Trasig köksfläkt Electrolux

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jsam
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 oktober 2013, 15:12:12

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av jsam »

Bytte kondensatorn för matningsspänningen, den som kallas X1 eller X2 här ovanför, sedan fungerade allt igen. Om den är av typen X1 eller X2 spelar nog inte så stor roll, bara den klarar minst 400 volt.
Qve
Inlägg: 1
Blev medlem: 1 januari 2014, 19:31:06

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av Qve »

Tackar för en bra länk. Hade felet att det inte gick att få igång steg 2 och 3, det bara blinkade till när man tryckte. Bytte glättnings-kondensatorn. Nu fungerar allt som det skall.
Matts
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 januari 2014, 19:25:54

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av Matts »

Hej,

-Kanonbra sida, kanonbra forum, kanonbra tipps, Tack Orvar-e! :bravo:

Jag har en "äldre" variant (så tillvida att min fläkt inte har spottar, utan endast valig belysning) av köksfläkten "Electrolux Silent". Precis som beskrivet i tråd/ar ovan, gick min fläkt inte att köra på annat än första läget. DVS om man hade lampan avslagen i startögonblicket, sedan gick fläkten även om man slog på lampan. Övriga lägen bara blinkade dioderna till kort. Jag bytte kondingen enligt beskrivningen från Orvar-e och vipps fungerade allt som det skulle. Själv valde jag en konding på 35V och 680uF. Det jag fokucerade främst på var att få tag på en med samma yttermått, för att den skulle passa på kortet (dock att den inte hade för låg spänning så klart). Jag bifogar en liten bild jag med. Kondingen är den som sitter ovanför den "stora gråa klumpen" på kortet.

Ett tipps är att kolla polarisationen på kondingen man plockar bort, så man får dit den nya i rätt läge. Det blir ju mindre poff då och man slipper göra om allt :badgrin:
Om man som jag glömmer kolla det innan borttagningen av den trasiga komponenten, så går det ju enkelt att mäta med mätinstrument.

Tipps nummer två är att borra upp hålet med en smal borr, typ 1mm, för att enklare kunna trä dit den nya kondingen innan fastlödning av nya kondingen. Noga bara att man inte tar förmycket/skadar kretskortet bara.

Övertydlig? Ja kaske i detta forum, men det kan ju tänkas att fler klåpare än jag vill prova laga köksfläkten, istället för att bekosta nytt kretskort/ny fläkt :wink:

Jag skaffade konto i detta forum för att kunna ta del av bilderna, för att lättare förstå själv hur jag skulle göra. Nu kommer jag att gå in här emellanåt, då jag inser att detta ju är ett kanonforum!!

Mvh
//Matts
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av orvar-e »

Kul :) .... välkommen till forumet.

Lite liten bild, går inte att klicka.
fläktgunnar
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 april 2014, 11:42:11

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av fläktgunnar »

Tjena! Jag har en Electrolux SilenceTech fläkt och den har samma problem som många andra här, dvs den "brummar" när den är avstängd. Den fungerar dock på alla lägen. Är det någon som hittat vad som är felet när fläkten betér sig på detta sätt? Den har gjort så en gång innan och då kom en service-gubbe och bytte hela kretskortet, det gick på garantin, nu ser jag att ett nytt kretskort kostar 1400 spänn :| och det känns som ett väldigt slöseri om det bara är en kondensator eller nått som behöver bytas...
rekorden
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 juni 2013, 02:08:26

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av rekorden »

Hej och välkommen till forumet.
Jag är 99% säker på att det är en av fem tyristorer som är defekta.
Den defekta är lättast att hitta ved at ta bort en efter en, och testa om morrade försvinna.
Om jag inte tar fel, kallas thyristoren Z0402MF.
Det är bara 4 av thyristorene som kan skapa morrade. Den sista styr ljusen.

http://www.ebay.co.uk/itm/160937710816
posterblom
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 oktober 2014, 12:19:13

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av posterblom »

Följde rådet av rekordern och beställde komponenter från ebay.
Behövde endast byta en av dom.
Grymt tacksam för hjälpen!! :D :D
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av Teknikern »

Tack för tipset att byta 1000 uF-kondingen. Det blev en från bra-å-ha-begagnat-lådan på 470 uF 35V och nu snurrar den som den ska igen. Den är nyuppsatt och troligen bortkastad bara för en liten sketen kondings skull, eller snarare, för att den som designat kortet designat fel värde på den men det kanske var med berått mod a´la "bara den håller över garantin så",,,, :wall:
RB1962
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 november 2014, 19:29:28

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av RB1962 »

Hej

Ifall någon fortfarande tittar till denna tråd....

