Trasig köksfläkt Electrolux

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fonzeka
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 mars 2013, 20:50:30

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av fonzeka »

Haha gjorde visst en copy paste på fel pryl, EFT70466W heter köksfläkten jag har.
Fick hem nya triacs idag och har precis lödit dit dem och testat, det verkar ha gjort susen för nu är det inget brum längre! :D
Finns det nåt man kan göra för att komponenterna ska hålla lite längre?
Funderade på om man skulle limma dit nån alubit som kylfläns kanske men antar att inte direkt skulle hjälpa om det är backspänning som dödar dem.
kenntoft
Inlägg: 195
Blev medlem: 5 september 2011, 11:32:45
Ort: Sundbyberg

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av kenntoft »

Tack för denna tråd!
Min fläkt har inte varit sig själv på ett år. Tog tag i det nu när man bara kunde köra på Max fläkt.
Fenomenet jag hade var att man inte kunde ha lampan tänd samtidigt som fläkten gick...laga i mörker eller i matos var det som gällde:)
Hur som beställde en x2 kondensator stor fyrkantig grå och en elektrolyt, den lilla runda mörkblåa med polaritet.

Började byta ut den lilla elektrolyt kondingen men d var ingen skillnad alls tyvärr. Så jag bytte X2 kondingen och d fixade allt! Passade oxå på att spraya fläkten svart så den matchar övriga vitvaror.

Komponenten jag köpte på Conrad hette MKP X2 1ųF 275V.
Jag antar att den andra kondingen funkade så den specar jag inte.
genialt
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 december 2022, 14:14:29

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av genialt »

Började krångla i somras(-22), inget lyse samtidigt m fläkt. Senare gick det bara köra fläkt på 3an. Och till slut inget funkar, varken lyse, fläkt lr indikator lampor.
Läste hela tråden här, 12 sidor. Tror det var bland de sista inläggen där det fanns en referens t Conrad om en kondensator.
Beställde och bytte.
Och nu funkar fläkten(och lyse) igen som vanligt.

Grå grej=den gamla. Gul grej på kretskort=den nya bytta kondensator från Conrad. Art nr 000450271
20221219_192309.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar