Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning

Inlägg av robertr81 »

Köpte ett mcbatteri av typen GEL i okt 2023 Batteriet har suttit I en modern MC-scooter sen dess som stått i varmgarage. Underhållsladdat med en CTEK som jag använder till flera likadana och andra batterier.

Minns att jag kontrollmätte batteriet när jag kom hem med det och spänningen var då låg för att vara ett nytt batteri. Runt 11V. Frågade biltema om detta och dom sa att det behövde laddas någon timma innan användning. Kände mig lite skeptisk men laddade det och har använt det.

För någon månad sen började det bli problem med att starta scootern fast batteriet indikerade fullt och var underhållsladdat. För ett par veckor sedan slutade det nästan helt. Tog ur det och det var helt svullet. Startade scootern med att bilbatteri och kontrollerade att spänningen inte var för hög när scootern var igång men det var helt normalt.

Åkte till Biltema och lämnade in batteriet och fick svar nu efter en vecka att jag inte får ersättning pga handhavandefel.
Jag har skött batteriet enligt instruktionen. Men enligt Biltema är det handhavandefel om det svällt.
Jag tänker att det är Biltema som sålt ett batteri till mig med för låg spänning och att det blivit överslag om batteriet blivit defekt inuti pga att dom inte underhållsladdat det?
Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare när jag pratar med deras verkstadschef/chef i veckan.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning

Inlägg av mrfrenzy »

Batteriet var trasigt när du köpte det, *butiken* hade gjort handhavandefel genom att inte underhållsladda tillräckligt ofta vid förvaring.
Du gjorde fel genom att köpa batteri på Biltema utan att mäta spänning och kapacitet innan du kom till kassan.

Min rekommendation är att slänga batteriet och köpa på en vettig butik nästa gång, du kan omöjligt bevisa något i detta läge.
malman
Inlägg: 544
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning

Inlägg av malman »

Är också lite fundersam på deras GEL battrier. Iaf det exemplar jag fick tag i nu senast. Köpte ett 7Ah till moped, för typ en månad sedan. Kom hem o tänkte att det var likabra att toppa upp det... Men laddaren rapporterade 0v initialt o ville inte ladda... Med old skool laddare hoppade laddningen igång och jag switchade över till den moderna laddaren som tå tuffade på... Och några minuter senare rapporterade att batteriet var fullt.. och batteriet mätte ok utan laddare... Nu ett par veckor senare skruvades batteriet in i moppen o visade sig inte orka dra startmotorn mer än något enstaka varv.
Åkte och reklamerade detta som skulle testas av dem, besked om två veckor. Handlade istället ett SMF batteri.
Kanske borde reagerat direkt, men tyckte att det betedde sig konstigt, men gjorde inget mer av det då....
Såhär efteråt borde man ju insett att det var kass.... Men tänkte att vi mätte fel/lurade laddaren.. eller nåt...
20240421_172857.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning

Inlägg av xxargs »

Man skall alltid ha en Voltmeter med sig, mäta på plats och rata alla batterier som är 12.6 Volt och lägre och helst hitta en som ligger på 12.8 Volt och högre - detta när det gäller AGM-batterier typiskt telecom-batterier. riktiga UPS-batterier kan ha något lägre spänning då de har mer vattenreserv är typiska AGM-batterier för larm och telecom för typ 3 års drifttid.

för gel-batteri kan det vara något lägre (typ någon 1/10-dels Volt) gentemot AGM-batterier.

skulle tro att det är väldigt få butiker som har koll på var individ och underhållsladdar batterier som är av mer udda storlek och är hyllvärmare och då kan man som köpare riskera batterier som är mer än 1 år gammal
Akai
Inlägg: 1360
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning

Inlägg av Akai »

Biltemas batterier är skräp, sluta köp dem.

Vet inte otaliga gånger man köpt och tänkt, de ska "bara" sitta i gräsklipparen, fyrhjulingen, osv och "bara" användas sommartid.. de håller på sin höjd en säsong, trotts mätningar i butik och underhålsladdning osv.
i fyrhjulingen orkar ett nytt knappt dra runt motorn varvid risken att elda startmotorn är stor..

Nej, lägg nån peng extra och få ett som funkar, det besparar många svordomar och krånglande.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning

Inlägg av ecenier »

Jag har samma erfarenhet från förra året. Köpte till min mc men fick åka tillbaka med det. Gjorde det omgående så det var relativt oproblematiskt att häva köpet.

Nu har jag beställt ett LiFePo på nätet. Hoppas det funkar som det ska.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning

Inlägg av danei »

Jag har inte den erfarenheten. Nu har jag visserligen ett biltema batteri på gräsklipparen som gett upp. Men det har råkat bli urladdat ett flertal gånger och har fungerat några år i alla fall.

Jag har bakvägen hört att kvalitén varierar rejält. Även batterier med samma artikelnummer kan ha olika tillverkare.

