Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Trasig köksfläkt Electrolux
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=60877

Författare:  tobbe77 [ 12.59 2012-08-18 ]
Inläggsrubrik:  Trasig köksfläkt Electrolux

Hej

Jag har en köksfläkt som small och dog. Electrolux eft 60405

Mätte en SMD säkring på kortet och den visade sig vara trasig. Bytte ut den och fläkten fungerar igen sånär som på att hastighet nr 2 (av 3) inte fungerar. Nån som kan klura ut vad det kan vara som är trasigt? Förmodligen samma sak som gjorde att säkringen löste ut antar jag.

Bilaga:
IMG_0850.JPG

Bilaga:
IMG_0849.JPG

Bilaga:
IMG_0848.JPG

Författare:  orvar-e [ 13.32 2012-08-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Jag kan se att ditt kort ser lite annorlunda mot mitt kort. Jag har nämligen precis nyligen fått igång min silent tech fläkt. På denna funkade det inte att få igång steg 2 och 3, det bara blinkade till när man tryckte. Det berodde på att glättrings-kondensatorn var bullig och hade gett upp. Efter byte så vart det bra, innan byte så gick matningspänningen ner 6 volt när man tryckte igång steg 1 på fläkten, efter byte av kondesator så var spänningen stabil oavsett steg.
Prova att koppla in den och mät manöverspänningen, den borde ligga på runt 16 volt, om din fläkt är lika min.
Jag kan se att de har satt dit nån µc i ditt kort. I min så använde dom en 4015 för att få till stegningen, mycket enklare kan man tycka.

Välkommen till forumet föresten.

Författare:  orvar-e [ 14.11 2012-08-18 ]

Bilaga:
IMG_0849.JPG

Författare:  tobbe77 [ 14.29 2012-08-18 ]

Kanon, mäter den imorron och återkommer. Tack!

Författare:  blueint [ 15.51 2012-08-18 ]

Bra problembeskrivning och foton!

Författare:  Danny [ 19.24 2012-08-18 ]

Jag skulle tro att någon av trissorna SC1-SC5 har gått

Författare:  tobbe77 [ 12.20 2012-08-19 ]

@orvar-e, tyvärr klarar min multimeter bara att mäta upp till max 100 μF och den där kondensatorn är på 470μF, men jag provade iaf och den klarade att mäta den till 126μF

@blueint, tack.

@Danny, hur mäter jag en tyristor? Måste jag löda bort den för att testa eller går det att göra under drift?

Författare:  blueint [ 12.31 2012-08-19 ]

Kanske man kan ansluta ett motstånd parallellt över kondensatorn och räkna ut kapacitansen mha RC-tidens halveringsfaktor?

Anslut till full spänning, mät hur lång tid det tar innan spänningen sjunkit till hälften (eller 63%).

Författare:  danei [ 12.46 2012-08-19 ]

Om det small och drog säkringen, är kondensator hypotesen inte den troligaste. Danny brukar ha bra koll på den här typen av prylar.

Författare:  PeterH [ 12.48 2012-08-19 ]

Kolla vad det står på SC4, den är ju redan uppböjd...

Författare:  orvar-e [ 14.24 2012-08-19 ]

tobbe77 skrev:
@orvar-e, tyvärr klarar min multimeter bara att mäta upp till max 100 μF och den där kondensatorn är på 470μF, men jag provade iaf och den klarade att mäta den till 126μF

Byt konding om du har tillgång till en ny, skit i om det inte går att mäta den med ditt instrument. Alternativt kan du ohm mäta den och se om det är kortis i den. Vad jag tänkte att du skulle mäta var hur hög manöverspänningen är när kortet är tillkopplat.
På mitt kort satt det en konding på 1000 μF 16 volt, och manöverspänningen var 16 volt så i mina ögon var det inte alls konstigt att den small. Nu sitter det en konding på 470 μF och 50 volt. Mestadels för att det var det jag hade tillgängligt där jag lagade kortet, men det funkar hur bra som helst.

Så byt konding rakt av om du har en likvärdig hemma, den kostar ändå inte många ören.
En mätning som kan vara intressant är att mäta AC spänningen över DC-kretsen, för att se hur stort ripplet är.

Författare:  guckrum [ 10.48 2012-08-20 ]

Jag vet att det kommer plötsligt, men nu när du ändå har köksfläkten
i delar över hela golvet, har du funderat på var på motoraxeln impellern
skall sitta monterad för optimalt flöde och ljudvolym?

Jag har en likadan fläkt, och av anledningar som är pinsamma för
tillverkaren och jag egentligen inte tänkte gå in på, så sitter jag på tre
uppsättningar impeller+motor, och alla tre är levererade med impellern
på olika avstånd från motorn. Hmm.

Det har inte varit läge att plocka ner fläkten (igen) - därav frågan.

Författare:  blueint [ 11.13 2012-08-20 ]

Electrolux kan det vara idé att undvika som märke:
Reparation: Bänkdiskmaskin Electrolux ESF2435
Okänd komponent på kretskort till diskmaskin
Ännu en död diskmaskin
SVT: Plus/Sverker testar Vitvaror 2009-03-31

Genom at låta bli lackning av kretskort, underdimensionera, använda våghalsiga konstruktioner och dyra reservdelar blir det en dålig affär för konsumenter.

Författare:  Keny [ 12.23 2013-02-10 ]

Hej alla,

Jag är ny här och har precis fått ett problem med min Electrolux köksfläkt som har ett styrkort med samma benämning som det längst upp i tråden här.
Problemet kommer när jag ska stänga av fläkten. Den stänger inte av nämnligen utan står och brummar med långsamt roterande fläktmotor.
Känner någon till detta fenomen? Kan det vara någon av trissorna SC1-SC5 som har lagt av?

Tacksam för svar

mvh Keny

Författare:  13th.Marine [ 13.05 2013-02-10 ]

Säker på att motorn inte kör och du har baksug istället?

Författare:  Keny [ 13.21 2013-02-10 ]

Nej, jag har inte baksug. Har kontrollerat detta. När jag trycker på stoppknappen för att stänga av fläkten så hörs brummet direkt. Motorn roterar pga någon låg matningsspänning tydligen.

Har kollat kretskortet lite snabbt och märkt att Motorolakretsen är lite blank nära ena hörnet, precis som efter en överhettning.
Är det någon som råkat ut för detta?

Mvh Keny

Författare:  orvar-e [ 14.59 2013-02-10 ]

Det framgick inte i mina tidigare inlägg till trådskapern. När jag testade kortet till min silent tech köksfläkt så tog jag ur kortet o la det på labbänken. Sedan använde jag ett labba agg och matade kortet med 16 volt (har jag för mig), spänningen la jag över glättringskondingen med rätt polaritet. Och då funkade kortet utan problem, det var jag så jag fattade att det var kondingen som strulade.

Det kan nog bli rätt många olika fel symptomer om spänningen fluktuerar hit o dit. Om du har möjlighet så är det rätt enkelt att testa. Koppla ur 220v matningen och mata med separat matningskälla.

Författare:  Keny [ 16.16 2013-02-10 ]

Ok, jag tar med kortet till jobbet i morrn och testar. Där har jag en komplett labbutrustning.
Tack så länge!

Författare:  Keny [ 17.03 2013-02-10 ]

Kunde inte hålla mig tills i morrn. Måste göra något tillsvidare. Mätte upp spänningen över kondingen C4 (blåa) vid normal spänningsmatning. Den visar då 5V (4,9) i alla steg - även i stoppläget. Kondingen är på 470µF 16V. Det här var visserligen utan fläktmotor inkopplad, men det borde inte ha någon betydelse på DC-sidan - eller? Vad är det som reglerar DC-nivån ?

mvh Keny

Författare:  MiaM [ 19.08 2013-02-10 ]

DZ1 är troligtvis en zenerdiod, den lär bestämma maxspänningen över kondingen kan man tro.

