behöver hjälp med hemmabyggt batteripack.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
noratx
Inlägg: 80
Blev medlem: 5 december 2003, 23:19:21
Kontakt:

behöver hjälp med hemmabyggt batteripack.

Inlägg av noratx »

Finns det någon som kan ta sig en titt på den här tråden i elfas forum och hjälpa mig lite?

Tack på förhand.

/Rickard

http://www.elfa.se/elfa-bin/uncgi/shown ... 1087794322
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Vet inte vilken sorts batterier du tänker använda men vanliga NiCd batterier är på 1.2 V så det är bara att löda ihop 3st för att få 3.6 V
noratx
Inlägg: 80
Blev medlem: 5 december 2003, 23:19:21
Kontakt:

Inlägg av noratx »

från början var det tänkt att använda vanliga R03 batterier på 1,5V, men sen var det ju någon som sa att jag kunde använda uppladdningsbara batterier på 1.2V...

Å då slog det ju mig att jag skulle kunna använda en sån hemmagjord ack precis som orginalet, dvs, alltid låta den vara i och kunna ladda upp den i spelaren, precis som med orginalacken.

Men då kom ju följdfrågan, på orginalacken så sitter även en lite krets som jag misstänker är en laddkrets.

På den lilla kretsen sitter ett litet chip med 8 ben som det står "TPC8204" på.
Efter lite sökning på google hittade jag detta:
http://www.semicon.toshiba.co.jp/eng/so ... /dc12.html

Så då är frågan, är det en laddkrets som sitter på varje individuellt batteri, eller är det bara en temperatur övervakare som slår ifrån om acken blir för varm?

Innuti spelaren precis efter DC in honan, på väg in till batteriet, så sitter en svart krets, påminner om ett motstånd till utförandet, men ändå inte, det är för stort, är som sagt svart och saknar färgkodning.
På den står det "AEL B140".

Denna krets kan jag inte hitta på nätet genom att bara söka på vad det står på den, men min gissning är att den växlar ner de 5V som går in när man ansluter batterieliminatorn för att kunna ladda batteriet.
Men det är ju bara vad jag tror, i övrigt har jag inte den blekaste aning om det verkligen är så.
Är det någon av er som vet vad det är och vad som händer med den kretsen?

Tack på förhand.

/Rickard
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Tpc8204 är en mosfet transistor avsedd för laddning av LiIon batteripackar

Jag kollade din mp3-spelare, den har LiPolymer batteri

Tippar på att LiIon & LiPolymer är samma eller nästan samma sak.

Jag känner inte till laddningsalgoritmen för dessa batterier så jag vet inte om du kan ladda NiCd / NiMh med samma krets
så det är nog säkrast att ha en separat laddare för en hembyggd NiMh ack.
noratx
Inlägg: 80
Blev medlem: 5 december 2003, 23:19:21
Kontakt:

Inlägg av noratx »

skit ockå då.. det vart ju inte als lika roligt.
Då blir jag ju tvungen att komma ihåg och plocka ut batteriet varje gång som jag skall titta på en vcd film eller liknande.. aja.

Men då hade jag ju rätt iaf. att kretsen på orginal acken är en laddningskrets.

Hmm.. då måste jag ju hitta en batteriladdare för 3 sammankopplade NiCd / NiMh eller bygga en egen(?).
Alternativt så får jag pilla isär batterierna varje gång jag ska ladda dom.. illa illa... men men, vad gör man? =)
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Kolla in batteriet elfa 69-313-56 det tål kontinuerlig överladdning med 0.1C (= 55mA) då tar det visserligen 14 timmar att ladda fullt men det fina är att du inte behöver någon laddningsövervakning, bara en konstantströmsladdare. En sån är lätt att bygga själv.
noratx
Inlägg: 80
Blev medlem: 5 december 2003, 23:19:21
Kontakt:

Inlägg av noratx »

Ok, det där ser ju himla fint ut.. verkligen... =)

Men då kommer vi till två små frågor till.. =)

Dom där är på 550 mAh, resulterar inte det i att 3 sånna blir 1650 mAh? Eller tänker jag fel?
Och i sånna fall.. kan detta vara skadligt för spelaren, eller förlänger det bara tiden som ett fulladdat batteri kan vara i bruk innan det måste laddas på nytt?
Orginal acken är på 1400 mAh.

Åså fråga nummer 2..

Batterieliminatorn till spelaren idag, levererar 5V med 2A, "lillebrorsan" till spelaren Dav309 (som jag också ska använda batteriet till) får 6V vid 2A.
Samma batterier används i båda två dock, så den lilla svarta motståndsliknande kretsen som sitter i spelaren mellan DC honan och vägen till batteriet måste vara någon form av spänningsomvandlare, för jag gissar att man inte laddar ett batteri med högre ström än vad batteriet levererar. Eller har jag fel?

Borde det inte på något sätt gå att använda batterieliminatorn som är till spelaren även till en hemmabyggd ack med dessa batterier som du beskriver ovan?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja du tänker fel. Det blir 3,6V 550mAh. Spelaren kommer inte att märka det. Men tiden blir avsevärt kotrare. Ska du använda det gammla laddaren är det nog bara att använda samma typ av celler. Det finns antagligen någon typ av laddnigns regulator i spelaren. Den laddar inte direkt från batterieleminatorn. Jag vet inte riktigt hur LiPolymer batterier ska laddas. Så det är svårt att veta om det funkar. Hur myckat batterietlevererar beror på vad det använd till. Det har inget att göra med laddnignen. Men en ström som motsvarar en laddnigstid på en timme är vanlig.

