kondensatorfråga?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rickricaro
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 november 2010, 14:02:13

kondensatorfråga?

Inlägg av rickricaro »

Vilken typ av kondensator ska jag byta denna mot, den sitter på en gammal symaskin.
http://www.ladda-upp.com/bilder/73105/kondensator-
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av svanted »

vad står det för värden?
likadana finns kanske här....
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... etallfolie
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av labmaster »

Det där är en så kallad Rifa-konding och du skall leta en som klarar samma spänning och har ungefär samma kapacitans.

Ovanstående var det jag började skriva lite snabbt men när jag tittar närmare på bilden ser det mera ut som om att det är ett RC-filter men jag är inte hundra säker eftersom jag har lite svårt att se alla siffror på komponenten. Det enda jag ser är att det står 250V och f0 (f-noll)=7 MHz.

Om du har ett schema på apparaten går det att ge ett mera korrekt svar.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av SM7CZR »

Om det är ett filter så finns symbolerna för ett motstånd seriekopplad med en kondensator på själva komponenten.
Till rickricaro: visa andra sidan på komponenten!
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av labmaster »

LC-filter borde det kanske stå i mitt inlägg eftersom det står 7 MHz på komponenten. Då bör det vara symbolen för en induktor och kondensator på baksidan som SM7CZR skriver.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av 007sweden »

Är det inte toppen man ser till höger på bilden? Dvs en kondensator med värdena 250V och 0.067µF.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av xxargs »

kondingen är för liten för att vara en motorkonding - är din motor kolborstad så är det med största sannolikhet avsedd för att få en viss avstörning av gnistorna som bildas på kollektorn när motorn snurrar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av TomasL »

RIFAs RC filter och nkondingar ser likadana ut, bättre bilder är nödvändigt.
Det är också med utgångspunkt från bilden omöjligt att avgöra om det är en X eller Y konding (om det är en konding och inte ett RC-Filter).
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av labmaster »

xxargs, du har säkert rätt i att det inte är en motorkonding och att komponenten den sitter där för avstörning men det är inte hundra procent säkert att det är en kondensator.

Vi kan väl vänta tills TS vrider på komponenter och visar uppsidan och baksidan. Det är lättare att ge rätt svar utan att gissa då.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av kimmen »

Det är 47 nF, 250 V av X-typ om det nu är kondensatorns överdel som ligger till höger på bilden.

7 MHz resonansfrekvens ger att den parasitiska induktansen är 11 nH så det verkar rimligt om benen hålls korta.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av gkar »

Jag har märkt att dessa gamla rifa plastfilmare går sönder ibland.
Enligt mig så verkar de gå sönder mycket oftare än andra gamla kondingar.

Någon mer med samma iakttagelse?
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av kimmen »

Det är väl metalliserat papper?

Men jo, jag har sett många trasiga. Till viss del beror det väl på att de är under stor påfrestning när de är nätanslutna med spikar och allt möjligt.

Och sen var det någon rolig vax/papper-kondensator som satt i en gammal Husqvarna-symaskin som det var en stor pöl med stelnat vax under. Mamma sade att det kom rök ur symaskinen ibland. :)
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det är inte ofta jag skriver att något är skräp men de där RIFA-kondingarna måste nog tyvärr höra till den kategorin.Är avskydda även i utlandet.Kondingen i sig är säkert bra,men de ställer till problem genom att höljet spricker och fukt kommer in.Jag har själv råkat ut för det flera gånger.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av labmaster »

gkar skrev:Jag har märkt att dessa gamla rifa plastfilmare går sönder ibland.
Enligt mig så verkar de gå sönder mycket oftare än andra gamla kondingar.

Någon mer med samma iakttagelse?

Jag har ett gammalt nätagg som jag byggde i mitten på 70-talet där det sitter ett par av dessa kondensatorer. Om jag sammanställer statistik från alla gamla byggen jag har från samma årtionde så går det inte att säga att rifa:s gamla plastfilmare är sämre än några andra. De som sitter i nätagget är nämligen fortfarande hela trotts sin ålder.

Men det ligger något i det att de brukar gå sönder men det är inte säkert att det är oftare än andra. Jag tror det finns en miljöfaktor med i spelet. Är det någon annan som har samma tanke om miljöfaktorn?
Senast redigerad av labmaster 7 augusti 2012, 12:44:46, redigerad totalt 1 gång.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av gkar »

Jag sprängde en förra veckan som satt i en Luxor bildskärm som säkert inte varit igång på 10 år.
Den har stått lagrad torrt och varmt.

Jag håller med att det inte är omöjligt att fukt kommer in och förstör den.
Det, eller att metaliseringen helt enkelt har börjat vandra genom dielektrikumet..
Skriv svar