Det finns i princip två förklaringar till att fläkten inte stannar, den ena är att IC'n skickar "långsammaste läget ska vara på"-signal och den andra är att en triac är trasig.

Officiellt har jag inget sagt nåt men hypotetiskt så borde det gå att avgöra vilket som är fel genom att med strömmen avstängd fixa en kortslutning över "kolla den här kondensatorn"-kondensatorn, och koppla in strömmen. Om motorn reagerar så är det fel på en triac, om motorn står still så är det nåt fel på nåt annat. Teoretiskt finns det risk att en trasig triac eller nåt i konstruktionen ger en backström genom IC'n som pajar nåt mer genom att göra såhär, så gör det på egen risk.

Jag tycker för övrigt att missfärgningen på IC'n ser ut att hänga ihop med nåt på själva kretskortet. Nån slags spill/läcka/kladd?

Författare:  Keny [ 19.50 2013-02-10 ]

Tack för bra råd och tips! Jag får göra en grundlig test i morgon. Jag återkommer när jag vet någonting eller också återkommer jag med fler frågor...

Författare:  Keny [ 20.08 2013-02-19 ]

Jag har hejdat mig i felsökningen, - verkar vara en triac.
Fick dessutom se att det var en månad kvar på garantin. Trodde den var utgången. Jag har felanmält det hela och i morgon (Torsdag) kommer en servicekille på besök för att kolla upp fläkten. Antar att dom byter hela manövermodulen.
Tack för visat intresse.

Författare:  fonzeka [ 21.07 2013-03-04 ]

Här kommer en till nykomling med exakt samma problem som Keny, måste dra ur stickproppen för att få tyst på eländet.
Min fläkt är också ganska precis 11 månader gammal så förhoppningsvis får man den fixad utan större problem.
Kan ju passa på att fråga hur det gick för dig med din fläkt Keny?

Författare:  chille [ 08.44 2013-03-05 ]

Jag har en Silent Tech som det också var en del strul med. Den gick inte på alla lägen, bara stannade och brummade. Det visade sig vara X-kondensatorn i den kapacitiva spänningsdelaren, som används för att från 230V få fram en låg spänning till logiken, hade gått sönder. Kapacitansen verkade ha ändrats och därmed blev spänningen lägre. Så kolla vad det är för spänning till logiken. Jag minns inte vad jag hade för spänning det ska vara, men tidigare i tråden har det nämnts 16V. Jag tror dock det ska vara mycket lägre. Det kan vara så att personen som hade 16V också hade en trasig X-kondensator, vilket resulterar i att spänningen ökar. Ökar spänningen för mycket kommer ju elektrolyteen som ska glätta gå åt skogen och eventuellt även säkringen.

OBS: Om ni byter X-kondensatorn var då noga med att den nya ni sätter dit också er en X-kondensator. Kondensatorn får inte under några omständigheter gå sönder på ett sådant sätt att man kan riskera att få ut åt helvette för hög spänning till logiken, eftersom det kan resultera i personskador.

Författare:  fonzeka [ 09.03 2013-03-05 ]

Antar att det är den vita polypropylenliknande kondingen du menar med x-kondensatorn chille, syns på en bild tidigare i tråden.
Är sugen på att felsöka lite själv men är väl kanske dumt om man har garanti kvar.
Går det förresten att plocka ner det där styrkortet utan att montera ner hela köksfläkten?

Författare:  orvar-e [ 12.51 2013-03-05 ]

chille - det var jag som skrev att jag uppmätt 16 volt. Men som du säger så behöver det inte var rätt spänning. Bara att kolla vad det är för komponenter och vilken spänning dom är specade för i datablad.
Isåfall är jag beredd på att plocka ner min fläkt för att byta x-kondingen för att slipa framtida probelm, om spänningen skiljer mycket.

Författare:  chille [ 13.22 2013-03-05 ]

Jag är ganska säker på att den vita kondensatorn på bilden är startkondensatorn till motorn. Den borde vara kopplad till två pinnar på kontaktstycket. Den gråa bör däremot vara en X2-kondensator (Eller var det en X1, minns ej på vilken sida den var). Den ska i princip vara seriekopplad med ett motstånd och sedan över nätspänningen. Altså en kapacitiv spänningsdelare. Spänningen ut är beroende på nätfrekvensen, som alltid är 50Hz, och kapacitansen på kondensatorn, som kan förändras med tiden. ELFA har en egen kategori för X2-kondensatorer.

Så som sagt, mät och kolla vad du har för spänning. Jag vill minnas att jag låg på ungefär 6V och det sjönk nog ytterligare en volt där fläkten stannade. Det var även så att lysdioderna lyste svagare när den inte orkade med. Efter att jag bytt kondensatorn höll lysdioderna samma intensitet oberoende vilken fläkthastighet man körde.

orvar-e: Just ja, det var du som uppmätte 16V... orkade inte bläddra tillbaka och kolla vem det var som skrev. Men jo, det kan kanske vara en ide att byta X-kondensatorn, om det nu är något fel på den. Jag minns tyvärr inte vilken spänning det var och det är alldeles för omständigt att riva ner fläkten igen. Vi får hoppas fonzeka hinner tjuvmäta lite.

fonzeka: Jag monterade ner typ halva fläkten för att komma åt. Jag har dock något svagt minne av att när jag monterade ihop det så insåg jag att det inte hade behövt vara så omständigt att komma åt styrkortet. Däremot var jag ju nyviken på om det satt någon annan elektronik runt omkring eftersom jag inte visste hur den såg ut innuti.

Författare:  orvar-e [ 13.30 2013-03-05 ]

Sitter o funderar på om mitt kort inte hade en 4015 - cmos krets för att välja stegen med, och dom fixar väl 16 volt. (tror jag utan att kolla upp).
Sedan för att få olika hastigheter på fläkten så kopplas olika lindningar in i motorn med hjälp av nämnda tricar.
Jag postade bilder på kretskortet i mini-projekt tråden. Men nu kommer jag inte ihåg vilket datum jag håll på med renoveringen.

Författare:  fonzeka [ 12.37 2013-03-14 ]

Efter att ha pratat med Electrolux så skulle de skicka hem en servicekille och fixa min fläkt imorgon.
Men nu ringde de och var tyvärr tvungna att skjuta fram det fem veckor! då det var slut på reservdelar..
Tydligen väldigt vanligt fel som de var väl medvetna om.
Får väl bli en strömbrytare på vägguttaget så länge :?

Författare:  fonzeka [ 23.09 2013-03-15 ]

Hade lite tråkigt så plockade ner kortet för att mäta lite, mitt kort ser förövrigt exakt ut som tobbes i första posten.
Den gråa X2 kondingen ligger på ca 0,840 uF, den är specad till 1uF så kanske är för lågt?
Vet inte riktigt vad ESR bör ligga på men tyckte det verkade lite högt på låga frekvenser?
38 ohm vid 100Hz, 23ohm vid 120Hz, 1kHz och uppåt ligger den under 1.

Författare:  jsam [ 16.26 2013-10-24 ]

Bytte kondensatorn för matningsspänningen, den som kallas X1 eller X2 här ovanför, sedan fungerade allt igen. Om den är av typen X1 eller X2 spelar nog inte så stor roll, bara den klarar minst 400 volt.

Författare:  Qve [ 01.44 2014-01-03 ]

Tackar för en bra länk. Hade felet att det inte gick att få igång steg 2 och 3, det bara blinkade till när man tryckte. Bytte glättnings-kondensatorn. Nu fungerar allt som det skall.

