Att linda om sekundären på en EI-trafo
- mr.olle.norell
- Inlägg: 696
- Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
- Ort: Linköping
Att linda om sekundären på en EI-trafo
Jag hade en trafo liggandes som jag tänkte linda om sekundären på.
Primären har lindning med tappar för 220, 230, eller 240V inkoppling.
Sekundären var en enkel 34V lindning.
Har ingen uppgift om märkeffekt men det rör sig om mellan 200 och 300VA.
Jag vill linda om den till någonstans kring 2*18V.
Kärnan var som ni ser svetsad. Jag tog vinkelslipen med kapskiva och slipade bort svetsen.
Sedan gick det fint att öppna kärnan och plocka bort bobinen.
Jag lindade av sekundärens koppartråd, och lämnade primären orörd.
Därefter klippte jag sekundärtråden på mitten och började linda på den igen.
Då jag vill ha 2*18V lindade jag två trådar samtidigt.
Tråden är ganska stel, men jag lindade så hårt jag kunde i syfte att minimera eventuellt brum.
Innan jag svetsar ihop kärnan skulle jag testköra för att mäta sekundärspänningar och kolla så allt är ok.
Kärnan hölls ihop med två tvingar som på bilden.
Efter fem tio minuter på tomgång blev kärnan så varm så jag inte längre kunde hålla i den.
Förlusterna verkar stora
Detta gör att jag inte vågar svetsa nu utan vidare... Har jag gjort något fel?
Primären har lindning med tappar för 220, 230, eller 240V inkoppling.
Sekundären var en enkel 34V lindning.
Har ingen uppgift om märkeffekt men det rör sig om mellan 200 och 300VA.
Jag vill linda om den till någonstans kring 2*18V.
Kärnan var som ni ser svetsad. Jag tog vinkelslipen med kapskiva och slipade bort svetsen.
Sedan gick det fint att öppna kärnan och plocka bort bobinen.
Jag lindade av sekundärens koppartråd, och lämnade primären orörd.
Därefter klippte jag sekundärtråden på mitten och började linda på den igen.
Då jag vill ha 2*18V lindade jag två trådar samtidigt.
Tråden är ganska stel, men jag lindade så hårt jag kunde i syfte att minimera eventuellt brum.
Innan jag svetsar ihop kärnan skulle jag testköra för att mäta sekundärspänningar och kolla så allt är ok.
Kärnan hölls ihop med två tvingar som på bilden.
Efter fem tio minuter på tomgång blev kärnan så varm så jag inte längre kunde hålla i den.
Förlusterna verkar stora
Detta gör att jag inte vågar svetsa nu utan vidare... Har jag gjort något fel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo
Hur hög tomgångsström får du på primärsidan (230V) ?
EI-Plåtarna brukar vara isolerade från varandra med ett tunt lackskikt, tänkte på
om värmen från "vinkelslipningen" har skadat lacken så att kärnan blir en mer eller
mindre homogen järnklump. (Virvelströmmar som värmer upp kärnan)
Finns det några genomgående bultar i järnkärnan (till fästena)
som kan ge kortslutna varv. Isolera ena sidan av bultarna kan hjälpa.
EI-Plåtarna brukar vara isolerade från varandra med ett tunt lackskikt, tänkte på
om värmen från "vinkelslipningen" har skadat lacken så att kärnan blir en mer eller
mindre homogen järnklump. (Virvelströmmar som värmer upp kärnan)
Finns det några genomgående bultar i järnkärnan (till fästena)
som kan ge kortslutna varv. Isolera ena sidan av bultarna kan hjälpa.
- mr.olle.norell
- Inlägg: 696
- Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
- Ort: Linköping
Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo
Oj! 2,3A i tomgång drar den! Tror inte jag kan ha haft den inkopplad 5-10min som jag skrev utan kortare.
Skruvarna har jag inte ändrat på sedan den fungerade bra. (I originalskick)
Skruvarna har jag inte ändrat på sedan den fungerade bra. (I originalskick)
Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo
Är sekundärlindningen OK?
Tycker det ser ut att kunna vara kortslutna varv, så som lacken ser ut!
Tycker det ser ut att kunna vara kortslutna varv, så som lacken ser ut!
Då kan man väl inte få 2x18 Volt?Därefter klippte jag sekundärtråden på mitten och började linda på den igen.
Då jag vill ha 2*18V lindade jag två trådar samtidigt.
- mr.olle.norell
- Inlägg: 696
- Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
- Ort: Linköping
Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo
Lacken är inte skadad, det är jag som strök på lite epoxy för att fixera lindningen och minska risken för vibrationer.
Med blixt ser det lite illa ut bara.
Nä, 2*17V blir det ju förstås. Tänkte skarva med några få varv för att komma upp i 18V.
Tror inte att värmen från vinkelslipen är boven. Från början var det ju svetsat, så kontakt mellan plåtarna fanns från början.
Märkligt problem det här!
Med blixt ser det lite illa ut bara.
Nä, 2*17V blir det ju förstås. Tänkte skarva med några få varv för att komma upp i 18V.
Tror inte att värmen från vinkelslipen är boven. Från början var det ju svetsat, så kontakt mellan plåtarna fanns från början.
