Att linda om sekundären på en EI-trafo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av Nerre »

Fulltrafo behöver inte ha tvåkammarbobbin. Det är ett alternativ att lösa separationen mellan primär och sekundär, men det finns andra sätt. Koncentriska lindningar med flera lager isolationstejp mellan och distanstejp som centrerar lindningarna för att få tillräckligt krypavstånd vid ändarna är också tillåtet.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av mr.olle.norell »

Kimmen, jag tror jag förstår! :)
Sanningen är den att toroider ger fler volt per varv givet att lindningen ligger över lika stor tvärsnittsyta av kärnan.

Men nu är det ju så att den tvärsnittsyta av kärnan som lindningen ligger över är större vid en typisk EI järmfört mot toroid med samma märkeffekt.
Kärnan på en toroid är ju egentligen rätt lång och smal, medan en EI är tjockare och mer kompakt.

Konsekvensen av detta om man jämför en typisk toroid mot en EI med samma märkeffekt bli alltså:
Toroiden kräver fler varv på sekundären för att nå samma sekundärspänning som motsvarande EI.
En lat hobbylindare lindar därför gärna EI :)

Därför tycker jag den engelska texten jag citerat ter sig något missvisande för en amatör.

Svebry ja, de säljer även emaljerad koppartråd för transformatorbruk, det är annars rätt ovanligt tycker jag.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av mr.olle.norell »

Jag tänkte linda på några varv på en toroidtransformator med dubbel sekundärlindning för att få några extra volt.
Tror ni man kan skarva tråden genom lödning som jag gjort på bilden?
(Lödning och krympslang)

Isåfall kör jag!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av rikkitikkitavi »

det bör inte vara några problem, så länge du inte tar bort den gamla lindningen utan täcker hela kärnan.

din lödning är dock inte lika stark så på sikt kan den ge sig. men värme är inget problem, skulle tennet smälta har nog redan trafon brunnit :)

angående din föregående post , beakta trafo formeln : (hittas bla i Elfas faktasidor eller överallt på nätet eller i det jag skickade till dig :)

N = U / (4,44*f*A*B) = antalet varv
U är spänningen, 230V AC
f = 50 Hz
A = kärnarean
B = flödestätheten, om vi utgår från att den är max vad som kärnmaterialet tål inses att om toroider tål högre B, iom bättre material kan antingen A eller N minskas, eller båda. Mindre N och / eller mindre A ger billigare trafo.

Toroider har också bättre kylning av lindningarna i förhållande till en EI kärna.

Intressant är att hade du haft supraledande lindningar hade du kunnat plocka ut megawatt ur din lilla 250VA trafo.

I praktiken sätts storleken av trafon också av att man måste få plats med lindningar+isolering, det är främst EI trafos som har den begränsningen.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av mr.olle.norell »

Med den där formeln är saken alldeles klar! :)

Frågan är hur man gör lödningen av tråden? (Skarvningen)
Att den på sikt eventuellt skulle ge sig, menar du att lödningen potentiellt skulle kunna bli utmattad?

Lödningar får väl absolut inte sitta i spänn som jag förstått det. Och här föreligger väl sådan risk...
Hur gör man liksom?
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av Norpan »

Gör som det är gjort på bilden, kommer att fungera utmärkt.
Är det tunnare trådar brukar jag tvinna dem, löda och vika dubbelt, och krympslang.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av blueint »

En alternativ metod är att crimpa dem på samma sätt som görs i värmeelement.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av mr.olle.norell »

Har googlat lite men förstår inte riktigt hur?
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av mr.olle.norell »

Är preblemet med lödningar att de kan ge sig med tiden?
Blir lödningar utmattade när de åldras?

