Ström på 0.75mm2 kabel och dammsugare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dusty Circuit
Inlägg: 85
Blev medlem: 9 maj 2012, 20:00:57

Re: Ström på 0.75mm2 kabel och dammsugare

Inlägg av Dusty Circuit »

Jag frågade just en kollega på jobbet om detta och tydligen är det så att sålänge det räknas som anslutningskabel kan man gå ner i kabelarea. Dock finns det föreskrifter på hur lång denna får vara men det kunde vi inte hitta nu.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Ström på 0.75mm2 kabel och dammsugare

Inlägg av blueint »

Det är väl hur lång tid det tar att smälta kabeln om man endast rullar ut den 1 meter på en varm sommardag som bör vara dimensionerande?

Om den smälter på X minuter så spelar det ju mindre roll om den fungerar innan dess. Man bör aldrig uppnå det farliga scenariot. Det borde inte ta speciellt långt tid att uppnå den tidpunkt där tillförd och avgiven värmeeffekt uppnås (diff ekv).
AMP
EF Sponsor
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 november 2004, 12:10:26

Re: Ström på 0.75mm2 kabel och dammsugare

Inlägg av AMP »

Men så länge kabeln är upplindad så ska det nog mycket till innan Damsugaren börjar brinna först smälter kabeln vilket ger med stor säkerhet en kortslutning vilket gör att den rätt dimensionerade säkringen går! Men det klart att lite damm kan ju börja brinna också. Men samtidigt du får ju ha motor utan motorskydd om du har uppsikt hela tiden vilket du bör ha av en damsugare som går?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Ström på 0.75mm2 kabel och dammsugare

Inlägg av zeus »

De två proffsdammsugare jag äger har av denna anledning ingen upprullning av kabeln.

Lite jobbigt ibland, men skönt med 10m kabel så man slipper byta kontakt under själva dammsugandet.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Ström på 0.75mm2 kabel och dammsugare

Inlägg av kimmen »

Detta tål att upprepas: :)
MiaM skrev:Kännetecknande för dammsugare är att de fungerar som en riktigt fet fläkt. Om man leder lite av utblåset genom kabelvindan så lär den få hygglig kylning.
AMP
EF Sponsor
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 november 2004, 12:10:26

Re: Ström på 0.75mm2 kabel och dammsugare

Inlägg av AMP »

Jo men så är det inte alltid. inte på kina modellerna iallafall.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Ström på 0.75mm2 kabel och dammsugare

Inlägg av SM7CZR »

MiaM skrev:Kännetecknande för dammsugare är att de fungerar som en riktigt fet fläkt.
Ja, en varmluftsfläkt. Jag dammsuger alltid i kalsingar eller shorts... :D
Användarvisningsbild
ylle
Inlägg: 669
Blev medlem: 5 oktober 2006, 20:18:27
Ort: örebro

Re: Ström på 0.75mm2 kabel och dammsugare

Inlägg av ylle »

Väldigt OT men tråden är ju om dammsugare..

För länge sen hade morsan stängt av dammsugaren genom att dra ur sladden, ena katten satte sig på fläkt-utblåset.
Humor som hon har så satte hon självklart i sladden.. katten var rädd för dammsugaren redan innan.

Hur vi ser en dammsugare jämfört med hur katten ser den
kattdamsugare.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ström på 0.75mm2 kabel och dammsugare

Inlägg av MiaM »

Som redan nämnts så är det värmen och inte elektromagnetism som ger problem med upplindad kabel.

Eftersom strömmen går i motsatt riktning i noll- och fasledarna så tar elektromagnetismen i dem i princip ut varandra. Magnetfältet från en kabelrulle borde vara rätt låg.

Däremot borde kabelrullen kunna fungera som ett hyggligt filter för common mode-störningar! Det har jag faktiskt inte tänkt på förut, det kan vara läge att tipsa folk som misstänker sådana problem att provköra sin utrustning i serie med en ihoprullad kabelvinda :) :idea:
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Ström på 0.75mm2 kabel och dammsugare

Inlägg av svenne1985 »

vet inte vem jag ska lita på ;) elssäkerhetsverket eller en lärare som har vart med cirka 40 år som elektriker innan övergick till lärare, under tiden han undervisa vann nästan alla klasser ecy cup. valet är inte svårt.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Ström på 0.75mm2 kabel och dammsugare

Inlägg av blueint »

Har hört att en ihoprullad kabel på golv, där mitten är öppen så att föremål kan röra sig däri kan avge transienter om man t.ex släpper en nyckelknippa däri.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Ström på 0.75mm2 kabel och dammsugare

Inlägg av Henry »

vet inte vem jag ska lita på elssäkerhetsverket eller en lärare som har vart med cirka 40 år som elektriker

En kylfirma jag jobbade hos för en del år sedan så hade chefen arbetat med diverse kylsystem och grejer i runt 40 år. Det förekom dock mer än en gång under de 2 åren jag jobbade där att jag ibland fick rätta honom i vissa påståenden han kom med och berätta grejer för honom inom detta som inte han visste. Jag har dock själv aldrig arbetat med kylsystem i avancerad form och inte heller mer än som glad hobbyist och bara under en mycket kort tid och är således helt självlärd.

Så bara för att någon har hållit på som något i xx antal år är inte automatiskt det samma som att de alltid garanterat har rätt i sina påståenden. :)

Du kan testa att dra ut kabeln från en lite kraftigare dammsugare oavsett typ av kabel och isolera kabeln med tja tex en tät filt som du lindar omkring kabel och drar på dammsugaren på full effekt en liten tid så skall du se att kabeln kommer att bli varmare än om den inte var isolerad eftersom den inte kan avge värmen som byggs upp av spänningsfallet över kabeln.

Värme i en sådan här linda ackumuleras rätt snabbt även om kabeln bara är tex lätt ljummen eftersom värmen inte kan avges lika snabbt som den byggs upp då ju plast leder värme väldigt dåligt. Ev förluster som har med magnetfält att göra är försumbara i sammanhanget oavsett om den är utdragen eller ihoprullad.

För övrigt så har jag personligen aldrig sett en dammsugare oavsett effekt med en platt 0.75mm2 kabel vad jag kan komma ihåg så det var lite överraskande.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Ström på 0.75mm2 kabel och dammsugare

Inlägg av svenne1985 »

myndigheter är inte felfria heller ;) men iallafall, el motor = reaktiv effekt, blir skillnad på magnet fälten mellan fas nolla som jag tolkat ellära = värme om spole.
Det läraren menade var även om det är t ex 2.5 mm2 eller kraftigare och inte stor effekt kan det fortfarande bli varmt utav helvete om ligger i en spole, var ni får in att det skulle bero på resistans där vet jag inte mer än till viss del. men känns som evighets diskution så jag lägger ner ;)
Shargo
Inlägg: 594
Blev medlem: 2 februari 2012, 20:38:51
Ort: Orust

Re: Ström på 0.75mm2 kabel och dammsugare

Inlägg av Shargo »

ylle skrev:Hur vi ser en dammsugare jämfört med hur katten ser den
Det heter snabeldrake!
Skriv svar