Trasig köksfläkt Electrolux

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av breflabb »

Kan det vara kortis på någon av triacen / transistorer? Dåliga lödningar?
guckrum
Inlägg: 1683
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av guckrum »

Vet ej. Jag öppnade och tog några bilder. Den blir ordentligt varm när den står och brummar, så nu har den fått en strömbrytare. Den "funkar" ju när den är igång, så den får sitta med strömbrytare tills jag hittat komponenter för en lödkväll. Tittar noggrannare då.
Återkommer när jag vet mer. Suck...
Per MG
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 oktober 2019, 20:35:18

Trasig köksfläkt Electrolux - igen.

Inlägg av Per MG »

Hej igen!

Nu krånglar min köksfläkt, Electrolux EFT60466 Silence Tech, köpt år 2012, för fjärde gången: Fläkten brummar efter att ha varit avstängd ca 30 s. Tidigare i detta Forum har detta fel avhjälpts genom att byta elektrolytkondensatorn 470 µF, 16 V (C4 på kortet). Jag uppmätte denna komponent losslödd till ca 470 µF med mitt instrument (BSIDE ESR02PRO) så den verkar ju ok. Eller? Jag misstänker även en av de fem triacarna (Märkta PHIL Z0402MF) eftersom den har lite kladd eller eventuellt smältskador på höljet. Mitt instrument ovan indikerar att den losslödda triacen är ok och den får samma värden som de övriga fyra triacarna utan yttre defekter medan de satt kvar på kretskortet.

Jag tänker byta den misstänkta triacen och 470 µF-kondensatorn trots att de på mitt instrument verkar ok.

Kan felet på kondensatorn eller triacarna vara intermittent?
Hur skall jag tvätta kretskortet ifall smuts ger krypströmmar?
Har någon i Forumet några andra uppslag?

Hälsningar Per J.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av breflabb »

Det kan vara elektrolyten igen ändå. Det finns tyvärr bra och mindre bra sådana också.
Per MG
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 oktober 2019, 20:35:18

Epilog. Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av Per MG »

Tack breflabb!
Min fläkt som brummade då den var avstängd fungerar nu normalt igen sedan några dagar. Hurra!
Jag bytte elektrolytkondensatorn 470 µF, 16 V som ofta anges som ”boven” bakom just detta fel i vårt Forum.
Bytte även elektrolytkondensatorn 10 µF, 63 V och en ”kladdig” triac (PHIL Z0402MF) när jag ändå höll på. Dessutom rengjorde jag kretskortet med t-sprit & bomullstopps ifall spis-oset orsakat krypströmmar.
Så jag kan ju inte riktigt veta vad som var felet.
Komponenterna kostade mig 35 kr i butiken Tema Elektronik i Gbg som även hanterar postorder.

Jag upplevde lödningarna på kretskortet svårsmälta – kräver modernt lödtenn högre temperatur?

Hälsningar, Per.
Ps: Börjar bli smått förtjust i min fläkt - den utmanar men jag vinner ju :D
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av breflabb »

:tumupp: :D
fonzeka
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 mars 2013, 20:50:30

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av fonzeka »

Hej allihopa, ägare till en snart 8 år gammal Electrolux ZUSG3901 här.
Kommer inte ihåg när den pajade första gången men det har vart exakt likadant varje gång, när man stänger av fläkten så fortsätter den stå och brumma.
Tittar man upp på motorn så ser man att den snurrar sakta också, men annars har allt annat funkat fint.
Fick styrkortet bytt totalt fyra! gånger på garantin sen orkade jag inte längre och monterade en strömbrytare på stickproppen.
Men nu har jag lessnat att fippla i kryddhyllan varje gång det ska stängas av eller sättas på och tänkte en gång för alla fixa skiten.

Har mätt upp alla kondensatorer på samtliga kort och ingen verkar uppenbart kass.
Lödde även bort samtliga triacs på ett av kortet men tyckte inte någon av dem verkade kass heller.
Däremot vart kretskortet rätt massakrerat innan jag fick bort allihopa, hatar verkligen det blyfria tennet som jag antar det sitter med.

Har nyss gjort ett ryck och provat byta alla kondingar på ett av korten men till ingen nytta.
Den stora och vita kondingen C1 har jag inte bytt än så länge då jag inte hittade nån bra ersättare.
Men nu när jag kollat lite närmare se verkar den ju inte ens vara inkopplad till någonting!
Lödpunkterna går via kretskortsbanor ut till pin 3 och 7 på den vita kontakten, men där är det ju tomt. Vad fan är det frågan om? :humm:
Nån som har nåt förslag på hur man ska gå vidare, eller nåt mer som ska mätas upp?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av Akai »

De är någon av de 5 svarta triacarna som sitter på rad som spökar.

Renoverade en fläkt åt grannen för nått år sen, den har funkat sen dess.
fonzeka
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 mars 2013, 20:50:30

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av fonzeka »

Ja triacarna är ju klart misstänkta, men hur kommer man fram till vilken som är kass?
Har diodtestat alla och får i princip samma värden på samtliga.
Satte du dit likadana komponenter igen Akai eller finns det någon motsvarande uppdaterad variant?
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av Akai »

Jag har för mig jag satte dit likadana, alla vart bytta. Elfa hade dem då vill jag minnas.

Vet att jag också försökte mäta mig fram till vilken som läckte, men utan vettigt resultat. La man på AC och last så läkte den, men det gick inte att se skillnad på en Ok och en felande med multimeter.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av 4kTRB »

Här brummade också fläkten.
De visade sig vara en genomärgad kabel med avbrottsliknande symptom från kontrollpotentiometern till triac-kortet.
Hade isär hela fläkten och tog bort komponenter men de verkade ok och var de också.
Det var även avbrott i kretsbanan på triac-kortet i den bana som gick till kopplingsplinten med den ärgade kabeln.
viewtopic.php?f=2&t=101531

Jag har sett sådana genomärgade kablar i andra sammanhang. Såsom "bra att ha kablar" i kabelhärvor från tvättmaskin.
Sotsvart koppar.
fonzeka
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 mars 2013, 20:50:30

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av fonzeka »

Har beställt tio stycken nya triacs, så får vi hoppas det löser det hela.
Elfa hade dem fortfarande men deras sida är ju helt trasig så vart tyska ebay istället, vart en hundring inkl frakt bara :)
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av Akai »

Fläkten jag reparerade var helt ny. Den hade aldrig varit inkopplad utan legat i ett gäng år innan den sattes upp. Såklart utanför garanti.

Så det är inte omöjligt att dessa komponenter har något fabrikationsfel.

Den hade knappar osv satt direkt på kortet och kortet monterat i fronten. Dit gick fläktkablage, lampa + nätspänning. Inget annat.

Lite olika på dem kanske.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av Mindmapper »

Mysko styrning.
Av vilken anledning har man 5 st små triac, istället för en eller två stycken större?
En 10A triac är ju ingen konst att få tag på. Att en fläktmotor ska dra så fantastiskt mycket ström att det behövs denna mängd triacs är konstigt. Vad har jag missat?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Trasig köksfläkt Electrolux

Inlägg av Danny »

Använder du dammsugaren som köksfläkt ZUSG3901 ? :) :wink:

Den vita kondingen används i de modeller med kraftigare fläktar,
som behöver startkondensator.

Problemet beror på att fläktmotorn genererar för stora backspänningar
som gör att triacarna havererar.
De nya styrmodulerna har ändrats med ny hårdvara och mjukvara
som löser problemet.
Skriv svar