för reparation. Jag hittade nämligen ny/oanvända motorer för £4/st som verkar vara exakt rätt. Visserligen till Tandon, men Wangco ser ut att ha använt exakt samma.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Platis »

Engelskt reklamblad/annons med ABC-80! :)
English Ad.Luxor.ABC-80.1980-06.jpg
Källa: https://nosher.net/archives/computers/p ... _001_luxor
Lite felaktigheter i kommentartexten på sidan, men intressant!
Hur hårt marknadsfördes egentligen ABC-80 utomlands och såldes det några mängder?
Det enda land förutom Sverige jag har hört talas om ABC-80 innan är ju Ungern där dom användes i skolorna och så förstås i enskilda industriella tillämpningar! :humm:

P.S. Är det nån som har PCW(Personal Computer World) från Juli 1979 och kan tänka sej skanna artiklen på sidan 14 "The Swedes get personal"?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av xrayspex »

Är det någon som har schema på den separata spännings-/videodelen som ABC80 såldes med i ett senare skede? Är mest intresserad av video-mixern. Gissar att det bara är 2 motstånd men skulle vara intressant att se hur de gjort.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Platis »

Du kanske skulle kunna kolla i schemat för det vanliga monitorn/tv:n och se lite hur det är anpassat där?
:humm:
Har för mej att det schemat nämligen är med i servicemanualen för ABC-80 som finns att ladda ner på Anders_bnz sida!
Jag har ägt en sån där box, men kommer inte ihåg riktigt hur det såg ut i den, men det sitter ju även RF-modulator i den!
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av xrayspex »

Den har jag redan studerat men blir inte klokare...
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Platis »

Vad vill du göra? Få till en komposit-signal som du kan koppla in på vanlig TV/monitor?
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av xrayspex »

Precis. Går säkert fint med 2 motstånd men var bara nyfiken på om de hade någon specialkoppling :)
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Platis »

Brukar nog sitta ett par transistorer också för att avlasta och öka drivförmågan, men om det verkligen behövs låter jag vara osagt! Likadant med 75ohms terminering mellan jord och signal, vissa säger att det behövs andra inte! :humm:

Jag har extra monitor om du är ute efter en?
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av xrayspex »

Behov av terminering brukar vara avhängigt av konstruktionen på monitorn.
Men som tidigare skrivet skulle jag gärna ta del av schemat :)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av adent »

På temat ABC-80. Från förra årets Gerp:

https://www.youtube.com/watch?v=IkN7iTgf55E&t=1s
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av xrayspex »

Bytte alla skumgummikuddar i mitt tangentbord. Dock visade det sig att en tidigare ägare gjort ett misslyckat försök att renovera tangentbordet vilket resulterat i att mylar-folien på några tangenter blivit skadad.
Googlade var man kunde köpa Mylar. Lösningen visade sig vara närmare än jag anade, klippte en bit ur en chips-påse, fungerar perfekt :)
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Platis »

Bra tips! :tumupp:
Köpte du skumpaddarna eller gjorde du egna?
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av xrayspex »

Köpte på eBay men borde vara lätt att stansa ut själv om man bara hittar rätt material.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av MattisLind »

adent skrev:På temat ABC-80. Från förra årets Gerp:

https://www.youtube.com/watch?v=IkN7iTgf55E&t=1s
Haha. Det var en gång i tiden en av min ABCer. Gav bort den till en av de skapade demot just för det projektet.

xrayspex skrev:Köpte på eBay men borde vara lätt att stansa ut själv om man bara hittar rätt material.
Från Tyskland? Har ett annat tangentbord med gummikuddar som måste fixas. Det där med chips-folie var en intressant lösning!
Skriv svar