Författare:  Matts [ 18.41 2014-01-22 ]

Hej,

-Kanonbra sida, kanonbra forum, kanonbra tipps, Tack Orvar-e! :bravo:

Jag har en "äldre" variant (så tillvida att min fläkt inte har spottar, utan endast valig belysning) av köksfläkten "Electrolux Silent". Precis som beskrivet i tråd/ar ovan, gick min fläkt inte att köra på annat än första läget. DVS om man hade lampan avslagen i startögonblicket, sedan gick fläkten även om man slog på lampan. Övriga lägen bara blinkade dioderna till kort. Jag bytte kondingen enligt beskrivningen från Orvar-e och vipps fungerade allt som det skulle. Själv valde jag en konding på 35V och 680uF. Det jag fokucerade främst på var att få tag på en med samma yttermått, för att den skulle passa på kortet (dock att den inte hade för låg spänning så klart). Jag bifogar en liten bild jag med. Kondingen är den som sitter ovanför den "stora gråa klumpen" på kortet.

Ett tipps är att kolla polarisationen på kondingen man plockar bort, så man får dit den nya i rätt läge. Det blir ju mindre poff då och man slipper göra om allt :badgrin:
Om man som jag glömmer kolla det innan borttagningen av den trasiga komponenten, så går det ju enkelt att mäta med mätinstrument.

Tipps nummer två är att borra upp hålet med en smal borr, typ 1mm, för att enklare kunna trä dit den nya kondingen innan fastlödning av nya kondingen. Noga bara att man inte tar förmycket/skadar kretskortet bara.

Övertydlig? Ja kaske i detta forum, men det kan ju tänkas att fler klåpare än jag vill prova laga köksfläkten, istället för att bekosta nytt kretskort/ny fläkt :wink:

Jag skaffade konto i detta forum för att kunna ta del av bilderna, för att lättare förstå själv hur jag skulle göra. Nu kommer jag att gå in här emellanåt, då jag inser att detta ju är ett kanonforum!!

Mvh
//Matts

Författare:  orvar-e [ 20.34 2014-01-22 ]

Kul :) .... välkommen till forumet.

Lite liten bild, går inte att klicka.

Författare:  fläktgunnar [ 10.51 2014-04-06 ]

Tjena! Jag har en Electrolux SilenceTech fläkt och den har samma problem som många andra här, dvs den "brummar" när den är avstängd. Den fungerar dock på alla lägen. Är det någon som hittat vad som är felet när fläkten betér sig på detta sätt? Den har gjort så en gång innan och då kom en service-gubbe och bytte hela kretskortet, det gick på garantin, nu ser jag att ett nytt kretskort kostar 1400 spänn :| och det känns som ett väldigt slöseri om det bara är en kondensator eller nått som behöver bytas...

Författare:  rekorden [ 13.11 2014-04-06 ]

Hej och välkommen till forumet.
Jag är 99% säker på att det är en av fem tyristorer som är defekta.
Den defekta är lättast att hitta ved at ta bort en efter en, och testa om morrade försvinna.
Om jag inte tar fel, kallas thyristoren Z0402MF.
Det är bara 4 av thyristorene som kan skapa morrade. Den sista styr ljusen.

http://www.ebay.co.uk/itm/160937710816

Författare:  posterblom [ 11.39 2014-10-12 ]

Följde rådet av rekordern och beställde komponenter från ebay.
Behövde endast byta en av dom.
Grymt tacksam för hjälpen!! :D :D

Författare:  Teknikern [ 01.36 2014-12-20 ]

Tack för tipset att byta 1000 uF-kondingen. Det blev en från bra-å-ha-begagnat-lådan på 470 uF 35V och nu snurrar den som den ska igen. Den är nyuppsatt och troligen bortkastad bara för en liten sketen kondings skull, eller snarare, för att den som designat kortet designat fel värde på den men det kanske var med berått mod a´la "bara den håller över garantin så",,,, :wall:

Författare:  RB1962 [ 01.48 2015-01-03 ]

Hej

Ifall någon fortfarande tittar till denna tråd....

Jag har den äldre modellen, samma kort som Matts visat.
Fläkten går bara på lågvarv med lampan tänd. Om man släcker lampan så fungerar fläkten som den ska.

Jag har bytt den runda kondensatorn ovanför den grå mörkgrå klumpen på Matts bild 1000uf/16V.
Men det hjälpte inte. Så jag tänkte byta dom andra två, stora fyrkantiga kondingarna (se Matts och tobbe77's bilder).

På den som är ljusgrå/vit hittar jag märkningen 2uF 250V samt "P2C 200 MKP SH".
Duger vilken 2uF/250V kondensator som helst eller måste det vara exakt den som sitter på kretskortet?
Vad är en startkondensator som Chille beskriver.

På den mörkgrå är märkningen kladdig så jag kan inte se vad det står.
Men den är misstänkt lik den mörkgrå på tobbe77's bilder. Vad är detta?
Är det en X2 kondensator som Chille tror och vad har en i så fall för data?

Har tyvärr inget hemma-labb att mäta elektronik med, bara en enkel multimeter.
Och kompetensen ligger mer åt skruv och mutter än el och lödkolv.

Mvh
Rikard

Författare:  MiaM [ 16.51 2015-01-03 ]

Kondensatorn måste tåla 250V AC=växelspänning. En kondensator som tål 250V DC=likspänning är klart billigare.

Startkondensator är egentligen den kondensator som används för att en "trefas"-elmotor ska starta på enfas. Sådana sitter ofta i t.ex. tvättmaskiner, diskmaskiner, diverse elverktyg (typ borrmaskiner), de kan sitta i t.ex. en hushållsassistent eller liknande.

Poängen är att det är kondensatorer som är avsedda för 250V AC (ja, om det inte är en startkondensator för elsystem med 100-120V i vägguttagen) och som dessutom är hyggligt stryktåliga.

P.S. MKP är en typ av plastkondensator.

Författare:  swetomsawyer [ 17.06 2015-01-06 ]

Tack för hjälpen!
Hade samma strul som flera här. Gick bara på lägsta fart utan lampan tänd.
Köpte en ny X2-konding (den grå) på Elfa för 45:-, sen funkar allt som det ska. (art nr 65-109-59)
Den är lite högre än originalet, men fick precis plats i kåpan 8)

Författare:  JanAltena [ 11.21 2015-01-21 ]

Hej, Jag är ny medlem sedan i morse och vill fråga om någon har ett kretsschema till hjälp för att reparera en Elektrolux köksfläkt "Silence TECH" modell EFT50466W med PNC-nummer 942122226 och elektronikenhet nr. 1289760.
Kretskortet har bränt men eftersom felet bara påverkar belysningen (2 lampor) men inte fläktmotorn, tycker jag att det är dyrt med 1.702,00 kr för en helt ny elektronikenhet.
Har någon provat att laga denna elektronik? Är det vettigt för en amatör (elektriker) att försöka?
Går det att få tag på ett kretsschema?
Vänligen \ Jan Altena

Författare:  Hasse67 [ 17.32 2015-06-21 ]

Hej
Jag har en Silent Tech med lika kort som trådskaparen
Mitt problem är att jag kan köra antingen fläkten eller spottarna men kör jag med lyset och försöker starta fläkten så dör den helt och jag får starta om
Någon här som kan ha en aning om vad felet kan vara ?

Med vänlig hälsning
Hasse

Författare:  ds77 [ 17.43 2015-06-21 ]

Skulle tro att orvar e ger svaret i andra inlägget i tråden. Alltså en kondensator som gett upp. Hade liknande symptom på en annan modell med snarlikt kort, där glättningskondensatorn tappat det mesta av kapacitansen.

Författare:  carnival [ 16.49 2015-10-27 ]

Hej, jag har den äldre modellen med lysrör och bytt ut alla 4 kondensatorer som talats om men ingen skillnad.
Går fortfarande bara på lägsta hastighet med lampan tänd. Släckt går den på alla 3 ?
Elfa är dessutom på gång att lämna Sverige för gott. Var köper man då komponenter?