Jag är i behov av en ersättare till mitt nuvarande 25Ah batteri på klipparen. Finns det rimliga litiumersättare? Annars blir det nog ytterligare ett biltemabatteri.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning

Inlägg av mrfrenzy »

Köp ett Yuasa.
Om du laddar det före och efter vinterförvaring håller det troligen över 10 år.

https://www.batterilagret.se/p3339/Batteri-YUASA
malman
Inlägg: 544
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning

Inlägg av malman »

Utan att ha googlat… skall ett lifepo laddas på samma sätt som blybatteri… dvs tål de laddas av ev normal generator på fordonen ifråga? Andra li baserade batteritekniker är ju lite kinkiga med laddprincip….
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning

Inlägg av danei »

De har en integrerad BMS.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning

Inlägg av Mindmapper »

Akai skrev: 22 april 2024, 01:08:11 Biltemas batterier är skräp, sluta köp dem.

Vet inte otaliga gånger man köpt och tänkt, de ska "bara" sitta i gräsklipparen, fyrhjulingen, osv och "bara" användas sommartid.. de håller på sin höjd en säsong, trotts mätningar i butik och underhålsladdning osv.
i fyrhjulingen orkar ett nytt knappt dra runt motorn varvid risken att elda startmotorn är stor..

Nej, lägg nån peng extra och få ett som funkar, det besparar många svordomar och krånglande.
Jag har köpt batterier under många år från Biltema. De brukar räcka mellan 5 - 10 år beroende på hur jag köper dom. Förmodligen skiljer det mellan olika butiker hur de sköter batterierna, eller så har det blivit sämre de senare åren.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning

Inlägg av Mindmapper »

danei skrev: 22 april 2024, 13:59:15 De har en integrerad BMS.
Hur påverkar det i stort. Laddas de upp lika fort som blybatterier när man kör relativt många korta sträckor. Klarar de kallt väder bättre än blybatterier, eller måste man skaffa varmgarage uppe i norrland?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning

Inlägg av Glenn »

Beror lite hur dom används med.

I min Honda NX650 körde jag i många år med ett biltemabatteri utan problem, men min gsx1100 som är känd för att dra höga startströmmar så funkar ett biltemabatteri max ett år.

Efter det sjunker spänningen så mycket under "crank" (alltså startmotorn går) att tändningen slutar funka och den startar helt enkelt inte.

..Man åker tillbaka med batteriet, får ett nytt och det funkar en sommar till.. sen samma visa igen.

Ett Yuasa eller Varta håller vettig spänning vid crank även efter ett år.
malman
Inlägg: 544
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning

Inlägg av malman »

Aahhhh… tack för den insikten…. Det torde kunna vara issuen med den ena av ungarnas mopeder.. svårstartad på batteri… men brukar gå att få igång mha kicken… varit på väg i de tankebanorna, men poletten hade inte trillat ända ner… ;)

( insåg att vi hade tändnings problem när vi försökte få igång dem med en startbooster igår (på ett total slut batteri), den gick tills man släppte startboostern…. Så tändningen dök innan den fått tillräcklig spänning i batteriet…)
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1878
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning

Inlägg av carpelux »

Mindmapper skrev: 22 april 2024, 14:27:34
danei skrev: 22 april 2024, 13:59:15 De har en integrerad BMS.
Hur påverkar det i stort. Laddas de upp lika fort som blybatterier när man kör relativt många korta sträckor. Klarar de kallt väder bättre än blybatterier, eller måste man skaffa varmgarage uppe i norrland?
De laddas upp mycket snabbare än blybatterier så det är lättare att hålla en bra laddstatus på dem. När det gäller kyla så tappar de effekt, men återfår det när de värms upp. Därför blir det en annan upplevelse av kallstarter än med blybatterier. Först går det väldigt trögt, men efter ett par försök har batteriet värmts upp av startströmmen och det interna motståndet och det går bättre och bättre. Ett blybatteri ger ju bara tröga starter som blir sämre med flera försök.

Så här uppfattar jag plus och minus med lifepo4-batteri kontra ett bly/syra-batteri.

+ Mycket Lättare
+ Lägre intern resistans och därför mycket bättre CCA och därmed snabbare starter. Viktigt för motorhälsan på tungstartade motorer.
+ Helt okänsligt för hur det placeras (finns ju även på en del bly/syra-varianter)
+ Snabbare laddning / återhämtning
+ Klarar fler laddcykler

- Dyrare
- Mindre kapacitet energimässigt (Ah) än ett bly/syra-batteri av motsvarande storlek
- Ställer krav på laddsystemet på motorcykeln så det inte utsätts för spänningar över 15,6V

Sen kan det nämnas att inte alla har inbyggd BMS. Jag har ett äldre av märke Ballistic och det har inte BMS medan det andra jag har av märke Shido har det. Ballistic-batteriet har en vanlig balanseringsport där man kommer åt cellerna.

Här finns produktblad till Shido-batteriet
Skriv svar