SVGA => TV/PAL

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
HenkeW
Inlägg: 101
Blev medlem: 27 maj 2003, 07:50:28

SVGA => TV/PAL

Inlägg av HenkeW »

En liten fråga:

- Jag har en PC med SVGA-utgång, kan jag på ett lätt sätt få signalen till min TV´s scart/S-Video/antenn-ingång?

Kan tänka mig att bygga ngn form av konverterare och jag kan tro att det finns ritningar på detta, man var finner jag det?

(Ett sätt, jag vet, är att köpa ett grafikkort! Men jag sitter på en gammal PII:a utan plats för grafikkort, det är ingyggt i moderkortet. Och jag vill försöka få till en bra koppling utan att köpa ny PC/grafikort.)


Lätt för er som kan, men hjälp mig grymt gärna!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26410
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Att få till en kompsit signal är inte lätt. Jag kan inte detaljerna så jag ska inte gå in på det. Men det är inte alls samma typ av signaler. Men i SKART standarden finns det stöd för RGB signaler. Så är det bara att lägga in synken i två av färg ledarna. Frågan är bara om TVn stödjer det.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Jag såg nått sånt på Sweclockers forum för ett tag sen. Tror den kallades VGA till PAL eller nått.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26410
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

jo det finns chipp som fixar pal men det är inte lätt. Det var bara det jag sa. omöjligt är det inte.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Så, nu har jag rotat lite åt dig!

http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circ ... 2rgbs.html

It's a gift from god, a very nice gift from god! :lol:

:roll:
HenkeW
Inlägg: 101
Blev medlem: 27 maj 2003, 07:50:28

Inlägg av HenkeW »

Stort tack!
NeBulan
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 augusti 2003, 16:22:20
Ort: Norrköping

Inlägg av NeBulan »

Jag vet inte riktigt om min fråga redan har fått ett svar i denna tråd eller inte :) Men iallafall så är det så att jag skulle vilja göra om VGA till Composit. Vill kunna koppla in denna skärm och köra dual monitor set up till min dator: http://www.lik-sang.com/info.php?catego ... ts_id=1191&

Den har som sagt composit in. Det finns ett litet schema på hur den kopplas här: http://www.likko.com/img/monitorinstal.jpg
Fast den röda och vita kontakten finns ej på denna skärm.

Är det möjligt?

Edit: JA, det är möjligt :D Kolla på detta tex: http://www.oneshop.nu/prodSearch.asp?IT ... on=details
Måste gå att bygga själv mycket billigare!

// Ne
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26410
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst är det möjligt. Frågan är om det är vart det. Kolla lord_dubbdäcks länk.
NeBulan
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 augusti 2003, 16:22:20
Ort: Norrköping

Inlägg av NeBulan »

Varför skulle det inte vara värt det? :D

Förstår inte riktigt, för enligt scemana i lord_dubbdäcks länk är det till skärmar som klarar RGB _och_ Composit??

Eller funkar det ändå om man skiter i RGB och bara bygger den lilla kretsen till compositkontakten?

Bild
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

I kretsen i "lord_dubbdäcks länk" är det bara syncen som är composite ( v- och h-sync i ett). Att få ihop alla signaler i en är nog rätt så klurigt och blir troligtvis inte så billigt heller. Möjligen skulle man hyffsat enkelt kunna få en svartvit composite.
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Blev lite nyfiken, sökte lite och hittade denna vga->composite. Får man "bara" tag på MC1377P så...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26410
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

NeBulan skrev:Varför skulle det inte vara värt det? :D

Förstår inte riktigt, för enligt scemana i lord_dubbdäcks länk är det till skärmar som klarar RGB _och_ Composit??

Eller funkar det ändå om man skiter i RGB och bara bygger den lilla kretsen till compositkontakten?
kolla här http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circ ... iques.html

Det där är RGB signal. det är lätt. Men attt fixa till composit är nog inte lika lätt.

EDIT:mrmike har visst redan svarat. ursäkta.
NeBulan
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 augusti 2003, 16:22:20
Ort: Norrköping

Inlägg av NeBulan »

Ok tack för svaren. Det kanske är lite knöligare än jag trodde :? Synd..
Såg ett annat schema, men det hade någon lustig IC som inte fanns på elfa iallafall och den hade en sådan där lustig sockel där man trycker ner hela IC'n i en liten fyrkant.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

PLCC? 8)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26410
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Får nog säga att det verkar lättare än jag trodde. Efter som denna "lustig IC" finns.
Skriv svar