Beomaster 1400M (förstärkare+radio)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: Beomaster 1400M

Inlägg av ebfr »

Okej, har bytt lite tvivelaktiga komponenter och felet verkar minska. Lite luddigt bara, mäter man kapacitansen på vissa lytar så har värdet ökat snarare än minskat :humm: Vet att det kan vara så men... 100 uF kan visa 140 uF osv. Vet någon var man kan få tag på Philips-elektrolyter? Dom har ju lite udda värden 1,6 uF, 125 uF osv.

Bild

Bild på driv / slutsteget.

By the way, Har någon en sådan skallampa liggandes? Det är en Philips 8097D (19 Volt, 97 mA) till stereodekodern.

Bild
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: Beomaster 1400M

Inlägg av ebfr »

Nästa roliga överraskning, Baspoten fungerade bara på ena kanalen. :doh:

Bild
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Beomaster 1400M

Inlägg av MiaM »

Självsvängning borde synas på en multimeter ställd på AC volt. Om det fortsätter att självsvänga även med volymen nere på noll så borde det synas med mätning direkt. Om det däremot bara självsvänger när du har visst ljud på så får du kanske bygga ett enkelt högpassfilter på 10-20kHz före multimetern.

De där axiella elektrolyterna med blå plastfilm (Philips?) har vad jag förstått i princip evigt liv.

Jag brukar spara gamla kretskort med den sortens elektrolyter och använda som reservdelar för att laga klart nyare prylar :wink:


Jag kanske kan tänkas ha en såndär lampa. Jag lovar inget och ber dessutom om påminnelser kanske en gång varannan vecka, eftersom lampsamlingen finns i stugan där jag inte är nu och jag glömmer nästan alltid bort vad jag lovat att göra i stugan när jag väl är där... Jag har en samling lampor som tillhört en radio-tv-verkstad som lades ner för ca 20 år sen, så det finns viss chans att nån åtminstone snarlik lampa finns.

Om du kan acceptera att allt inte blir riktigt orginal så är kanske en lysdiod och 1-2 motstånd en bra idé?


Den suspekta potentiometern till basreglaget kanske kan hänga ihop med eventuell självsvängning, i form av att glappkontakt kan göra en ingång flytande? Kanske långsökt men det är nog en bra idé att åtgärda glapp/oxid först.
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: Beomaster 1400M

Inlägg av ebfr »

Tack för tipsen, Ska kolla med min Fluke multimeter som har en "skala" i displayen under siffrorna. Det borde visa om det svänger.
Har ersatt bas-poten tillsvidare med 4 motstånd så det är inte orsaken.
Ska påminna om lampan :)
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Beomaster 1400M

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Ecotec har 18 V 0,1A och med E10 gänga.Ett litet extra seriemotstånd förlänger livet på lampan.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Beomaster 1400M

Inlägg av MGL »

Självsvängningarna brukar ju ligga ganska högt i frekvens >1MHz, men kanske din Fluke klarar det.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Beomaster 1400M

Inlägg av Danny »

mäter man kapacitansen på vissa lytar så har värdet ökat snarare än minskat
Vet att det kan vara så men... 100 uF kan visa 140 uF osv
Upptäckte detta också, när jag renoverade en gammal rörförstärkare.
Jag bytte de kondingarna, sen var problemen borta.
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: Beomaster 1400M

Inlägg av ebfr »

Har beställt delar (kondingar) från ELFA om jag hämtar på onsdag. Upptäckte också att den saknar stereodekoder, det fanns som option på denna modellen och är ett instickskort, nu sitter det ett "byglingskort" med några komponenter där.

Bild

Tänkte bygga en egen efter en beskrivning med TCA 4500A, det är omöjligt att hitta byggsatser numer. Ännu svårare att hitta original.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Beomaster 1400M

Inlägg av MiaM »

Du kanske kan stjäla en tidstypisk stereodekoder från någon annan apparat som är i för dåligt skick att göra något seriöst med?

Men vad gör komponenterna som sitter på "byglingskortet" tro?
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: Beomaster 1400M

Inlägg av ebfr »

Så här ser stereodekodern ut....

Bild

Och så här ser byglingskortet ut, anpassar bara MPX signalen till hö+vä kanal.

Bild
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Beomaster 1400M

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det viktigaste är nog de-emphasis-funktionen.
Har kollat runt lite på nätet och fann till min fasa att stereodekodrar inte växer på träd precis.Blir till att spara på de som finns med andra ord.Undrar hur många man slängt?
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: Beomaster 1400M

Inlägg av ebfr »

Det kanske inte blir något problem, snart står vi där med våra analoga mottagare om man går över till digitalt. Se bara hur det gick med marksänd TV. :tumner:
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: Beomaster 1400M

Inlägg av ebfr »

Klar med dekodern, 70-tals Korea-look :D

Bild

Här på plats, fungerar.

Bild

Dock fortfarande problem med varmgång. Uppträder då båda kanalernas högtalarna är inkopplade samtidigt, slutar om jag kopplar bort den ena.
:humm: :humm: Får kolla vidare..
Senast redigerad av ebfr 9 maj 2015, 16:58:30, redigerad totalt 1 gång.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Beomaster 1400M

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Kan vara något gemensamt-nätdelen.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Beomaster 1400M

Inlägg av MiaM »

Varmgången kan också vara o-gemensamt på så vis att kylflänsen är gemensam och "orkar" en kanals varmgång men inte bådas samtidigt.

Om den bara självsvänger vid signal så får du göra nån slags högpassfilter som bara släpper fram signaler över den gräns du tycker dig klara att höra, troligen nånstans 10-20kHz, och köra in utsignalen från det filtret till mätaren ställd på AC, och köra på ljud (gärna med max bas och min diskant).

Blir den varm även med tyst ljud men högtalare inkopplade?

Sen kan det kanske vara så att den inte ska klara särskilt hög effekt kontinuerligt. Det är ju ingen disco/PA-förstärkare...
Skriv svar