Växlande kvalité på kretskortslaminat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Växlande kvalité på kretskortslaminat

Inlägg av Chrille »

Jag undrar om någon har upplevt att det är olika bra kvalité på olika kretskortslaminat?

Etsade ett enkelsidigt kort med positiv fotoresist från Kjell & Co. Detta kort hade en grön/svart lack på sig när jag drog av skyddsplasten. Belyste kortet i 15 minuter under ett vanlig lysrör och framkallade med den färdiga framkallaren som Kjell säljer och använde även det färdiga etspulvret. Resultatet blev perfekt, knivskarpa kanter.

Så idag skulle jag göra mig ett dubbelsidigt kort. Använde mig av laminat som jag köpt på Autema. Laminatet har brun färg på lacken som ligger under skyddsplasten. Gjorde på precis samma sätt som när jag gjorde kortet från Kjell. Men denna gång blev det bara skit av kortet. :( :( Där det skulle vara kvar koppar blev det liksom som "fläckar" där kopparn försvann och detta tycktes bildas i ett visst mönster, nästan som linjer över hela kortet. Där kopparn skulle bort blev det likadant bara att kopparn stannade kvar.

Så nu undrar jag om det kanske är olika belysningstider på olika fabrikat av laminat eller kan det vara något annat som jag gjort fel? Själv tycker jag dock att laminatet verkar dåligt efter som det liksom bildades ett mönster över hela kortet.

Någon som kanske har provat att använda laminat med brun lack och som vet om det är annan tid som gäller på detta?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De laminat jag prövat från elfa har haft både grönt och brunt fotoresistlack på, och jag har lyst med min UV-lampa i ca 7 minuter på båda typer och det har funkat. Det är möjligt att de olika lackerna har olika våglängder de reagerar på, och ett lysrör kanske släpper ut UV-ljus av en något annorlunda väglängd, och den ligger för långt bort från den ena lackens reaktiva topp. Eller vad man ska säga. *svammel* :?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Exponerings tiden kan nog vaiera mellan fabrikat. Men om det blir randigt både på exponerade och oexponerade ytor låter det som fabrikationsfel. Om inte randningen återfinns på din film.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Ok, tror jag håller mig till korten från Kjell i fortsättningen.

Kortet se ut ungefär som om man har rollat på kopparlagret med en roller där det är för lite färg på ena sidan.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

believe it or not, men P20 fotoresist är faktiskt färskvara!

skall helst förvaras kall och mörkt , d v s även belagda kretskort. Det går bra ändå, eftersom man ofta använder dem ganska omgåede.

exponeringstiden varierar alltid mellan olika fabrikat, p g a olika skikttjocklek, olika sammansättning (den UV känsliga komponenten är alltid densamma dock, har glömt vad den heter)

elfas kort har alltid funkat bra, har testat kjell o co med lite sämre resultat dock.

/rickard
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Men varför finns det inte bäst före datume på dem om det skulle vara så...
Mennar att det är lite surt om man har köpt laminat och den skulle vara för gammal... :shock:

Dock att de inte håller i flera år dock är en sak....
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

därför att de håller ganska länge och man som sagt använder dem rätt snabbt.
köper du fotoresist på burk har den begränsad hållbarhet (< 1 år) .

jag har testat med gamla laminat som legat länge (> 3 år) från elfa och visst var det skillnad. de var jädrans känsliga, woosh sa det vid framkallningen så försvann resisten och lämnade kvar ren koppar . trots att det var samma lampa (t o m äldre med mindre UV ljus ut ) och samma exponeringstid

/rickard
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Provade att framkalla ett kort till med brun lack idag men nu belyste jag kortet 35 minuter.
Resultatet blev dock det samma, blev som ränder över kortet även nu. Kollade på filmen och där är inga ränder i det som skrivaren skrivigt.

Såg att du rikkitikkitavi skrev att det tog längre tid med gammal fotoresist, här är det snarare tvärt om. När jag lägger ner kortet för framkallning händer inte något på 30 sekunder sedan börjar det så smått framträda. Kortet måste ligga i över fem minuter för att lacken ska försvinna.
Så lång tid brukar det inte ta med dom gröna korten, dom brukar bli klara på cirka 15-30 sekunder. Jag använde samma blandning framkallare till dom gröna som till dom bruna korten.

Har beställt kort från Kjell som jag hoppas jag får imorgon så får jag se om dom fungerar bättre.
Användarvisningsbild
Fredde
Inlägg: 20
Blev medlem: 5 december 2003, 21:17:37

Inlägg av Fredde »

Var har alla köpt sina kort? Kan vara av intresse då kvalitén uppenbarligen är väldigt varierande. Borde kanske göra en kvalitetslista så man slipper köpa skitkort. Kör själv med "elfas" kort och tycker att de fungerar mkt bra.

Vilken ledningsbredd brukar ni köra med/klara av? Själv tycker jag 0,3mm fungerar bra. 0,2mm fungera hyfsat och 0,1mm skiter sig oftast.

Såg att dom sålde 1x160x100mm DS 35u laminat på http://www.bejoken.se för ca 28kr/st? Någon som har testat dessa kort? Undrar även om någon hittat där det finns billigare kort än så och som håller hög kvalité.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Nu har jag fått min kort ifrån Kjell.
Det blev klockrent resultat direkt. Cirka 20 sekunder i framkallningsvätskan och sedan ner med det i etsbadet. Jag körde också med 0,3mm ledningsbanor och det tycks fungera fint.

Så slutsatsen blir väl: Köp inga fotoresist kort från Autema
Kan ju dock vara jag som hade otur med mitt kort men jag kommer handla hos Kjell i framtiden.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Tycker du ska skriva en rad till Autema och ge dom en möjlighet att förklara sig, jag tror inte dom säljer dåliga laminat medvetet, det kan hända att dom kompenserar dig för det.
Är det ingen som klagar lever Autema i den tron att allt är bra, men kunderna sprider en massa dålig reklam.

Det ligger något i det jag läste hoss folktandvården: Är du nöjd med oss berätta för dina vänner, är du inte nöjd berätta för oss.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jo det har du kanske rätt i, ska göra det.

Det är bara det att jag redan har pratat med dom två gånger om denna beställning så det börjar bli lite tjatigt.

När jag först skickade in min order så hände det inget på tio dagar så jag ringde till dom och undrade vad det var för fel. Då fick jag direkt som svar att ordern hade kommigt bort. Var på jag frågar varför dom inte hade hört av sig om dom viste att min order var borta. Den har kommigt bort var väl ungefär vad jag fick till svar.
Hur som helst dom skulle skicka prylarna omgående. Efter två dagar fick jag prylarna synd bara att inte allt var med. Jag fick en tång som jag inte hade beställt, det saknades en hel drös motstånd och även 10m sladd.
Jag ringde upp dom och undrade hur dom lyckades packa ner det fel.
Då var det så att tången hade jag fått som kompensation för att dom hade slarvat bort ordern, vilket ju var bussigt. Sladden visste han om att han hade glömt att packa ner. Vad det gällde motstånden så hade han skrivigt fel antal till priset som stod på sidan det var därför jag hade fått cirka 150 motstånd för lite.

Så till slut blev det så att han skickade sladden och så slapp jag betala för dom motstånden jag hade fått. Tycker dock att dom kunde ha skickat med ett brev i kuvertet där dom bad om ursäkt och sagt att tången var som kompensation.

Men som sagt jag får väl höra av mig en tredje gång.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Det låter som ett mindre seriöst företag.
Skriv svar