Jag har den äldre modellen, samma kort som Matts visat.
Fläkten går bara på lågvarv med lampan tänd. Om man släcker lampan så fungerar fläkten som den ska.

Jag har bytt den runda kondensatorn ovanför den grå mörkgrå klumpen på Matts bild 1000uf/16V.
Men det hjälpte inte. Så jag tänkte byta dom andra två, stora fyrkantiga kondingarna (se Matts och tobbe77's bilder).

På den som är ljusgrå/vit hittar jag märkningen 2uF 250V samt "P2C 200 MKP SH".
Duger vilken 2uF/250V kondensator som helst eller måste det vara exakt den som sitter på kretskortet?
Vad är en startkondensator som Chille beskriver.

På den mörkgrå är märkningen kladdig så jag kan inte se vad det står.
Men den är misstänkt lik den mörkgrå på tobbe77's bilder. Vad är detta?
Är det en X2 kondensator som Chille tror och vad har en i så fall för data?

Har tyvärr inget hemma-labb att mäta elektronik med, bara en enkel multimeter.
Och kompetensen ligger mer åt skruv och mutter än el och lödkolv.

Mvh
Rikard
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av MiaM »

Kondensatorn måste tåla 250V AC=växelspänning. En kondensator som tål 250V DC=likspänning är klart billigare.

Startkondensator är egentligen den kondensator som används för att en "trefas"-elmotor ska starta på enfas. Sådana sitter ofta i t.ex. tvättmaskiner, diskmaskiner, diverse elverktyg (typ borrmaskiner), de kan sitta i t.ex. en hushållsassistent eller liknande.

Poängen är att det är kondensatorer som är avsedda för 250V AC (ja, om det inte är en startkondensator för elsystem med 100-120V i vägguttagen) och som dessutom är hyggligt stryktåliga.

P.S. MKP är en typ av plastkondensator.
swetomsawyer
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 september 2014, 19:43:40

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av swetomsawyer »

Tack för hjälpen!
Hade samma strul som flera här. Gick bara på lägsta fart utan lampan tänd.
Köpte en ny X2-konding (den grå) på Elfa för 45:-, sen funkar allt som det ska. (art nr 65-109-59)
Den är lite högre än originalet, men fick precis plats i kåpan 8)
JanAltena
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 januari 2015, 10:52:39

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av JanAltena »

Hej, Jag är ny medlem sedan i morse och vill fråga om någon har ett kretsschema till hjälp för att reparera en Elektrolux köksfläkt "Silence TECH" modell EFT50466W med PNC-nummer 942122226 och elektronikenhet nr. 1289760.
Kretskortet har bränt men eftersom felet bara påverkar belysningen (2 lampor) men inte fläktmotorn, tycker jag att det är dyrt med 1.702,00 kr för en helt ny elektronikenhet.
Har någon provat att laga denna elektronik? Är det vettigt för en amatör (elektriker) att försöka?
Går det att få tag på ett kretsschema?
Vänligen \ Jan Altena
Hasse67
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 juni 2015, 18:18:19

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av Hasse67 »

Hej
Jag har en Silent Tech med lika kort som trådskaparen
Mitt problem är att jag kan köra antingen fläkten eller spottarna men kör jag med lyset och försöker starta fläkten så dör den helt och jag får starta om
Någon här som kan ha en aning om vad felet kan vara ?

Med vänlig hälsning
Hasse
ds77
Inlägg: 2205
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av ds77 »

Skulle tro att orvar e ger svaret i andra inlägget i tråden. Alltså en kondensator som gett upp. Hade liknande symptom på en annan modell med snarlikt kort, där glättningskondensatorn tappat det mesta av kapacitansen.
carnival
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 oktober 2015, 12:34:43

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av carnival »

Hej, jag har den äldre modellen med lysrör och bytt ut alla 4 kondensatorer som talats om men ingen skillnad.
Går fortfarande bara på lägsta hastighet med lampan tänd. Släckt går den på alla 3 ?
Elfa är dessutom på gång att lämna Sverige för gott. Var köper man då komponenter?
Skriv svar