Visst kan du bygga med den spännigs källa du har. Är den hyfsat konstant i spänningen räcker det med en resistor för den enklaste konstruktionen.
noratx
Inlägg: 80
Blev medlem: 5 december 2003, 23:19:21
Kontakt:

Inlägg av noratx »

Tjenixen!

i morgon (tisdag) kommer troligen mina prylar jag beställt från elfa för att bygga batteripacket.

Frågan är bara, hur känsligt är det egentligen med överspänning?

Är det risk att min spelare dör om jag kör in 4,5V 1500 mAh iställetför 3,6V 1400 mAh?

Jag har ett litet schema för att växla ner 4,5V till 3,6V, men det innebär ju att jag måste införskaffa ytterligare en batterihållare sen för laddningsbara batterier som är 1,2V styck, för jag kommer ju att bygga in spänningsväxlaren i själva batterihållaren, eller finnt det något annat sätt att göra?

/Rickard
noratx
Inlägg: 80
Blev medlem: 5 december 2003, 23:19:21
Kontakt:

Inlägg av noratx »

Oj oj.. någon som vet vart man kan köpa ett exakt ögonmått? =)

Näh, skämt å sido, grejorna jag köpte från elfa passade inte.. det var hela 4 mm för stort för att passa in i batteriluckan.

Så, ändrade planer... =)

Eftersom 4.5V uppenbarligen funkar fint att använda i spelaren, så fick jag en ny ide... jag ska använda ett 9 volts batteri istället.. det vet jag iallafall att det passar. =)

Nu har vi bara en sak kvar då.. att växla ner dessa 9 volt till någonstans mellan 4.5V till 3.6V (och det spelar ju ingen roll vart emellan den skala det hamnar, bara det inte är under eller över.
Detta skulle jag ju kunna göra utan att fråga, men problemet är ju bara...
jag + restistorer + färgkod + veta hur mycke resistans jag behöver = :shock: :?: :!:
Så, är det någon som vill vara jättegullig och förklara hur många ohm mina resistorer behöver vara på? hur jag kopplar in dom kan jag iaf. =)

Sen kommer vi till en annan liten frågeställare.

Orginalacken (3.6V 1400mAh) jag har, har jag för mig räckte i 4 timmars effektiv spelning.
Den tänkta acken som jag hade tänkt att bygga, skulle bli på 4.5V 1200mAh.
Nu blir det istället 9V 1200 mAh, betyder inte det att 9V batteriet skulle räcka längre än orginalacken?

Eller är det jag som (som vanligt) tänker helt fel? =)

/Rickard
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu har du nog rört till det. Jag gissar att du har fått dit en nolla för mycket.
De 9V batterier jag hittar ligger mellan 120 och 200 mAh. Det skulle ge en speltid på 20min. Och nä, du kan inte sänka spänningen till en last med en resistor, om det inte är en konstant last. Typ lysdiod eller lampa.

Det krävs en spännings reulator. Om man bygger en stepdown regulator kan du få upp drift tiden till 40min.
noratx
Inlägg: 80
Blev medlem: 5 december 2003, 23:19:21
Kontakt:

Inlägg av noratx »

skiten också då.. =)

Jag kanske dessutom ska ta å börja TITTA på saker INNAN Jag ger mig ut å skriver... =)

Jag var övertygad om att 9V batteriet hadde precis rätt storlek för att passa i batterihålet.. men nej då.. det var för tjock... *sucka*

då återstår bara en enda sak... att helt enkelt totalmodifiera batterihålet så att enbart R03 batterier passar... vilket betyder att sjulle jag någongång få tag på en orginalack, så kan jag aldrig använda den.. =(

Dessutom måste jag löda loss en liten "plutt" på kretskortet som ser ut att vara en resistor (ytmånterad, på den står det AEL B140).

Bläh.. life is a bitch.. then you merry one.. =)

Eller finns det någon annan som har nån ide?
Batterihålet har måtten BxHxL: 3,5x1,4x15,5 CM.

/Rickard
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Externt batteripack kanske.
Men jag har hört att man får problem med tullen i USA om det sicker ut skumma sladdar ur musikspelaren...

Jag har svårt att tro att du hittar R03 med mer än 800mAh
noratx
Inlägg: 80
Blev medlem: 5 december 2003, 23:19:21
Kontakt:

Inlägg av noratx »

Vanliga R6 batterier är ju på 1200 mAh, varför skulle inte R03 vara det?
Hmm...
ett av de laddningsbara R03 jag har här brevid mig säger 300 mAh..
*sucka* Vilket innebär att jag inte får ut särskillt många speltimmar då utav ett R3 batteri då.. varför ska allt gå emot mig när jag ska börja med nåt... =(
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Den finns visst uppladdningsbara R03 batterier med 1200mA.

Har själv ett par sådanna.
Har för mig att jag köpte de på expert
Skriv svar