Problem med blinkers på bilen
Problem med blinkers på bilen
Jag har sedan i höstas haft problem med blinkersen.
Säkringen sticker, alternativt brinner blinkreläet upp.
Jag har löst problemet tillfälligt genom att klippa kabeln mellan relä och kontroll-lampor.
Dessutom har jag ersatt reläet med en kabel bygling.
Dvs man får blinka "för hand".
Det som är lite mysko är att båda kontroll-lamporna lyser när man drar i blinkersspaken.
Samma oavsett höger eller vänster.
När kabeln är klippt borde dessa vara släckta.
Kan man misstänka överledning till jord på den avklippta kabeln?
Säkringen sticker, alternativt brinner blinkreläet upp.
Jag har löst problemet tillfälligt genom att klippa kabeln mellan relä och kontroll-lampor.
Dessutom har jag ersatt reläet med en kabel bygling.
Dvs man får blinka "för hand".
Det som är lite mysko är att båda kontroll-lamporna lyser när man drar i blinkersspaken.
Samma oavsett höger eller vänster.
När kabeln är klippt borde dessa vara släckta.
Kan man misstänka överledning till jord på den avklippta kabeln?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Problem med blinkers på bilen
Nu har jag demonterat centralinstrumentet och plockat loss lamphållarna till kontrollamporna.
Båda dessa lyser svagt när man drar i spaken.
Jordar jag däremot den avklippta kabeln, då indikerar lamporna korrekt.
Hur sjutton kan de lysa svagt när ena polen är avklippt?
Jag har ringat in på schemat det aktuella området.
Båda dessa lyser svagt när man drar i spaken.
Jordar jag däremot den avklippta kabeln, då indikerar lamporna korrekt.
Hur sjutton kan de lysa svagt när ena polen är avklippt?
Jag har ringat in på schemat det aktuella området.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Problem med blinkers på bilen
Att kontroll lamporna lyser beror på att dom ju är kopplade "mellan" ledarna till de bägge sidornas blinkers.
T.ex. när du blinkar höger så blir kretsen såhär:
+12 -> säkringen -> blinkrelä -> "mitten" på blinkersspaken.
Sedan eftersom spaken är inställd på höger så skickar den ut spänning på höger utgång som sedan går vidare till främre höger blinkerslampan. Men parallellt med höger-utgången på spaken sitter VÄNSTER(!) kontrollampa! Den gemensamma kabeln till kontrollamporna matas nämligen med +12 från blinkreläet!
Nu när kapat kabeln så bli de två kontrollamporna seriekopplade och när du blinkar höger så blir det såhär:
höger ut från spaken -> vänster kontrollampa -> höger kontrollampa -> vänster blinkerlampa -> jord.
Alltså blir det spänningsdelning som gör att kontrollamporna lyser svagare!
vad ditt problem beror på har jag inte lyckats klura ut men jag har några teorier:
1) På tok för kraftiga/starka glödlampor i främre blinkers och/eller bakre blink/bromskombinationsampa.
2) Något "mysko" i spaken/strömbrytaren
//B1N4RY
T.ex. när du blinkar höger så blir kretsen såhär:
+12 -> säkringen -> blinkrelä -> "mitten" på blinkersspaken.
Sedan eftersom spaken är inställd på höger så skickar den ut spänning på höger utgång som sedan går vidare till främre höger blinkerslampan. Men parallellt med höger-utgången på spaken sitter VÄNSTER(!) kontrollampa! Den gemensamma kabeln till kontrollamporna matas nämligen med +12 från blinkreläet!
Nu när kapat kabeln så bli de två kontrollamporna seriekopplade och när du blinkar höger så blir det såhär:
höger ut från spaken -> vänster kontrollampa -> höger kontrollampa -> vänster blinkerlampa -> jord.
Alltså blir det spänningsdelning som gör att kontrollamporna lyser svagare!
vad ditt problem beror på har jag inte lyckats klura ut men jag har några teorier:
1) På tok för kraftiga/starka glödlampor i främre blinkers och/eller bakre blink/bromskombinationsampa.
2) Något "mysko" i spaken/strömbrytaren
//B1N4RY
Re: Problem med blinkers på bilen
Inga problem med säkringen sen du klippte och byglade?
Kan det vara kortslutning i reläsockeln?
Mät mellan avklippt från reläet och byglingen.
Nu när du har byglat; blir det någon skillnad om du kopplar tillbaka kontrollamporna?
En fullösning är ju att ersätta bygeln med en bimetall-blinker (rund burk med 2 anslutningar) samt jorda den avklippta ledningen till kontrollamporna.
