Hydroflow. Båg eller på riktigt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 492
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Hydroflow. Båg eller på riktigt?

Inlägg av meconer »

Stötte på en pryl som påstås kunna rensa vattenledningar genom att förändra "morfologin" hos vattnets salter. Jag kan inte riktigt förstå hur den fungerar bara. Om den ens fungerar.

Länk: http://www.alfawater.se/HydroFLOW

Nån som vet nåt?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hydroflow. Båg eller på riktigt?

Inlägg av tecno »

Låter som nåt jävla hokuspokus.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Hydroflow. Båg eller på riktigt?

Inlägg av X-IL »

Visst har det diskuterats tidigare i forumet tror jag, har för mig att någon bestämt hävdade att det funkade då. Jag personligen tror inte på den, att skicka lite långvågssignaler genom vattnet lär väl inte förändra någon morfologi vid så låga effekter?
Jag lägger den i samma fack som vattenvirvlare tills jag blir motbevisad. Förresten, vad står i patentet?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hydroflow. Båg eller på riktigt?

Inlägg av Icecap »

Jag menar bestämt att det har dokumenterats någon mycket svag effekt med att placera en stark magnet på inkommande vattenrör, då såklart på en rördel som inte var magnetisk. Det ska vara en stark magnet och effekten är ringa.

Resten är skitsnack. Eller på svenska: bluff och båg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Hydroflow. Båg eller på riktigt?

Inlägg av X-IL »

En någorlunda vetenskaplig rapport, eller i alla fall som det verkar. Sidan 13 verkar innehålla lite info om hur det är tänkt att fungera.


EDIT: Läst för mycket i det dokumentet nu men det fastslår att mot E-colibakterier hjälper det inte alls i alla fall.
Senast redigerad av X-IL 27 november 2012, 19:44:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hydroflow. Båg eller på riktigt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Där fanns ju en väldigt ingående beskrivning ... INTE!

Det finns annars en intressant mojäng där man spänner två metallringar runt ett vattenrör. Mellan dessa ringar läggs ett elektriskt (eller var det magnetiskt) fält. Detta fält fångar järn/rostpartiklar vilka kommer att hänga kvar mellan elektroderna. Kalkpartiklar vilka är som vassa nålar och därmed speciellt utformade att fästa och klegga igen där det går, kolliderar med järnpartiklarna och slås runda och kommer därmed inte att fastna utan glider ut i avloppet.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Hydroflow. Båg eller på riktigt?

Inlägg av X-IL »

Det berodde nog på hur långt man orkade läsa. Sen var inte rapporten så mycket tänkt att förklara hur det funkade, utan snarare att undersöka OM det funkade, och det gjorde det inte vad det gällde att döda bakterier.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hydroflow. Båg eller på riktigt?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att Ni ids att ägna tid till slika ting!
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 492
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Hydroflow. Båg eller på riktigt?

Inlägg av meconer »

Min erfarenhet av sånt som verkar vara för bra för att vara sant är att det oftast är för bra för att vara sant. För många år sedan stötte jag på någon magnetisk enhet som man skulle sätta runt bränsleslangen på en bil för att både få högre effekt, renare avgaser och lägre förbrukning. Hade det funkat hade det förmodligen suttit som standard men det gjorde ju inte det. Fungerade alltså. Den här vattengrejen tror jag inte på förrän någon har bevisat att det fungerar. Helst också förklarat varför.

Jag stötte på prylen i ett mailutskick jag får från Svensk Byggfakta som ibland innehåller en del tips på bra grejer. Det här är nog inte ett sånt. Men man blir ju alltid nyfiken. Dessutom skulle man ju faktiskt kunna tänka sig att man på något vis skulle kunna påverka molekylerna i vattenföroreningarna så att de har svårare att fästa på rörväggar och dyl. Ungefär som hårbalsam får laddningarna i hårstrån att ordnas så att håret blir lättare att kamma. För visst har det med det att göra, ni som kan sånt?
ToPNoTCH
Inlägg: 4883
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Hydroflow. Båg eller på riktigt?

Inlägg av ToPNoTCH »

Fråga:
Någon som vet något om denna produkt

Svar så långt:
3 st som uttrycker att dom inte tror på den
1 rapport som kollar om produkten klarar något annat
2 inlägg om andra prylar som är båg
1 inlägg som klagar på kvaliteten på svaren (vilket är detta) :razz:
AMP
EF Sponsor
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 november 2004, 12:10:26

Re: Hydroflow. Båg eller på riktigt?

Inlägg av AMP »

Med tanke på att en av dom verkar kosta 0kr så gör du ju ingen större förlust mer än frakten.
Pinkevin
Inlägg: 285
Blev medlem: 1 januari 2004, 12:44:10
Ort: Norrtälje

Re: Hydroflow. Båg eller på riktigt?

Inlägg av Pinkevin »

Här har vi ett annat företag som tycks tillverka en likvärdig produkt.
http://www.bauer-wt.com/swe/

Jag såg av en händelse att vi fått en sådan installerad i vår bostadsrättsförening alldeles nyligen.
Följer denna tråd och grubblar över hur många slantar BRF:en tycks ha kastat i sjön. :humm:
Skriv svar