Författare:  orvar-e [ 18.32 2015-10-27 ]

Komponenter kan köpas på många ställen. De flesta är av olika anledningar bättre än elfa.
Även fast än elfa lämnar landet så går det nog att beställa från dem ändå via webb.
Själv brukar jag låta Farnell, Electrokit, TME och Ebay stå för mina leveranser.

Om du har en äldre modell så borde du kanske ha samma lika som min fläkt.
Kan du ta en bild på kretskortet, men jag tror du har en ic som heter 4015 istället för en µC kontrollerat. Får vi en bild så kan det fastställas.
Har du provat att plocka ur kortet och matat den med 12vdc från ett nätaggregat över glättringskondensatorn, det är liksom lite farligt med 230 volt och en massa plåt överallt.

Författare:  breflabb [ 20.43 2015-10-27 ]

Har samma fläkt med samma problem
Bytte den gråa kondningen(X2/275V)
Går kanon bra med lampa o alla hastigheter
Det går säkert att hitta på någon TV-Service
Förekommer på dom flesta platt TV

Författare:  carnival [ 17.41 2015-10-29 ]

Här kommer bild på kortet

Författare:  breflabb [ 22.35 2015-10-29 ]

Grå 100nF X1 kondningen
Standard Fel

Författare:  orvar-e [ 23.58 2015-10-29 ]

Är nog beredd att hålla med, om du har möjlighet att lägga in vanlig likspänning 12 -15 volt över glättringskondingen. Funkar kortet som det ska då så vet du utan tvivel att det är den grå kondingen.
Ditt kretskort ser ut som mitt, dvs utan uC. Det ser också väldigt annorlunda ut mot kortet i första inlägget.

En fundering, vad gör den grå kondingen? Om jag minns rätt så var det den blå som användes för att ta ner nätspänningen.

Författare:  breflabb [ 00.49 2015-10-30 ]

På det här kretskortet är det den gråa som gör det
Den blå tror jag är bara ett skydd
Så var det på mitt kort,som ser ut likadan som detta

Författare:  carnival [ 07.54 2015-10-30 ]

Som jag sa i början på inlägget så är alla 4 utbytta. Enda skillnaden blev att fläktmotorn startar direkt utan"morr"
Men går fortfarande inte på steg 2 eller 3 med lysröret tänt.
Någon som har ett schema?
Med vänlig hälsning
Gunnar

Författare:  orvar-e [ 10.46 2015-10-30 ]

Jag har letat efter schema men hittills inte hittat nått, har du sökt på de nummer som finns på kretskortet?

Jag funderar om det är nån triac som gått sönder, att den inte spärrar längre utan släpper på allt den kan.
Kolla upp vad de heter och om det är kortslutat mellan A1 och A2 på nån av dem.
Ett annat sätt är att löda bort den grå kondensatorn så att kortet omöjligt kan få den manöverspänning den behöver och sedan koppla tillbaka kortet.
Rusar fläkten utan manöver så tyder det på trasig triac. Eller som jag tjatat om innan, lägg på extern matning och se om det går att tända stegen (lysdioderna) som det ska i det tomma och utan risk för strömgenomgång.

Författare:  carnival [ 14.37 2015-10-30 ]

Tack för tips, testar i helgen.

Författare:  Danny [ 17.17 2015-10-30 ]

Har du satt dit rätt konding?? 100nF låter lite. Det brukar sitta 1uF X2

Författare:  carnival [ 10.03 2015-10-31 ]

Menar du den "grå" så var det det enda jag hade. Kan vara värt att prova med en större?

Författare:  Danny [ 13.44 2015-10-31 ]

Vad var det för värde på den som satt där från början?
Bara för att de har samma gråa färg innebär det inte att de har samma kapacitans.

Författare:  carnival [ 14.52 2015-10-31 ]

Tog den som satt där den blå nu sitter på 2uF och nu verkar allt fungera, tack.

Författare:  orvar-e [ 15.01 2015-10-31 ]

Satt det en 2uF från början?

Författare:  carnival [ 15.55 2015-10-31 ]

Ser ut så men svårt att läsa texten

Författare:  carnival [ 16.41 2015-10-31 ]

Är det viktigt med X1 eller X2

Författare:  Danny [ 12.51 2015-11-01 ]

Det är viktigt. Har med säkerheten att göra.
Brandrisk och personskada.

Sätter du en konding med för hög kapacitans
äventyrar du nätdelens livslängd.

Författare:  carnival [ 11.00 2015-11-02 ]

X2 kondensator 1uF 275VAC 22.5mm
provar med en sådan från Elektrokit

Författare:  jompa1959 [ 14.48 2015-11-15 ]

Samma fel som många andra... fläkten fungerade bara på lägsta nivån och ibland gick det att tända lamporna samtidigt. Bytte elektrolyten på 1000mF/16volt till en ny (hade bara en på 220mF/35volt) och nu fungerar det som det ska igen. Tack för alla inlägg om detta. :D

Författare:  breflabb [ 17.22 2015-11-15 ]

Du ska nog sätta dit en på minst 1000µF så fort som möjligt
På grund av att du får för mycket rippel o kan göra än mer skada
på IC-Kretsarna o annat

Författare:  orvar-e [ 18.18 2015-11-15 ]

220mF kondensator borde räcka och bli över........ :mrgreen:

Författare:  breflabb [ 20.45 2015-11-15 ]

Om han monterar den utanför kretskortet ( Det är ju en hink) :humm:

Författare:  orvar-e [ 13.02 2015-11-16 ]

Smidigt.... :)

Författare:  carnival [ 14.12 2015-11-21 ]

Bilaga:
silence tech.jpg
Efter lite mekande och goda tips från denna grupp så fungerar fläkten igen.
Köpte dock en begagnad som användes under tiden. Denna är nu till salu om någon vill ha.
Vit 60 cm med halogen spottar. Funkar som den ska. 350:-

Författare:  orvar-e [ 15.37 2015-11-21 ]

Jag tar den. :)
Mamma min behöver en 'ny' köksfläkt, vart bor du?

Författare:  carnival [ 11.44 2015-11-22 ]

Tullinge, söder Stockholm

Författare:  orvar-e [ 14.30 2015-11-22 ]

Okej, ja det kanske blir för trixit att skicka den till Borlänge, bussgods blir säkert billigast
Om du har tid, lust och ork att skicka den så köper jag den gärna av dig. Hur mycket väger fläkten?

Författare:  Hasse67 [ 06.18 2016-02-10 ]

Hej

Jag har bytt konding 470µF 16 V men fläkten fungerar fortfarande enbart på steg 3 ( om man snabbt trycker förbi 1 & 2 ) men nu har spottarna slutat fungera
Vad kan nästa del vara att byta ut ?
Tack på förhand

[img][/http://www.bilddump.se/bilder/20160210061158-80.254.154.105.jpgimg]
[img][/http://www.bilddump.se/bilder/20160210061509-80.254.154.105.jpgimg]
[img][/http://www.bilddump.se/bilder/20160210061651-80.254.154.105.jpgimg]
[img][/http://www.bilddump.se/bilder/20160210061723-80.254.154.105.pngimg]

Författare:  Danny [ 16.55 2016-02-10 ]

Har du läst tråden överhuvudtaget? :)
Byt den grå'a 1uF kondingen.

Författare:  Hasse67 [ 07.52 2016-02-11 ]

Hej Danny, klart jag läst igenom tråden flera gånger
Tolkade lite som att jag hade liknande problem som trådskaparen och 3:e inlägget på första sidan visar pilen på den kondingen jag bytte :-)
Så jag kollar den grå som heter X2 på mitt kort, tack för supporten, återkommer med uppdatering hur det går

Uppdatering, X2 kondingen bytt och alla steg på fläkten fungerar men bara att riva ner igen då spottarna ff inte lyser

Mvh
Hasse

Författare:  moffe [ 10.59 2016-02-20 ]

Hej,
lyckades hitta detta forum för jag har typ liknande fel med min electrolux köksfläkt. Och dessa hjälp har varit great... Trodde inte jag skulle hitta något sådant.

