Datormikroskop vid kretskortslödning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Datormikroskop vid kretskortslödning

Inlägg av TomasL »

Funkar för inspektion, men för lödarbeten är jag tveksam, då man tappar stereon.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Datormikroskop vid kretskortslödning

Inlägg av E Kafeman »

Använder detta mikroskåp och är nöjd: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... icle=K5424
Optiska kvaliten och skärpedjup är mycket bra jämfört med några andra mikroskåp jag jämfört under 50.000 kr.
Uppskattar zoom-funktionen som gör det enkelt att skifta mellan detaljgranskning och översikt.
Har bytt stativfot till bänkfast och bytt belysning till ett par rejäla men variabla lysdioder.
Det ger bra arbetställning och gott om plats för lödpennan.
Bra med möjlighet att stoppa dit en kamera, för att dokumentera jobb.
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Datormikroskop vid kretskortslödning

Inlägg av Orfeous »

Jag är ute efter samma sak.
Gammal tråd så ingen av länkarna fungerar av tipsen som angavs.

Några andra tips där länkarna fungerar?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Datormikroskop vid kretskortslödning

Inlägg av mrfrenzy »

Det som de sista fem inläggen i denna tråd rekommenderar är alltså stereomikroskop, då vi anser att datormikroskop är odugliga för att löda.
Det är som att försöka cykla med ett öga förbundet, visserligen inte omöjligt, men tämligen opraktiskt.

Vilket av dessa är det du efterfrågar?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Datormikroskop vid kretskortslödning

Inlägg av Glenn »

Jag har ett TFT-mikroskop, en förstoringslampa och en stereolupp (pannmonterad).

Ska jag bara löda vanligt använder jag förstoringslampan, ska det vara smått kör jag stereolupp.

I vissa speciella fall kör jag TFT-mikroskåpet, har inte haft problem med att det är långsamt men det känns ivägen.
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Datormikroskop vid kretskortslödning

Inlägg av Orfeous »

Jag ska löda loss/dit en 48-pinnars IC-krets.
Benen är ju relativt små. Så det vore därför bra att kunna se hur benen ligger placerade mot lodplattorna. Innan ditlödning.

Sker med hjälp av varmluft.

Då jag vet egentligen inte vad som är bäst för mitt ändamål.
De som jobbar med sånt här professionellt har nog ett stereomikroskop. Men det är jag långt ifrån att vara.

Kanske den där typen att ha på pannan fungerar bra då?
Var ju flera som rekommenderade det. Men det kanske handlade om hålmontering? Där är ju komponenterna större och det är lättare att se.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Datormikroskop vid kretskortslödning

Inlägg av swesysmgr »

Jag har använt ett ~300kr Kjell & Co Infinoptix USB-mikroskop för att kapa ben och löda in virtrådar på en QFP 128-krets med 0,5mm benavstånd.

Tycker det fungerade över förväntan bra för ett enstaka tillfälle, att kunna ha mikroskopbilden uppe i helskärm var en stor fördel.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Datormikroskop vid kretskortslödning

Inlägg av Marta »

Pannlupp är alldeles utmärkt för att löda en 48-taggars QFP/QFN.

Du _måste_ se lödstället med båda ögonen, annars blir det omöjligt både att sätta kretsen och att släplöda. Även om Du lödar med varmluft så skall det rensas efter avlödning och den nya skall sättas. Det är jobbigt utan djupseende

Glöm allt som innefattar kamera, totalt värdelöst.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Datormikroskop vid kretskortslödning

Inlägg av TomasL »

Håller med Marta till 100% djupseende är absolut viktigt, och mycket ljus.
Kjell&Company: 40686
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Datormikroskop vid kretskortslödning

Inlägg av Glenn »

Min ser ut exakt sådär, fast jag troor jag köpte den på biltema.


Den där lilla extralinsen skruvar man med fördel bort då den är meningslös och jämt ivägen.

Jag har två till varianter som är köpta på ebay, varav en dyrare som har typ "objektiv" på varje öga, totalt värdelös.
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Datormikroskop vid kretskortslödning

Inlägg av Orfeous »

Intressant!
Jag har sett att det är många som är nöjda med denna typen av förstoringsglas som man har på pannan/huvudet.
Man kan på många modeller byta förstoring genom att byta glasen. I vissa modeller följer det med en ask med olika förstoringar så att det ska passa så många som möjligt.

Det verkar som att juvelerare och personer som skruvar med armbandsur också använder denna typen.
agehall
Inlägg: 425
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Datormikroskop vid kretskortslödning

Inlägg av agehall »

Om du bara ska ha något för att fixa att löda en 48-ben krets, så är det nog oslagbart med en sådan där förstoringsglas-grej. En enda operation på en relativt stor krets motiverar inte att investera i dyrare utrustning.
cittra49
Inlägg: 272
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Datormikroskop vid kretskortslödning

Inlägg av cittra49 »

Jag kan rekommendera https://www.amazon.se/SWIFT-S41-20-Prof ... 930&sr=8-3 , fick chansen att live testa det i helgen på en databox, fungerar hur bra som helst, helnöjd. Mer förstorning behövs inte :D Väldans bra med ljusterbara armar för ljuset, jobbade precis brevid en kodning som skymde ljuset, det va vara att vinkla ljusarmarna lite .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Datormikroskop vid kretskortslödning

Inlägg av Glenn »

Tror jag har 20x på min pannlupp med, och den där har ju stereo, så jag kan tänka mej att det fungerar bra för lödning.

Det jag skulle invända mot är priset (även om det är oerhört billigt jämfört med proffsprylarna) och att jag personligen tycker det är påfrestande att titta i okular.
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Datormikroskop vid kretskortslödning

Inlägg av Orfeous »

agehall skrev: 27 februari 2023, 06:49:56 Om du bara ska ha något för att fixa att löda en 48-ben krets, så är det nog oslagbart med en sådan där förstoringsglas-grej. En enda operation på en relativt stor krets motiverar inte att investera i dyrare utrustning.
Nja, jag har ju tänkt att använda det för annat också men inget på daglig basis förstås och endast på hobbynivå :)
Skriv svar