Kan det vara kortslutning i reläsockeln?
Mät mellan avklippt från reläet och byglingen.
Nu när du har byglat; blir det någon skillnad om du kopplar tillbaka kontrollamporna?
En fullösning är ju att ersätta bygeln med en bimetall-blinker (rund burk med 2 anslutningar) samt jorda den avklippta ledningen till kontrollamporna.
Re: Problem med blinkers på bilen
"Inga problem med säkringen sen du klippte och byglade?"
Nej nu håller säkringen.
Det kan mycket väl ha varit överledning till jord i kabeln jag klippte av.
All isolering är bedrövligt skick.
Jag kan tillägga att byglingen är mellan inkommande från säkringen, och till utgående blinkers.
Dvs utgången till komtrollamporna är inte byglad.
"Nu när du har byglat; blir det någon skillnad om du kopplar tillbaka kontrollamporna?"
Jag har inget relä isatt, så det är svårt att säga.
"En fullösning är ju att ersätta bygeln med en bimetall-blinker (rund burk med 2 anslutningar) samt jorda den avklippta ledningen till kontrollamporna."
Exakt.
Frågan är varför de inte gjort så från början på bilen?
Om jag ska vara ärlig så har jag aldrig förstått hur det här tredje stiftet fungerar på ett blinkrelä.
Vissa bilar kör ju med två stift.
B1n4ry:
Det var en bra förklaring.
Jag tror jag förstod det mesta.
Nej nu håller säkringen.
Det kan mycket väl ha varit överledning till jord i kabeln jag klippte av.
All isolering är bedrövligt skick.
Jag kan tillägga att byglingen är mellan inkommande från säkringen, och till utgående blinkers.
Dvs utgången till komtrollamporna är inte byglad.
"Nu när du har byglat; blir det någon skillnad om du kopplar tillbaka kontrollamporna?"
Jag har inget relä isatt, så det är svårt att säga.
"En fullösning är ju att ersätta bygeln med en bimetall-blinker (rund burk med 2 anslutningar) samt jorda den avklippta ledningen till kontrollamporna."
Exakt.
Frågan är varför de inte gjort så från början på bilen?
Om jag ska vara ärlig så har jag aldrig förstått hur det här tredje stiftet fungerar på ett blinkrelä.
Vissa bilar kör ju med två stift.
B1n4ry:
Det var en bra förklaring.
Jag tror jag förstod det mesta.
Re: Problem med blinkers på bilen
Om isoleringen är i bedrövligt skick (orginalkablage från 1949?) så är det läge att åtminstone byta alla kablar som inte är avsäkrade, och kanske seriekoppla in en vanlig säkring före "Thermostatic Circuit Breaker" (som märkligt nog verkar sitta ihop med ljusknappen). Med andra ord se över hela kabeldragningen batteri-startrelä-amperemeter-generatorregulator, shunttråden för amperemetern och ledningen från regulatorn till tändningsnyckelbrytaren och ljusomkopplaren. Egentligen är det väl läge att dra om hela elsystemet, det är ju inte direkt så många ledningar att det krävs spjutspetskompetens för att lyckas med det.
En gissning är att den där "termostatsäkringen" är rejält trög och kortslutningar under korta ögonblick kanske inte påverkar den. Då blir det svårt att hitta vad som verkligen är fel.
Eftersom du har gemensamma lampor för bromsljus och blinkers bak så skulle du kunna prova att seriekoppla en lämplig säkring med bromsljuskontakten och se om den säkringen går - i så fall har du nästan garanterat ett isolationsfel på kablarna till lamporna bak. Du kan ju också prova att seriekoppla in
För riktigt länge sen har jag varit med om ett liknande fel på en ett par år nyare amerikanare. Det luktade bränt i kupén varje gång man bromsade, och det visade sig att isolationen gett upp och det var ingen riktig säkring på matningen till bromsljusen så det blev rejält varmt när batterispänningen gick rakt in i den kortslutna kabeln. Det var bara att byta "kabelstammen" (som bestod av hela fyra ledare, bakljus, höger/vänster broms/blinkers och koffertrumbelysning om jag inte minns fel).
Med 6V-system så blir det väl inte riktigt lika farlig "brasa" vid kortis i kablar som med 12V-system.
Intressant att det var minusjordat redan 1949, andra tillverkare bytte inte till minusjordat förrän flera år senare (amerikanska Ford bytte t.ex. 1955 och för att röra till det så bytte de till 12V 1956 så det finns EN årsmodell med minusjordat 6V-system om jag fattat rätt).