Steg 1 fungerar bara om jag har spottarna släckta. Om jag först lägger på spottarna då går inte fläkten på Steg 1.
Och resten av stegen fungerar ej alls... lederna bara blinkar till när man försöker trycka igång dem.

Så här ser mitt kretskort ut:
Bild

Har bytt ut X2 kondensator mot en ny dock större i formatet som stöder högre spänning som swetomsawyer skrev. Köpte samma från Elfa... Dock så är den för stor i formatet för att få själva kretskortet tillbaka. Men jag testade den utan att lägga tillbaka och det tyvärr hjälpte inte. Samma problem var kvar... Steg 1 fungerar men inget annat.

Så nu är det de andra kom som behövs testas att byta...vad tror ni att det lönar sig till nästa? Tänkte testa med den andra kondensator, andra gråa. Undrar dock lite vad det är för en slags för jag har inte hittat riktigt någon liknande på nätet. Kan se att det är en 2µF och 250V (AC). Min elektronik lära är inte så bra i minnet mera så när det står också 425V på samma kondensator betyder detta att själva "skalet" tål högre spänning utan att "slå" igenom? Kanske nån av er kan säga hurdan kondensator borde jag köpa istället.
Bild

Sedan finns kvar dessa 3 triac som kan vara sönder? Eller den svarta kondensator eller den lilla gråa...
Bild
Bild

Författare:  Skogen [ 12.09 2016-02-20 ]

Jag hade börjat med kondensatorn som ser svullen ut, 1000uF 16V.

Författare:  moffe [ 22.29 2016-02-23 ]

Tusen tack...den var faktiskt sönder. Nu fungerar allt som det skall. Så här blev det så mycket billigare. Delen kostade från elfa runt 4kr :D
Alltså 1000 µF 16V kondensatorn.

Författare:  Skogen [ 23.29 2016-02-23 ]

Kul att det löste sig. Just "svullna" kondensatorer är ett standardfel, bland det första man tittar efter.

Författare:  polifemo [ 10.19 2016-08-10 ]

Samma problem här...

Hur kommer man ens in i fläkten?
Kan säkert laga den bara jag klurar ut hur jag tar mig in i eländet ;-)

Författare:  polifemo [ 10.00 2016-08-12 ]

Är nu inne i fläkten och det är denna komponent som brunnit

Bild

Otroligt svårt att läsa texten på komponenten (vad är det för något?) men jag har lödat bort den och får väl ta med den till ELFA.

Författare:  rekorden [ 08.15 2016-08-17 ]

Det er en thyristor. Mulig du klarer å lese om det står Z0402MF på den?

Författare:  larsan [ 09.20 2016-10-18 ]

Gammal tråd väcks till liv.

Jag har liknande problem. Om lampan är på, så kan jag bara ha fläkten igång på nivå ett och tre. Försöker jag gå t läge två så stannar/slocknar allt.

Om jag (novis och blåögd) tittar igenom tråden, så tolkar jag den som att det sannolikt är glättningskondensatorn som behöver bytas. 1000 μF 16 volt.
Någon skriver att man kan byta till "likvärdig". Hur ska man tolka det och vad är likvärdig? Någon hade bytt till en 50v-konding.

[EDIT:] Jag ser att Kjell har en sats att köpa. https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... nformation Där ingår fem st 1000μF/25V. OK att använda?

Författare:  Henry [ 10.52 2016-10-18 ]

Fanns ju en bra anledning att dra upp tråden då ämnet redan hanterats så det passade ju bra och så värst gammal är inte tråden, bara en månad, finns dom som dragit upp trådar från 2007 för att säga något onödigt.

Det funkar bra med den kondingen.

Likvärdig = liknande värden som den andra men inte mindre värden så den i den satsen funkar fint, om det nu är detta som är felet. Putar toppen på kondingen ut lite grand eller är den absolut helt platt?

Författare:  breflabb [ 11.26 2016-10-18 ]

Varför kan man inte lägga in bilder direkt i tråden? undrar jag
Det är mycket smidigare och snabbare. Och när det gäller elektrolytkondningar
från Kjell så är nog kvaliteten inte det bästa.

Författare:  larsan [ 11.59 2016-10-18 ]

Tack för svaren.

Fick för mig att Velleman var OK, men kanske inte ändå.
Jag tänker testa att byta konding, ty att köpa nytt kretskort kostar 1600kr.
Då kan man chansa med en hundring tänker jag.

Funkar det, kan jag ju byta till en bättre kondensator. Just nu vill jag bara testa så snart det går.

Författare:  Henry [ 12.07 2016-10-18 ]

Förmodligen inte mycket skillnad i kvalitet mot den som redan satt där.

Författare:  larsan [ 12.26 2016-10-18 ]

Tack. Återkommer med resultat och (förhoppningsvis inga) fler frågor ;)

Författare:  nicnull [ 15.25 2016-10-19 ]

Hej,
Har samma problem som flera andra, att den gradvis blev sämre och sämre att växla till nivå 2,3 samt aldrig när lamporna är på.
Fläkten brummar märkbart också.
Halogenlamporna fungerar utmärkt, de har ju ingen LED som drar ström ifrån logiken på kortet.

Bytte glättrings konding som på det senaste kretskortet, märkt "RHCSC97001-03", är en 470uF 16V till en 1000uF 16V utan att det blev skillnad.
Detta kort har en ful-patch gjord ifrån fabrik med en poulerad resistor på R4 och en zener ifrån resistorn till C13 (-).
Lödde in en 5VDC nätdel direkt över kondingen och testade att allt fungerade bra med LED funktion då, då MC68xxx uC:n kör med 5V VCC på detta kort.
Med kortet matat med 230VAC matning så ligger spänningen bara på 4,1 VDC och sjunker snabbt till 2,1V När LED:arna börjar dra ström, då verkar MCU:n klippa när VCC går för lågt.

Lödde bort och mätte upp X2:an idag, den ser skum ut, beställde nya prylar ifrån elfa, landar på 200:- med frakt. HUGA. :shock:

En kollega tipsade mig om elektrokit.se istället, hittade likvärdigt kit för 65:- inkl frakt. :tumupp:
http://www.electrokit.com/x2-kondensato ... -5mm.51732

Hoppas att man kan annullera ordern hos ELFA, annars måste man väl kosta på frakten likt fbannat.

Notera också att detta är min andra Elektrolux silent tech fläkt med samma symptom, den förra slängde jag. :bravo: (Den var vit å ful, okeeeyyy)

/Nic

Författare:  Henry [ 16.09 2016-10-19 ]

Skall du annullera får du göra det snabbt om du tagit snabb frakt, bäst är att ringa direkt.

Författare:  nicnull [ 20.16 2016-10-20 ]

Henry skrev:
Skall du annullera får du göra det snabbt om du tagit snabb frakt, bäst är att ringa direkt.

Du har rätt där. Min mail till order@elfa studsade pga att deras mailgw blacklistat gmail adresser.
Med elfa är snabba som attans, fick två kartonger idag. En kartong per konding. Buhhaaha.

Författare:  nicnull [ 20.24 2016-10-20 ]

Nu fungerar den igen. Det var X2:an.
Passade inte riktigt, skarvade benen bara.

Ser ut som det är ett riktigt fult nätagg på kortet. X2:an fungerar väl som strömpump? Sett liknande i typ julas nexa brytare.
Det är äckligt litet avstånd ifrån AC delen på spolens sekundärsida till 5V logiken och LED benen.
Det brukar väl vara norm att ha urfrästa spår i pcb mellan linje AC och lågvoltsidan?
Man undrar hur de typar kortet i certifiering..

Författare:  larsan [ 15.24 2016-10-30 ]

Även min fungerar igen. Även här var det x2:an som var boven.