Det finns någon annan teknik som heter virning, men det kanske inte passar så bra...
AMP
EF Sponsor
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 november 2004, 12:10:26

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av AMP »

Lödningar kan om dom blir varma flyta på sig ett fenomen med tunga komponenter på kretskort. Det bör i det om du inte kommer upp i alltför stora temperaturer vara ganska lugnt. Det bästa vore om du kunde använda trafolack och lacka antingen hela trafon eller bara skarvningen. Eller så lånar du mammas nagellack se till att det inte är elektriskt ledande innan bara. :D
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av mr.olle.norell »

Okej! Kanske går det bra att pensla på lite epoxy eller lite tvåkomponentspolyester som är lite rinnigare! :)
Tackar för förklaringen!
AMP
EF Sponsor
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 november 2004, 12:10:26

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av AMP »

Det går nog utmärkt! Kanske bättre så får mamma ha nagellacket i fred! :D
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av mr.olle.norell »

Har lite olika trafos hemma.
Vissa har 220V primärlindning (ofta äldre), andra 230V och en har flera uttag på primären så den går att kopplas för 220, 230, 240 och 250V.

Hur blir det med de gamla 220V-transformatorerna? Har en sådan ringkärna.
Nätspänningen ligger ofta runt 235VAC hos mig nämligen.
Är den utdömd?

Är det någon skillnad mellan toroider och EI hur lätt de går i mättning beroende på för hög nätspänning?

Är det ett verkligt problem, och riskerar min 150VA toroid med 220V-primär att inte klara framtidens nätspänning?
(Utspänningen blir typ 6-7% högre förstås)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag tror inte det är ett jätteproblem, men du kan ju koppla in och mäta strömförbrukningen i tomgång. Det är bästa sättet att veta.

Är den > 50 mA har trafon börjat mätta. Specen för nätspänning är 230VAC +-10% och tidigare var den väl lika stor map toleransen.
Är de då lindade för 220V och +10% är du över 240V vilket borde gå. (korrigera toleranserna på nätspänningen om jag har fel)

Observera att en obelastad trafo är närmare mättning än en belastad, i och med att den resistiva förlusten i primärlindningen gör att spänningen som driver flödet minskar. Se resistansen som seriekopplad med en ideal transformator.

Det kan röra sig om en 3-4 V förluster på en 300VA trafo.

Ett alternativ är en induktans i serie med primärlindningen.
Den skulle då också tjänstgöra som en PFC om du kar en kapacitiv last, ex diodbrygga och elyter (som tex till en förstärkare)
men priset du betalar är att du får lastberoende utspänning. En sk icke-styv nätdel.


Ett andra alternativ är att linda på några varv och ansluta i serie med primären, så den får flera varv. Det innebär givetvis problem map isolering och elsäkerhet, jag bara nämner det som ett alternativ. (vanlig installationskabel för nätspänning)

Det är inte någon principell skillnad mellan toroider och EI i den meningen att funktionen är olika. Däremot är kärnmaterialet olika och därmed tål de olika flödestäthet. Toroider är en enda lång lindad bandspole av specialstål med speciell kristallorientering som gör att dessa tål extremt höga flöden. MAn utnyttjar detta genom att spara in på järnet och kopparen (färre varv) vilket ger en billigare och lättare trafo.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo

Inlägg av mr.olle.norell »

Intressant!
Ska nog börja mäta lite!
Har en "fulltrafo" jag meckat ihop tidigare. Med den kan jag få både 240VAC och 250VAC ut.
Då kan man testa worst case liksom :)

Håller med dig ang. att linda på varv på primären.
Det är ju det man egentligen vill göra. Linda på ungefär 10-15V.

Fast med tanke på att primären är innerst så är det inte enkelt genomförbart och man får linda ytterst och därmed kompromissa med elsäkerheten som du säger.

Hade en tanke att koppla ett gäng dioder back to back i serie med primären och nyttja deras framspänningsfall för att ta bort några volt, men det är nog som att be om problem.
Det är ingen snygg lösning.

Och en induktans i serie med primären ger mjuk nätdel som du skriver :o
Skriv svar