Märkligt problem det här!
Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo
Ett enkelt test är ju att jämföra dina två sekundärlindningar, samma spänning i drift och samma dc-resistans med trafon avstängd borde iaf vara ett tecken på att lacken inte är skadad på trådarna. (Ja, givetvis ohmmäta mellan lindningarna för att se att de två sekundärerna fått kontakt med varandra också).
Det borde gå att ohmmäta mellan plattorna fast det lär kräva en rätt vass mätspets som kan sticka pyttehål i lacken...
spekulerar jag...
Det borde gå att ohmmäta mellan plattorna fast det lär kräva en rätt vass mätspets som kan sticka pyttehål i lacken...
spekulerar jag...
- mr.olle.norell
- Inlägg: 696
- Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
- Ort: Linköping
Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo
De båda sekundärerna har ingen kontakt mellan varandra vilket är bra
Sekundärerna ger också exakt samma spänning ut vilket även det är bra
Sekundärerna ger också exakt samma spänning ut vilket även det är bra
Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo
Kanske jag missförstod dej när du skrev att du lindade båda trådarna samtidigt.
Om du kan få ut dubbla spänningen genom att koppla dem i serie så är allt som det ska vara.
Om du kan få ut dubbla spänningen genom att koppla dem i serie så är allt som det ska vara.
- mr.olle.norell
- Inlägg: 696
- Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
- Ort: Linköping
Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo
Ska försöka testa! Med en tomgångsström på 2.3A har jag en effektförlust på 530W så jag får nog va snabb!
Det låter orimligt mycket faktiskt!
Det låter orimligt mycket faktiskt!
- mr.olle.norell
- Inlägg: 696
- Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
- Ort: Linköping
Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo
Jess, det mäter 41V med lindningarna i serie och runt 20.5 vardera.
Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo
Du räknar nog lite fel på förlust effekten. En trafiken har en tomgångsström som ligger i pdas med spänningen.
-
- Inlägg: 14894
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo
kärnan blir inte.varm av kortslutna sekundärer innan kopparn blir varm.
har du inte.rört primären är inte järnet mer mättat och då är inte hysterrsförlusterna större heller, men du kan ha skadat isoleringen i plåtarna som ger isolering som skrevs vilket ger förluster.
men du kanske har fått större luftgap efter vinkelslipsoperationen och då sjunker induktansen
i.primäern kraftigt varför tomgångsströmmen ökar. detta har jag råkat.ut för på småtrafos (<300 VA) när jag har experimenterat. svårt att återmontera på ett bra sätt så jag brukar bara klippa loss sekundären och sedan roa mig m att linda ny. det var ett.tag sedan dock.
effekten är I*U*cos phi och cos phi är inte 1 , inte ens m en.skadad trafo. hur som helst är det väldigt hög tomgångsström.
har du inte.rört primären är inte järnet mer mättat och då är inte hysterrsförlusterna större heller, men du kan ha skadat isoleringen i plåtarna som ger isolering som skrevs vilket ger förluster.
men du kanske har fått större luftgap efter vinkelslipsoperationen och då sjunker induktansen
i.primäern kraftigt varför tomgångsströmmen ökar. detta har jag råkat.ut för på småtrafos (<300 VA) när jag har experimenterat. svårt att återmontera på ett bra sätt så jag brukar bara klippa loss sekundären och sedan roa mig m att linda ny. det var ett.tag sedan dock.
effekten är I*U*cos phi och cos phi är inte 1 , inte ens m en.skadad trafo. hur som helst är det väldigt hög tomgångsström.
-
- Inlägg: 7812
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo
Om plåtarnas isolering är skadad, så är den ju det, där det fans en svetssträng förut och den är inte speciellt isolerande den heller.
Kan det vara så att svetsen ingår i beräkningen av hur magnetflödet rör sig i kärnan och att virvelströmmarna har blivit större på grund av att svetssträngarna nu är borta?
Edit: En annan sak är ju att du har minskat arean på plåtpaketet i övergången mellan E och I blocket, ganska betydligt genom bortslipat material, (ungefär 15% om man tittar på fotot). Det gör ju att magnetflödet löper ett större motstånd just där.
Kan det vara så att svetsen ingår i beräkningen av hur magnetflödet rör sig i kärnan och att virvelströmmarna har blivit större på grund av att svetssträngarna nu är borta?
Edit: En annan sak är ju att du har minskat arean på plåtpaketet i övergången mellan E och I blocket, ganska betydligt genom bortslipat material, (ungefär 15% om man tittar på fotot). Det gör ju att magnetflödet löper ett större motstånd just där.
Senast redigerad av SeniorLemuren 10 april 2012, 09:30:55, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 14894
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo
seniorlemuren , svetssträngen ger väl inte en sluten slinga?
men det är en bra poäng, svetsen måste ju brännt sönder isoleringen en gång.
men det är en bra poäng, svetsen måste ju brännt sönder isoleringen en gång.
Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo
Har Du en vridtrafo? Prova då att öka spänningen in till primären gradvis och se vad som händer med strömmen. Är det mättning finns där en spänning där strömmen ökar kraftigt. Är det resistiva förluster är strömmen ungefärligen proportionell mot spänningen.