kondensatorfråga?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av kimmen »

labmaster skrev:Jag har ett gammalt nätagg som jag byggde i mitten på 70-talet där det sitter ett par av dessa kondensatorer. Om jag sammanställer statistik från alla gamla byggen jag har från samma årtionde så går det inte att säga att rifa:s gamla plastfilmare är sämre än några andra. De som sitter i nätagget är nämligen fortfarande hela trotts sin ålder.
Men dessa är inte plastfilmare.
AMP
EF Sponsor
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 november 2004, 12:10:26

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av AMP »

Rifa kondensator är byggda på papper för att tåla spännings spikar. När det går hål på papret så läker inte kondingen som plastfilm.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

När det går hål på papret så läker inte kondingen som plastfilm.
FEL! FEL! FEL!
Gräsligt vad ni är hemma på elektronik här på forumet .... INTE! :x Papperskondingar ÄR självläkande. Det innebär att om det blir ett överslag inne i kondingen bränner strömmen vid kortslutningsstället bort papper och metallisering runt kortslutningen varvid strömmen upphör. Polypropylen har exakt samma egenskap. Därför är alla avstörningskondensatorer uppbyggda av antingen papper eller polyprop.
Historien gör gällande att RIFAs (numera stängda och till utlandet flyttade) gamla fabrik i Kalmar gjorde avstörningskondingar i papper enbart. Då kom konkurrenterna på att man skulle använda plast, men RIFA gick i sin gamla papperslunk och genomförde inget byte. Ett tag senare kom kunderna på att konkurrenterna plastkondingar var ganska usliga och gick tillbaka till RIFA-kondingar, vilka höll världsklass. Så kom inte och snacka skit om RIFA. :x :x :x
AMP
EF Sponsor
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 november 2004, 12:10:26

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av AMP »

Ja läga ner min verksamhet på forumet. och ja jag hade fel det var tvärtom läste fel i elfas fakta sidor sorry. Adjö ha så kul med eran FMRI teknik.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Känner mig plötsligt som en ärkeskurk .... :roll:
Det är lätt att tro på allt som är skrivet, men det som skrevs här, och som borde markerats som ett citat, eller angivande av källa är helt fel.
Däremot tycker jag att man kan ta en rättelse - sådant har jag fått tåla mer än en gång på det här forumet. :oops:

Det kanske ska ställas en fråga om vilka tillverkare av avstörningskondensatorer det finns/fanns.
rickricaro
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 november 2010, 14:02:13

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av rickricaro »

Bild

Oj trodde det skulle vara en lätt fråga men det var det tydligen inte :)
Den lilla biten ni såg var toppen. Jag gjorde en bättre bild så kanske den blir lättare att identifiera.
Och något schema har jag inte.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av 007sweden »

ME271M547 @ google ->
Description EMI suppressor, classes X1 and X2, metallized paper
Länkarna funkade dåligt med phpbb3, kopiera klistra in / Markera öppna länk. (I firefox.)
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av SM7CZR »

Bra bilder nu! En vanlig kondensator 47nF250 Volt~.
Välj en på 500 Volt AC
Finns på Elfa.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18852
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av Pucco »

Den är ju inte X-klassad och godkänd för att koppla över fas-nolla.

Då är Elfa 65-649-67 ett bättre val.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Re: kondensatorfråga?

Inlägg av 007sweden »

Ja som sagt, den du hade förut var X-klassad, den på elfa som SM7CZR länkar till är inte. Så ta en X-klassad med samma kapacitans och samma eller högre spänningstålighet.

Pucco länkade till en lämplig. :)
Skriv svar