Lågströmslysdioder, mcd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Lågströmslysdioder, mcd

Inlägg av mrmike »

Jag är på jakt efter lysdioder som lyser vid låga strömmar och har kikat lite på elfa.se och hittat 75-015-21 som lyser med 5,2mcd vid 2mA. Någon som vet om 5,2 mcd är tillräckligt för att man ska kunna se om diden är tänd lr släckt i dagsljus? Eller bättre är väl om nån vet hur många mcd som behövs för detta (jag kan dra på mer än 2mA).
Tacksam för svar.

EDIT: Kan ju nämna att det är tänkt att man ska titta på de från ca 60-100cm avstånd
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Dagsljus - är det soljus som lyser på dioden utomhus eller bara det ljus som man får innomhus em vanlig mulen dag?

Fast i ärlighetens namn så har jag inget svar på frågan om dom syns eller inte oavsett vilket ljus det än är.

Hittar en text på nätet som säger att en 1000mcd lysdiod är synlig på 100 yards (90 meters) håll i dagsljus.

Men om dina 5.2 or kommer att fungera eller inte är ju en annan fråga. Det beror säkert också på betraktningsvinkel och omgivande materials kontrast i förhållande till lysdioden i tänt och släckt tillstånd.

Köp några och prova. Synd bara att det blir så förhållandevis dyra fraktkostnader när man köper prylar för 10 kr...
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

När du säger det så ska de nog inte vara i direkt solljus, snarare i ljus som reflekteras innomhus en solig dag. Jag får testa å se, som tur är behöver jag bara hoppa på cykeln å trampa ner till min lokale ELFAåterförsäljare. Fast det är ju jobbigt å cykla i onödan :)
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det här är orättvist! Jag vill också bo brevid en stor elektronikåterförsäljare... Det bordre vara en mänsklig rättighet att ha en elektronikbutik inom 2 mils avstånd. Jag måste nog ta ett allvarligt snack med Kofi Anan på FN och se till att det blir inskrivet i stadgarna;-)

Om dom bara ska användas innomhus och dom ska användas på en meters avstånd så skulle jag sätta en rejäl peng på att dom kommer att synas fint. I värsta fall får du blinka dom med 2-3 Hz så upptäcker man dom mycket enklare. Dessutom sparar du ström...
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Håller med matseng... att det är orättvist att inte ha en elektronikåterförsäljare inom 2mil :wink:
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Inlägg av VikHe »

haha håller med er :)
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

mrmike: Har du provat med 5 mcd-dioderna ännu?
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Just det, hade jag glömt bort. De lös (lyste?) inte bättre än billighetsdioderna från K o Co, iaf inte i min applikation. Fast där tänds och släcks de flera ggr/sekund så jag ska göra ett test med konstant ström inom en snar framtid, jag hör av mig. Det är också svårare att se om de är tända lr släckta för det är genomskinliga (fast röda) kapslar så det blir en massa jobbiga reflektioner när de är släckta.
Skriv svar