Ribbon controller

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Ribbon controller

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har man en synth (utan klaviatur) och vill kunna spela ändå, hur gör man då, då?
Man kan ta en räcka motstånd och löpa på några kopparbitar och spela med en banankontakt. Man kan ta steget längre och bygga en ribbon controller (vad det nu heter på svenska :humm: ).

Det finns på synthbyggsatstillverkaren PAiAs hemsida en byggbeskrivning på en slik: http://www.paia.com/ProdArticles/dual-ribbon-howto.htm. Och just samma firma, PAiA, hade till sina synthmoduler publicerade i Radio Electronics strax efter att kvasfeningen klättrat upp på land en keyboard controller med ett resistivt skum (foam rubber på svenska) man klippt till i ett lagom exponentiellt mönster för att ge exponentiella spänningar (i motsats till mer "normala" syntar som ger linjära spänningar som "böjs" till i VCOn mm).
Back to subject, var hittar man ledande resistivt gummi? Jag vet inte och tänker inte ta reda på det för jag har fått en helt annan idé. Jag fick små fina mönsterkort (kretskort heter det FÖRST när mönsterkortet är bestyckat) och kom på en lösning på RCn (Ribbon Controller).

En keyboard controller består av lite elektronik som genererar en ström som flyter i en rad motstånd kopplade till kontakterna på klaviaturen. Ett tangenttryck plockar upp en spänning och skickar in den i synten tillsammans med en triggpuls eller gatesignal. De båda senare genereras av elektroniken. Dessutom finns ofta lite trix och jox för att flytta oktaverna upp och ner eller trycka ihop dem så det blir små språng eller stora hopp från tangent till tangent. Det viktigaste dock - motståndskedjan!
DEN HÄR BILDEN syns motståndskedjan längst upp. Sedan en massa kretsar för att få till signaler som startar en massa annat.

Tillbaka en sista gång till ämnet. Om jag anser det "enkelt" att hitta en bra metallfolie gör jag så här. Jag etsar en rad paddar på en skock mönsterkort (låter etsa) och förbinder dessa med SMD-motstånd, antingen på samma sida eller på undersidan med through-holes till paddarna, lägger en isolerande film över paddarna och den ledande folien överst har jag min RC.
Här är en enkel skiss med de oliak lagren i "rätt" ordning. Det får väl ligga en sorts film över alltihopa och korten, för de får bli flera får sitta på något lagom styvt.

Bild

Eftersom inlägget hamnat i en fråge- och funderingstråd kommer några frågor:
Finns det någon bra 0,3 - 0,5 mm tjock isolerande film man kan använda.
Finns det någon bra elektriskt ledande folie som inte skrynklar sig eller slits man kan använda?
Och ska man lägga motstånden på över- eller undersidan? Ligger de på översidan blir kortet enkelsidigt och utan hål och kanske billigare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ribbon controller

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har aldrig KLADdat ihop ett ytmonterat kort förut, men å andra sidan är det här kortet av sådan karaktär att det liksom inte finns en över- och undersida. Om fel sida är etsad vänder man kortet och allt blir "rätt".
Jag vet heller inte hur det funkar med PADar när man lägger ut sina komponenter; blir det automatsikt koppar under komponenterna eller ska man lägga dit en egen koppar-ö? Jag har gjort det.
I exemplet nedan tänker jag mig 7 sådana kort som monteras i rad på ett styvt underlag. De får fästas ordentligt med (jobbets) dubbelhäftande tejp och skruv.

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ribbon controller

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ser att mina bilder försvunnit så här är en bild på kortet jag tog fram:
RibbonController.JPG

För att nu aktivera tråden igen kan jag kort nämna lite nya tankar.
Den gamla kontrollern är på inte sätt ditchad utan lever sitt (långsamma) liv.

Det som känns mer "aktuellt" är den halvmeters potentiometer jag köpte i USA is omras. Det är en tryckkänslig grej som ger en resistans (eller spänning beroende på, när man trycker på den.
Jag grunnar på att använda en Attiny85 och ansluta poten till den. Sedan får kretsen ev skala om spänningen/resistansen samt generera en trigg- resp gatesignal när man pillar på poten.