En gissning är att den där "termostatsäkringen" är rejält trög och kortslutningar under korta ögonblick kanske inte påverkar den. Då blir det svårt att hitta vad som verkligen är fel.
Eftersom du har gemensamma lampor för bromsljus och blinkers bak så skulle du kunna prova att seriekoppla en lämplig säkring med bromsljuskontakten och se om den säkringen går - i så fall har du nästan garanterat ett isolationsfel på kablarna till lamporna bak. Du kan ju också prova att seriekoppla in
För riktigt länge sen har jag varit med om ett liknande fel på en ett par år nyare amerikanare. Det luktade bränt i kupén varje gång man bromsade, och det visade sig att isolationen gett upp och det var ingen riktig säkring på matningen till bromsljusen så det blev rejält varmt när batterispänningen gick rakt in i den kortslutna kabeln. Det var bara att byta "kabelstammen" (som bestod av hela fyra ledare, bakljus, höger/vänster broms/blinkers och koffertrumbelysning om jag inte minns fel).
Med 6V-system så blir det väl inte riktigt lika farlig "brasa" vid kortis i kablar som med 12V-system.
Intressant att det var minusjordat redan 1949, andra tillverkare bytte inte till minusjordat förrän flera år senare (amerikanska Ford bytte t.ex. 1955 och för att röra till det så bytte de till 12V 1956 så det finns EN årsmodell med minusjordat 6V-system om jag fattat rätt).
Re: Problem med blinkers på bilen
Det är nya problem med blinkersen.
Säkringen sticker då och då.
Jag tycker mig ha märkt ett mönster att säkringen går vid körning när man inte använder blinkersen.
Går det ringa in vad som kan orsaka detta?
Säkringen sitter direkt före blinkersreläet.
Säkringen sticker då och då.
Jag tycker mig ha märkt ett mönster att säkringen går vid körning när man inte använder blinkersen.
Går det ringa in vad som kan orsaka detta?
Säkringen sitter direkt före blinkersreläet.
- tecno
- Inlägg: 27040
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Problem med blinkers på bilen
Gammal torr kabelstam/glappa kontakter förskruvningar mm, bara att börja riva och byta kabel och nya kontakter.
Re: Problem med blinkers på bilen
Jag vill helst undvika det, då det blir för mäktigt.
Jag funderar på vad som skjuta säkringen utan att blinkersen är på.
Jag funderar på vad som skjuta säkringen utan att blinkersen är på.
Senast redigerad av säter 31 maj 2019, 11:22:25, redigerad totalt 1 gång.
Re: Problem med blinkers på bilen
Till många jänkare kan man ju köpa färdiga "moderna" kabelstammar och byta allt, finns det till din bil kanske ?
..Iofs brukar det inte vara så kul att göra jobbet..
..Iofs brukar det inte vara så kul att göra jobbet..
Re: Problem med blinkers på bilen
Sätt en glödlampa/summer istället för säkringen. Prova vicka på kablar och koppla i/ur komponenter i kretsen så hittar du snart vad som påverkar.
Re: Problem med blinkers på bilen
I den mån det finns nya elsystem kostar de bortåt 15.000:-
Dessutom har jag ingen som helst lust att byta.
Dessutom har jag ingen som helst lust att byta.
Re: Problem med blinkers på bilen
Om du har en gammal bil utan CAN bus så går matningen efter blinkersreläet till blinkersspaken och där efter till respektive blinkers. Så där runt rattstången kan felet sitt och då blir det lite korslutning när du svänger, rör på ratten.
Sen går ju en härva till varningsblinkersomkopplaren.
Sen går ju en härva till varningsblinkersomkopplaren.
Re: Problem med blinkers på bilen
Finns ingen varningsblinkers, än mindre canbus.
Kolla på elschemat.
Kolla på elschemat.
Re: Problem med blinkers på bilen
Aha missade första inlägget.
Har du fyllt på karbid i lamporna, men det kanske är en ny modell med glödtråd?
Så det senaste felet är att säkringen går utan att du blinkar?
Men om du blinkar så fungerar allt?
Om så är fallet så måste felet vara fram till eller i blinkersomkopplaren.
Som andra säger ersätt blinkreläet med en ampmeter, svag kontrollampa, summerbsom då lyser när felet inträffar.
Har du fyllt på karbid i lamporna, men det kanske är en ny modell med glödtråd?
Så det senaste felet är att säkringen går utan att du blinkar?
Men om du blinkar så fungerar allt?
Om så är fallet så måste felet vara fram till eller i blinkersomkopplaren.
Som andra säger ersätt blinkreläet med en ampmeter, svag kontrollampa, summerbsom då lyser när felet inträffar.