Författare:  larsan [ 13.08 2016-12-14 ]

Nu har den börjat strula igen.

Fast på ett nytt sätt. När den är helt avstängd, så kan den plötsligt börja flimra med lamporna och dra igång/stänga av fläkten i takt med ljuset några sekunder.
Känns otäckt...

Författare:  cinc [ 18.23 2017-02-13 ]

carnival skrev:
Bilaga:
silence tech.jpg
Efter lite mekande och goda tips från denna grupp så fungerar fläkten igen.
Köpte dock en begagnad som användes under tiden. Denna är nu till salu om någon vill ha.
Vit 60 cm med halogen spottar. Funkar som den ska. 350:-

Trådarkelogi de lux! :vissla:
Hur gick det med fläktförsäljningen?

Om den finns kvar så är jag intresserad av att köpa den!

Författare:  hano [ 15.25 2017-04-11 ]

Tack orvar-e och alla andra som hjälper till i forumet.
Jag bytte ut kondensatorn 16V 1000uF och fläkten gick på alla hastigheter igen. :D

Författare:  elak [ 18.41 2017-06-07 ]

Fixade min EFT6466S SilentTech från 2008 med hjälp av orvar-e's beskrivning.

Kretskortet ser annorlunda ut, men 1000uF var problemet även i min. Ersatt med 1000uF/25V från Elektrokit för 35SEK inkl hemleverans.

Tusen tack!

Författare:  johfo [ 16.17 2017-06-24 ]

Vår fläkt lade oxå av och gick bara på 1:an.
Bytte glättningskondensatorn 16V 1000µF mot en 35V 1000µF från kompis Erics låda enligt Orvar-e's tips och sen gick fläkten så fint igen.
Tack för tipset!

Författare:  johano [ 16.37 2017-11-26 ]

JAG ÄLSKAR DETTA FORUM!!!!

Även vår fläkt lade av och gick bara på 1:an om man startade med lampan släckt.
Bytte kondingen (1000uF) mot en 390uF/35V (som var det enda ELFA hade hemma(!) och nu snurrar den igen!!!

Tusen tack till alla som delat med sig!!

/johan

Författare:  breflabb [ 18.47 2017-11-26 ]

Fast du skall nog skaffa en 1000µF ändå,annars är risken stor att den
kommer att strula igen om ettag . Riplet(oren DC spänning ) kan bli för stort

Författare:  johano [ 23.11 2017-11-26 ]

Jo kan nog vara så
Fast nästa gång går snabbare att riva den...
Eller så renoverar vi köket istället :')

Författare:  femman@gmail.com [ 23.04 2018-03-07 ]

Hej där!

Hittade till detta forum och har läst igenom och "gottat" mig i idéer och förslag i denna tråd!

Tacksamt att kunna vända sig hit och få förslag innan egna experiment!

Ser att många problem legat i samma konding, men vore tacksam om man kunde utvärdera mina bilder och om det skulle kunna blivit någon typ av kortslutning pga. fett eller så och att ingen komponent egentligen har pajat?!

Eller tror ni de brända eller avbrända ledningarna på kretskortet beror av någon komponent som gått sönder!

Är ledningsbanorna av kan jag säkert löda kablar förbi det avbrända området, men vill inte börja med det om ni tror "branden" beror på någon komponent?!

Fläkten går i de olika lägena(då ljuset är av), men det blinkar till i spottarna vid hastighetsbyte! Är ljuset tänt går fläkten på lågfart och ändrar jag hastighet då, går den upp något snäpp i hastighet, men på turboläget händer inget!

Försöker lägga in ett par kort till att börja med, så ni ser vid pennan "lillbränderna" och vilken typ av kretskort just vår fläkt har!

Skulle det hjälpa med närbild på någon komponent, så tar jag gärna det!

Tycker dock inte att jag ser något trasigt eller svullna komponenter, men jag har kanske inget tränat öga!

Tacksam för all hjälp och förslag!

Bästa hälsningar!

/Erik

Författare:  breflabb [ 11.09 2018-03-08 ]

I dom flesta fall är det samma kondning som spökar,och stora lyten (C4).
Men det där överslaget såg ju knepigt ut. Det är svårt att följa laminatet på bild
men titta o se vart det tar vägen. Eller så har det legat mot plåten och blivit överslag

Författare:  femman@gmail.com [ 13.48 2018-03-10 ]

Hej igen och tack för svar!
När jag följer ledningarna från överslaget, så går en till mittbenet på SC5 och den andra till mittbenet på SC4!
Åt andra hållet går ledningarna till där kontakten till kretskortet ansluts, ben 5&6 ifrån ytterkant räknat!
De benen leder vidare genom kontakten till dels 1 till drosseln för spottarna medan den andra går iväg mot motorn!
Ohmmätte de brända/överslagna ledningsbanorna i laminatet och de verkar inte vara avbrända utan leder, utan last iallafall!
Tänkte annars jag skulle löda nya kablar förbi området om någon ledningsbana skulle vara bruten, men nu verkar det ju inte så?!

Tog ett par närkort på C4, om nu någon kan se att den är svullen, eller verkar ok?
Bilaga:
C4Kort1.jpg

Bilaga:
C4Kort2.jpg

Något annat ni vill ha kort på som kan hjälpa till?!

Idéer på vad jag bör testa tas tacksamt emot!

Författare:  breflabb [ 13.14 2018-03-11 ]

SC5, SC4 det är väl tyristorerna? Mät dom så du inte har kortis i någon av dom.
C4 ser inte dålig ut,men den kan iallafall ha dålig capacitans(ganska tom).
Den andra berömda kondningen skulle jag byta iallafall o då byter man även C4.
Sen skulle jag lägga på extra trådar från lämpliga punkter på laminatet.

Författare:  femman@gmail.com [ 11.07 2018-03-19 ]

Hej igen!
Har varit på resande fot, men nu hemma igen någon dag!

Har skrapat ner skyddet på ledningsbanorna där överslaget var och fick då fram att det inte är mycket kvar av ledningsbanorna!

Kan det bli överslag genom att banorna skulle vara "klena" från början, eller legat för nära varandra vid konstruktion av kretskortet?

Är det någon som har kunskap och kan förklara lite ingående vilken funktion de olika kondensatorerna, tyristorerna etc. har på just detta kretskort och inte deras "grundegenskaper i allmänhet" för de kan man läsa sig til rätt enkelt!

Då skulle man kunna förstå sig på att felet på just den komponenten kan härledas till de felegenskaper som uppkommer på var och ens fläktstyrning!

Vore jättetacksam om någon kan uttala sig om kretskortet komponenter som brukar krångla, sluta fungera efter en tid(Man kanske kan några av dem)?!
Kondingar:
C1:
C2:
C3:
C4:
Tyristorer?!:
SC1 - SC5:

Kanske några andra viktiga komponenter som jag inte tänkte på..............?!

Lägger till ett kort på det avputsade överslagsstället!
Bilaga:
IMG_1401.JPG

Tack för hjälpen!

Författare:  MiaM [ 01.21 2018-03-21 ]

Jag tycker det där ser ut som avbränd bana snarare än överslag mellan banorna, men jag kan se fel.

Det är kanske kortslutning i motorn eller rent av i nån av lamporna (inklusive dess hållare) på din fläkt?

Om jag vore dig så skulle jag försöka provköra motor respektive lampor. Ha gärna något lämpligt som seriemotstånd (i serie med fasen - mät vilket som är fas respektive nolla i vägguttaget), till exempel ett element på 1-2kW, så slipper du bränna proppar och allmänt uppleva otrevligheter om det skulle vara kortis. Om du inte redan har jordfelsbrytare så provkör gärna genom en portabel jordfelsbrytare så märker du lättare om det är kortis till jord.

Författare:  femman@gmail.com [ 21.51 2018-03-21 ]

Hej där!