Två saker jag grubblar över:
Hur hanterar en Attiny en analogingång som hänger i luften? Min potentiometer har en speciell spänningsdelare som tillser att "mittuttaget" aldrig fladdrar i luften när man inte trycker på poten. Grejen är att man tappar lite precision men det spelar ingen roll om man nu ska använda poten för att styra en synt.
Nästa grubbling är huruvida DACn i kretsen är tillräckligt bra eller om jag ska ansluta en extern DAC och då kanske använda en Attiny84 och en ZN425E-8 eller DAC0800? Fast det är kanske lite feltänk då kretsen behandlar min analog signal analogt/digitalt .... eller bara köra signalen från poten via en extern buffert, tappa av signalen till Attinyn som får generera gate- och trippsignaler. Nääää, det är för krångligt. Enklast är kanske att köra allt via processorn.

Lite datapapper:
SoftPot Linear Potentiometer
Phidgets Voltage Divider
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ribbon controller

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bild på den diskreta plankan. I det urgröpna sitter motstånden. I skissen ovan är det inplanerat SMD-komponenter men jag har använt hålmonterade.
Kvar att fixa är en sorts ram och en metallfolie (koppartejp) som ska tryckas ner mot paddarna på korten.
IMG_8824.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ribbon controller

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag blir lite skrämd när jag springer på gamla påbörjade men ej avslutade projekt. Det här är ett sådant, fast det har liksom inte varit bortglömt, utan plankan på bilderna ovan har funnits väl synlig.
Att projektet avstannat beror mest på en orsak: hitta en bra folie att lägga över kontakttungorna ovan. Tankar har varit på det mesta, tunna plast, typ lexan/plexi, plastfilm av något slag (GeekJoan föreslog mylar), kraftigare papp och tom någon sorts textil. Jag har ju lite grann målat in mig i ett hörn genom att fästa kontakterna i plankan redan utan att tänka hur det hela rent estetiskt ska se ut i slutänden. Troligen har jag gjort plankan "för lång".

Den här bilden visar lite tankarna bakom. På ömse sida av kontakttungorna lägger jag remsor av dubbelhäftande tejp och över dessa hamnar så min "folie" där jag fäst koppartejp på undersidan. Alltså, ett tryck på folien ger kontakt mellan tungorna på korten och kopparfolien. Tungorna sitter i en motståndskedja, så kör jag ström genom motstånden kan jag plocka ut godtycklig spänning från kopparfolien.
IMG_6965.JPG
Nu ska erkännas att projektet till viss del mognat och jag har gjort lite research även om DIY nuförtiden verkar betyda köpa färdig modul som någon annan knåpat ihop och som säljs via en näthandel. Nåväl, ingen av de få byggprojekt jag sett använder diskret motståndskedja som jag gör, utan oftast en s k SoftPot. Den fungerar exakt likadant som min planka och problemet att vaska fram en linjär CV-signal jämte en Gate/Trig-signal är det samma.
För det första, spelar jag inte på plankan, har jag ingen spänning från koppartejpen - alltså undefined voltage. Det är inget problem i sig, för jag ger ju synten inte tillåtelse att spela något förrän det kommer en trig/gate-puls. Dock ser man till att kopparkontakten har nån sorts potential ändå.
Nästa grej är att släpper jag upp kontaktfolien försvinner styrspänningen till synten innan tonen klingat färdigt. Löses med en sample/hold-krets.

Innan jag sätter igång med köttfärssåsen visar jag delar av en krets hopsnickrad av Ray Wilson från MFOS. IC3-A laddar, när man trycker på plankan/tangenten upp kondensator C2, som håller spänningen tillräckligt länge. Det finns en del till, men den visar jag inte.

Bild

Jag sprang också på den här artikeln - http://www.electronicpeasant.com/projec ... oller.html. Den visar en mycket enkel kontroller. Jag ska leta reda på mina elektronikprylar (alla kretsar jag köpt för allehanda projekt) och försöka labba ihop något.

Och slutligen, två varianter med SoftPot och Arduino:
http://www.coagula.org/albedo/how-to-bu ... h-arduino/
https://synthhacker.blogspot.com/2016/0 ... oller.html

Därmed var det matdags. Dagens mattips - oliver i köttfärssåsen! (Nu minns jag vad jag skulle köpa på WILLYs - OST!!!! :doh: )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar