Livsmedelspaketering - Buteljera vatten.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Livsmedelspaketering - Buteljera vatten.

Inlägg av squiz3r »

Hej. Är det någon här som har erfarenhet av att paketera livsmedel? Det som intresserar mig är hur man går till väga när man buteljerar vatten. Används någon skyddsgas för att fylla ut det översta utrymmet? Koldioxid? Hur går detta till rent praktiskt när en flaska t.ex. skall förslutas med en skruvkork?

Tacksam för all sorts input! :)
AMP
EF Sponsor
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 november 2004, 12:10:26

Re: Livsmedelspaketering - Buteljera vatten.

Inlägg av AMP »

Nej det är ingen skydds gas den bildas efter åt av bubblorna.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Livsmedelspaketering - Buteljera vatten.

Inlägg av 90kar08 »

Om det inte är kolsyrat då?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Livsmedelspaketering - Buteljera vatten.

Inlägg av Icecap »

Vanligt kranvatten har gaser i sig (kallas luft) så fyller man det på flaska och stänger åt kommer det att bildas lite bubblor på flaskans innerväggar.

Dom flaskfyllningsmaskiner jag har varit inblandat i tog ett antal flaskor, fyllde dom med en pump som gav en bestämt dos per flaska, sedan gled flaskorna vidare på bandet till en maskin som skruvade på korkarna.

Ser man filmer från bryggerier är det samma sekvens som uppspelas där: vätska i, på med förslutningen.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Livsmedelspaketering - Buteljera vatten.

Inlägg av 90kar08 »

Aah, det har du ju rätt i :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Livsmedelspaketering - Buteljera vatten.

Inlägg av squiz3r »

Bubblan högst upp är alltså luft om man har icke kolsyrat vatten? Hur kommer det sig att vattnet klarar sig månad efter månad i flaskan så länge den är oöppnad? Om jag häller upp kranvatten i en karaff och låter den stå på diskbänken i nån vecka så är den inte alls aptitlig.. :)

Det gäller även då att hålla luften i rummet riktigt ren, hur uppfyller och kontrollerar man detta? Hårnät är förstås ganska självklart, men jag gissar att mer än så krävs..
AMP
EF Sponsor
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 november 2004, 12:10:26

Re: Livsmedelspaketering - Buteljera vatten.

Inlägg av AMP »

Dom maskiner jag set trycker på en hylsa korken alltså och sen pressas den fast. men det finns nog olika tekniker.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Livsmedelspaketering - Buteljera vatten.

Inlägg av Icecap »

Buteljerat vatten har allmänt ganska höga bakteriella nivåer, jag antar att algerna är filtrerat bort vid att låta vattnet rinna genom något filter eller så.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Livsmedelspaketering - Buteljera vatten.

Inlägg av danielr112 »

Det är skillnad på luft i din omgivning som har både det ena och andra flygande runt och hela tiden tillför nya ingredienser till vattnet. När det buteljeras så är det dels renare samt det är bara den mängden som stängs inne som kommer i kontakt med vattnet och inget mera.
ds77
Inlägg: 2226
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Livsmedelspaketering - Buteljera vatten.

Inlägg av ds77 »

Kontrollera vattnet på bästföre-dagen, uppfyller det livsmedelsverkets krav så är det ok. I annat fall får du förbättra rengörning av maskin och lokal, eller sänka bästföre...
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Livsmedelspaketering - Buteljera vatten.

Inlägg av labmaster »

För väldigt många år sedan funderade jag på en sak om mjölken men kommer inte ihåg vad det var. Jag skickade ett brev till mejeriet och frågade. På den tiden fanns inte epost men efter några dagar fick jag ett brev tillbaka på posten med svar på min fråga.

Jag skulle tro att du får samma trevliga svar som jag om du skriver ett brev till Spendrup eller företaget som tappat upp vattnet i din flaska. En fördel med detta förfaringssätt jämfört med att fråga i ett forum på Internet är ju att svaret kommer från den som verkligen vet hur det förhåller sig. Jag menar det är ju inte alltid som det finns någon som jobbat på ett bryggeri tillgänglig på ett forum. Men det skadar ju inte att ställa frågan på flera ställen så det finns ju inget som hindrar dig.

Hur som helst. Kranvattnet som du tappar upp har inte genomgått samma process som hos företaget som tappar vatten på flaskor och säljer till livsmedelbutiker. Det är en av förklaringarna till varför det håller sig längre i flaskan du köper från affären.
Nerre
Inlägg: 26708
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Livsmedelspaketering - Buteljera vatten.

Inlägg av Nerre »

Kranvatten håller, om det förvaras på samma sätt, längre än flaskvatten. Detta tack vare att det innehåller mer klor.

Vatten blir inte dåligt av att ha kontakt med luft, problemet är att det kommer damm och flugor och grejs i vattnet. Jag läste en artikel just om detta för inte så länge sen.

Sen kan vattnet också ta smak av luften, det gäller framförallt om det förvaras i plastkärl. I den danska artikeln rekommenderades glaskärl av den anledningen.

Det är alltså inga som helst problem att tappa upp kranvatten på flaska, sätta på en kapsyl och spara det i några år. Bara man ser till att flaskan är ren och vattnet är fräscht från början.



Hittade artikeln: http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/k ... ve-gammelt
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Livsmedelspaketering - Buteljera vatten.

Inlägg av Klas-Kenny »

"Detta tack vare att det innehåller mer klor."

Lätt för stadsbor att säga ja :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Livsmedelspaketering - Buteljera vatten.

Inlägg av Glenn »

Ja, mitt kranvatten innehåller då inget klor, det är direktpumpat grundvatten med egen pump :)

En hemmaförsluten flaska med vatten smakar bra även efter åtminstonde ett år, nu har jag iofs inte provat med mitt egna brunnsvatten då jag bara haft huset i 7 månader, men med vanligt "stadsvatten" så funkade det.

Däremot är ju plastflaskor rent generellt otrevliga att förvara vatten i längre tider tycker jag personligen, jag undviker normalt att köpa vatten på flaska delvis av den anledningen. (Men mest efterssom det vanligen är sämre vatten till högre pris och mer miljöpåverkan..)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Livsmedelspaketering - Buteljera vatten.

Inlägg av blueint »

Att bli kvitt syret i toppen av flaskan är nog en bra idé. Kanske om man försluter den i en miljö av koldioxid eller liknande.
Skriv svar