Innan jag skrapade rent det överslagna/brända området med ett fint slippapper, så testkörde jag kortet hängande i luften för att kolla om överslaget berodde på att det legat emot någon det av plåten i fläktkåpan och på det sättet orsakat överslaget!
Men alla funktioner fungerade, såsom lampor och flykthastigheten, men det började pyra till och osa ordentligt igen just vid det brända området! Märkte inte av någon temperaturökning eller annat på kortet eller vid komponenter, förutom just vid det brända området!

Så motorn spinner på som tidigare tyst och fint och lamporna lyser, men något orsakar att det kokar/fräser till vid det skadade området!

Som jag skrev tidigare, så märkte jag av felet genom att det osade bränd el, samt att det blinkade till i lamporna, när jag bytte flykthastigheten!

Kan det uppstå denna temperaturökningen som gör att det blir bränt, genom att ledningsbanorna kan ha varit klent konstruerade/etsade vid konstruktionen av kretskortet!

Eller finns det någon klok själ som kan peka ut att det beror på en viss konding eller tyristor, vad de olika komponenterna nu har för funktion som jag skrev tidigare i tråden?!

Tack så länge och ser fram emot fler bra förslag och idéer!

Författare:  breflabb [ 22.22 2018-03-21 ]

Vet inte hyr pass rent du gjorde. Om du har testkört utan att laga laminatet (kopparbanorna )
med tråd då kan man faktiskt få ett srömflöde genom det som har kålnat. Om det har gått
djupt ner i kortet så måste det skrapas rent ganska djupt tills du kommer till frisk material.
Gör klart skadan o provkör på samma sätt,men ha både örona och ögon spända.

Författare:  prototypen [ 08.59 2018-03-22 ]

Kapa kopparbanorna en bit utanför det skadade området och löd dit kopplingstråd i stället.

Protte

Författare:  femman@gmail.com [ 21.33 2018-03-30 ]

Hej igen!

Drog bort de två kopparslingorna ur laminatet till oskadat område och skrapade rent ledningsytorna!
Lödde sedan dit trådar istället med lite mellanrum för lödningarna!
Testkörde utan problem och allt fungerade utan tillstymmelse till värmeökning/lukt eller konstiga effekter som ljusblink eller ostabil hastighet på fläkten!

Visst är det gott när man kan laga saker, även om det tar lite tid ibland att hitta luckor för att greja!

Verkar vara lite si och så med kvalitén på dessa kretskort, när man läser de olika felen som uppkommit på dem?!

Med vad säger att ett nytt kretskort inte skulle börja krångla det också?

Goa pengar att tjäna och inte minst tillfredsställelse att lyckas laga :D !

Tack för tipsen!

Lägger till ett kort på det åtgärdade kretskortet!
Bilaga:
20180330_215141.jpg

Författare:  breflabb [ 22.32 2018-03-30 ]

Allt fri o fröjd till nästa gång :D för nästa gång den kommer :(

Författare:  Magnus_K [ 23.18 2018-03-30 ]

Ser ut att blivit en snygg reparation :tumupp:
Om man får ge något tips så försök fixera kablarna på något sätt, typ med smältlim eller annat. Om någon lödning slulle släppa och en kabel "sprätter iväg" så kan det bli otäckt.

Författare:  priffe [ 09.54 2018-04-04 ]

Samma fläkt, 15 år nu. Ökande intermittenta fel, där man fick trycka allt fler gånger på ljus och fläktknapparna för att få en reaktion.
Inga visuella fel på kortet. Misstänkte läckspänningar.
Gjorde rent kortet med avfettning - det sitter rätt utsatt. Diskade och torkade.
Fungerade sedan normalt.

Författare:  limpan4all [ 11.06 2018-04-04 ]

Jag gillar den högra lagningen bättre än den vänstra. Dvs överlappande intakt gröntryck. Du bör lacka den högra men framför allt den vänstra. En smidig form är klart nagellack. Annat nagellack fungerar också om det inte innehåller glitter eller andra metallpartiklar. Om du inte lackar så kommer du att få överslag igen vid kondenserade fukt.... lacka minst två gånger.

Författare:  femman@gmail.com [ 11.33 2018-05-04 ]

Hej igen!

Tack för tips om att lacka, det ska jag absolut göra!
Här även säkrat kablarna lite extra om någon lödning skulle släppa!

Allt har fungerat felfritt, sedan lagningen, så jag hoppas det dröjer till nästa fel kommer, som någon skrev!

Författare:  MiaM [ 07.08 2018-05-07 ]

Instämmer i tipset om att lacka!

Allmänt så kan ju överslag kola rätt mycket. Jag har haft en vanlig 230V-skarvsladdshona det kommit in fukt i. Det isolerade materialet blev missfärgat och ledande, och fortsatte vara ledande även när den var torr och rentvättad. Bara att kasta. Dessutom ledde det såpass mycket att det löste ut 10A-propp, men ändå såpass lite att det tog ett märkbart ögonblick för proppen att lösa ut. D.v.s. inte total brakkortis som ju löser ut en propp omedelbart.

Författare:  Wikeswix [ 23.32 2018-07-21 ]

Hej! Jag har samma typ av fläkt. Mitt problem är inte själva fläkten utan att spottarna inte fungerar alls numera. Tidigare kunde de fungera emallanåt efter några knapptryckningar till att fungera periodvis. Är inget fel på självs lampan i spottarna. Trodde först det kunde vara något glapp men det verkar inte vara något sådant då alla kontakter är borttagna och ditsatta igen. Något fel med transformatorn eller annat?

Författare:  breflabb [ 11.45 2018-07-23 ]

Det är nog den berömda X kondensatorn som spökar.
Det är bara att byta den så går det som det skall ett tag

Författare:  Wikeswix [ 14.19 2018-07-23 ]

Vilken del är detta? Vart köper man denna del i så fall? Innebär detta att man måst löda? Jag kan ingenting om lödning tyvärr. Oerhört tacksam för svar!

Författare:  breflabb [ 23.15 2018-07-23 ]

Du måste kunna löda. Annars kan du glömma
Det är den gråa kondninghen. Och när man ändå håller på så byter man även
elektrolytkondenstorn.(Runda svarta )

Författare:  Magnus_K [ 09.05 2018-07-24 ]

Om du skriver vart du håller hus i landet så kan du kanske få hjälp av någon här som bor i närheten.
Kan du komma åt under kortet och mäta avståndet mellan benen på den grå och den svarta kondingen samt lite mått på kapseln så ska du få länkar till vart du köper nytt som passar direkt.

Författare:  Wikeswix [ 08.00 2018-07-25 ]

Tack för alla bra svar. Bor i Mora, Dalarna. Kan inget om lödningen så om någon vet någon i närheten vore det perfekt. Ska ta lite mått så kan jag i såfall i handla dettaåt den händige.

Författare:  Magnus_K [ 08.14 2018-07-25 ]

Lite långt bort från mig men du får självklart skicka kortet och dom nya kondingarna om inget annat dyker upp.

Författare:  mrfrenzy [ 12.35 2018-08-06 ]

Kolla också om det finns någon gammal tv-reparatör i närheten. Dom fixar detta utan problem.

Författare:  pirre663 [ 16.40 2018-12-09 ]

Hej har bytt kondensatorerna och fläkten fungerar igen. Jag kände av en slump att det kändes lite varmt där nätdelen sitter utan att fläkten varit igång. Kan det vara normalt

.

Författare:  breflabb [ 18.24 2018-12-09 ]

Har du kollat så att den runda ( elektrolytkondningen) är rättvänd. Den är nämligen
Polariserad. Alltså den har Plus och Minus pol. Och om så är fallet så kommer den att
släppa ut den berömda röken ganska snart. Men lite gömmet kan det bli ändå

Författare:  pirre663 [ 18.35 2018-12-09 ]

Den är monterad rätt. Men känner lite värme i plåten på fläkten. Inte mkt men blir lite orolig. X2 hade ingen märkning så jag monterade den med texten som originalet. Jag har beställt ett nytt kort från elektrolux så får jag kolla om värmen är normalt.

.

Författare:  breflabb [ 23.23 2018-12-09 ]

X2 är inte polariserad, så den går inte att sätta fel. Men lite värme utvecklas ju alltid
även om fläkten inte går. Men varför beställa kretskort för över tusen kronor när det går att
laga ditt?

Författare:  Babs [ 11.53 2018-12-31 ]

Hej,har en silent tech där två å tre läget dött,allt annat funkar. Nån som har länk på den kondingen som behöver bytas?

Författare:  agestam [ 14.01 2019-01-08 ]

Svar till Babs:

Jag har precis skruvat isär fläkten och beställt följande från ELFA. Jag har kollat med tumstocken att komponenterna ska passa, men har inte fått leverans ännu. Obs att den beställda X-kondingen har 22,5 mm mellan benen mot originalets 27,5 mm, men det finns hål för det på mitt kort. Lika bra att byta både x-konding och elektrolyt när allt ändå är nertaget.

Jag beställde två olika elektrolyter för säkerhets skull eftersom frakten är mycket dyrare än komponenterna:

Alt 1:
Kondensator 680 μF 35VDC
Elfa artikelnummer: 300-14-061
Tillverkarens art.nr EEUFR1V681

Alt 2:
Kondensator 1.0 mF 25VDC
Elfa artikelnummer: 300-14-085
Tillverkarens art.nr EEUHD1E102

Och beställde följande X-konding som ska tåla 305 Volt mot orginalets 275

X2-kondensator/1.0 μF/305VAC
Elfa artikelnummer: 165-10-918
Tillverkarens art.nr B32923C3105M189

Författare:  Elektropop [ 20.10 2019-08-25 ]

Dags att liva upp tråden igen ☺ tar tacksamt emot all input.

Jag har också en Silence Tech (EFT 60466W) och sen ganska lång tid tillbaka så har fläkten brummat/låtit mycket när den har varit avstängd. Ett känt problem för denna modell och behandlat här i tråden. Jag läste tråden förra veckan, och beställde hem elektrolytkondensator och X2-kondensator enligt spec som någon lade upp här ovan. Dvs:

X2-kondensator/1.0 μF/305VAC (ska tåla 305 Volt jmf m originalets 275)
Elfa artikelnummer: 165-10-918
Tillverkarens art.nr B32923C3105M189

Alt 1:
Kondensator 680 μF 35VDC
Elfa artikelnummer: 300-14-061
Tillverkarens art.nr EEUFR1V681

Alt 2:
Kondensator 1.0 mF 25VDC
Elfa artikelnummer: 300-14-085
Tillverkarens art.nr EEUHD1E102

De senaste veckorna har vi dragit ur kontakten när vi inte har använt fläkten, vi tröttnade helt enkelt på ljudet.

Innan jag fick hem komponenterna kom dock nästa försämring, ingen fläktkraft men bibehållet/ökat oljud. Lampor funkade dock fortfarande.

Fick komponenterna i fredags, idag har jag monterat isär och monterat bort kretskortet. Jag bytte X2:n och elektrolytkondensatorn (satte in den på 1000 uf 25V), vad jag uppfattar som utan problem. Monterar tillbaka kretskortet och glad i hågen stoppar jag i kontakten: inget händer. Inget lyser. Inget låter ☺ Vad har hänt? Vad kan vara fel? Ingen säkring har gått och uttaget har jag prövat med annan sladd/elektronik; det funkar som det ska.

Tips? Vände jag elktrolyten fel? X2 har väl inga poler, så den borde vara rätt.
Kan något annat utanför kretskortet påverkats?
Är det stora gröna motståndet ”bränt”? (Det såg ut så före jag började byta komponenter)

Jag är inte särskilt bra på mätinstrument (har en multimeter)

Författare:  breflabb [ 21.46 2019-08-25 ]

E-lyten är rättvänd. Ohmmät för säkerhets skull den stora gröna motståndet.
Det ser ut som en på 120Ω om dom tre första färgerna är: brun-röd-brun.
Kondningen-X2 får du löda om ? och kolla så du inte har förstört laminatet.
Och skicka en bild på andra sidan också

Författare:  Elektropop [ 20.57 2019-08-26 ]

breflabb skrev:
E-lyten är rättvänd. Ohmmät för säkerhets skull den stora gröna motståndet.
Det ser ut som en på 120Ω om dom tre första färgerna är: brun-röd-brun.
Kondningen-X2 får du löda om ? och kolla så du inte har förstört laminatet.
Och skicka en bild på andra sidan också

Tack för svar.

När jag ohm-mäter det stora motståndet så visar det noll. Jag är dock lite osäker på färgerna, det ser ut som brun-röd-brun (som du skriver), men i vissa ljus ser den sista "bruna" ut som violett. Om det är violett, så är det ju 120 MΩ och jag antar att min ohmmeter inte klarar rangen? Min mätare går till 2000k.
Hur säkerställer man detta (färgerna/mätning), finns det någon workaround för att kunna mäta det med befintlig utr? Bifogar ny bild av motståndet.

Jag har kontrollmätt det lilla motståndet precis intill, det mätte 330 kΩ vilket ju verkar rätt (orange-orange-gul).

Författare:  breflabb [ 00.07 2019-08-27 ]

Om du tittar på bilden på sida 7 i denna tråd och förstorar den så ser man
färgerna ganska tydligt, och det ser ut som brun-röd-brun. Får du ingen utslag då
är den väck

Författare:  Elektropop [ 06.01 2019-08-27 ]

Och så här ser baksidan ut

Författare:  breflabb [ 09.13 2019-08-27 ]

Har du kollat ytsäkringen( vit ) på sista bilden ( 3,15A )

Författare:  Elektropop [ 09.30 2019-08-27 ]

breflabb skrev:

nej, hur gör man det?

Författare:  Elektropop [ 09.31 2019-08-27 ]

breflabb skrev:
Om du tittar på bilden på sida 7 i denna tråd och förstorar den så ser man
färgerna ganska tydligt, och det ser ut som brun-röd-brun. Får du ingen utslag då
är den väck

Sant, det är tydligare på den. Så då letar jag fram ett 120 ohmsmotstånd!

Författare:  breflabb [ 15.36 2019-08-27 ]

Elektropop skrev:
breflabb skrev:

nej, hur gör man det?

Du ohmäter den på plats som ett motstånd. Det skall vara tvärkortis.

Författare:  Elektropop [ 20.04 2019-08-27 ]

breflabb skrev:
Elektropop skrev:
breflabb skrev:

nej, hur gör man det?

Du ohmäter den på plats som ett motstånd. Det skall vara tvärkortis.

Jag är lite osäker på just det momentet.

Ang 120 ohmsmotståndet: hittar bara 100 ohm och 20 ohm i min gamla låda. Det är ingen bra lösning att försöka seriekoppla dem va?

Författare:  breflabb [ 20.35 2019-08-27 ]

Det kan du göra för att testa. Om det går vägen då är det bara byta ut dom
mot en på 120Ωmed rätt effekt

Författare:  Elektropop [ 08.06 2019-09-11 ]

Jag försökte men det funkade inte. Så jag bet i det sura äpplet och beställde ett helt nytt kretskort.
Monterade och satte igång, tyvärr blinkade allt till nån sekund och sen dog allt. Så det är nåt annat I guess. :-)

Det är aldrig för sent att ge upp som man brukar säga. Har bokat tid med servicetekniker....

breflabb, tack för din hjälp!

Författare:  breflabb [ 09.16 2019-09-11 ]

Tråkigt
Vad kan det vara :humm: Skriv gärna om det när du får igång det

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme