50 ohms Impedans och antennkabel/kabel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thebolt
Inlägg: 248
Blev medlem: 10 februari 2008, 17:41:40
Ort: Taipei Taiwan

Re: 50 ohms Impedans och antennkabel/kabel

Inlägg av thebolt »

Det är bara frekvensoberoende för en förlustfri ledning. En definition på karakteristisk impedans är

Kod: Markera allt

Z0 = sqrt((R+jwL)/(G+jwC))
där samtliga storheter är per längdenhet, R L och C rätt självklara, G är dielektrikumets konduktans. För en förlustfri kabel (teoretisk) är R och G båda 0, så det förkortas ner till

Kod: Markera allt

Z0 = sqrt(L/C)
dvs beroendet på w (vinkelfrekvensen) försvinner. Nu i verkligheten är både R och G större än 0, så du får dels ett frekvensberoende, och dels så blir Z0 en komplex storhet.

Rörande vad karaketristisk impedans "är" tror jag den vanliga definitionen (den enda jag sett på mer än ett ställe) är "den impedans som påverkar en enskild vågfront som propagerar längs transmissionsledningen i avsaknad av några reflektioner". Det täcker ju också in fallet med "oändligt lång ledning som ohm-mäts" för då du ansluter din ohm-mätare till en oändligt långa ledning kommer du få en enskild vågfront som färdas längs den..
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: 50 ohms Impedans och antennkabel/kabel

Inlägg av labmaster »

Egentligen vill jag bara veta hur lång stump av en koaxialkabel jag ska skala för att få en hyfsad antenn att testa med.
Efter 30 svar kanske det är dags att fråga om TS har fått svar på sin ursprungliga problemställning så att han kan hitta en lösning.

adent: Har du fått de svar du behöver för att kunna räkna ut hur lång stump du skall skala för att få till en hyfsad antenn att testa med eller har entusiasterna i tråden spårat in på fel väg så att du inte kan hitta en lösning?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 50 ohms Impedans och antennkabel/kabel

Inlägg av TomasL »

Som jag skrev tidigare, skala av 1/2 eller 1/4 våglängd, skilj skärm och innerledare åt, så har du fått en dipol.
Att tänka på är fortfarande att c är lägre i kabeln.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 50 ohms Impedans och antennkabel/kabel

Inlägg av Nerre »

Och som sagt var, längden på spröten påverkas inte på något sätt av kabelns impedans.

Däremot kommer antennens impedans att påverkas av hur den ser ut, så för att antennen skall matcha kabeln behöver spröten se rätt ut. Men det framgick väl av den PDF som det länkades till förut? En dipol blir inte 50 ohm tyvärr, så gör man en dipol får man inte en optimal antenn.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: 50 ohms Impedans och antennkabel/kabel

Inlägg av 4kTRB »

75 ohm brukar det vara på ingången till en ordinär FM-radio.
300 ohm är väl mer vanligt på TV-apparater och då ansluter
man en bandkabel som man dessutom löder dit 2 stumpar
i änden på som en dipol, form som ett T.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: 50 ohms Impedans och antennkabel/kabel

Inlägg av labmaster »

Glöm inte bort att det handlar om GSM-moduler för TS och då är det sannolikt att antennsystemet skall anpassas till 50 Ohm.
Blev nyfiken eftersom jag har några GSM-moduler utan antenn liggande.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: 50 ohms Impedans och antennkabel/kabel

Inlägg av SM7CZR »

adent skrev:
Egentligen vill jag bara veta hur lång stump av en koaxialkabel jag ska skala för att få en hyfsad antenn att testa med.
Jag tror att här finns vad TS vill veta:
http://webstaff.itn.liu.se/~shago/ADS/GSM_Dipole_v2.pdf
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: 50 ohms Impedans och antennkabel/kabel

Inlägg av labmaster »

Tror gör man i kyrkan som det lärde brukar säga. Jag har läst dokumentet du länkar till SM7CZR och kan inte se att detta dokument innehåller något om att skala en stump av en koaxialkabel så där hittar inte TS svaret på sin gåta :).
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: 50 ohms Impedans och antennkabel/kabel

Inlägg av Hedning »

TomasL skrev:Som jag skrev tidigare, skala av 1/2 eller 1/4 våglängd, skilj skärm och innerledare åt, så har du fått en dipol.
Det blir inte alls någon dipol.
En dipol har två element som matas i motfas och det går att göra två 180 grader fasförsjutna
signaler med enbart koaxialkabel men det är överkurs.

Bara avisolerad mittledare (utan jordplan) gör att en stor del av effekten följer utsidan av skärmen och
tillbaka nedåt kabeln. Blir en riktigt dålig och oförutsägbar "antenn".
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 50 ohms Impedans och antennkabel/kabel

Inlägg av danei »

Om du viker skärmen ut och in och drar den bakåt på kabeln så får du en dipol.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 50 ohms Impedans och antennkabel/kabel

Inlägg av TomasL »

Hedning skrev:
TomasL skrev:Som jag skrev tidigare, skala av 1/2 eller 1/4 våglängd, skilj skärm och innerledare åt, så har du fått en dipol.
Det blir inte alls någon dipol.
En dipol har två element som matas i motfas och det går att göra två 180 grader fasförsjutna
signaler med enbart koaxialkabel men det är överkurs.

Bara avisolerad mittledare (utan jordplan) gör att en stor del av effekten följer utsidan av skärmen och
tillbaka nedåt kabeln. Blir en riktigt dålig och oförutsägbar "antenn".
Skärmen och mittledaren och kabeln formar ett T, med kabeln som stolpe., en mycket enkel dipol, dock naturligtvis inte 50 ohm, snarare 300, men det var ju nått enkellt han ville ha för att testa, annars kan ju man köpa en färdig antenn för nån hundring eller så.
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: 50 ohms Impedans och antennkabel/kabel

Inlägg av Hedning »

Nej och åter nej - det är ingen dipolantenn.
Hur dipolantenner ser ut är entydigt specificerat.
Något som har två (egentligen bara ett) element är för den skull ingen dipol.
Gör nybörjarna en tjänst och kalla saker vid deras rätta namn, det blir bara
förvirrande annars.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 50 ohms Impedans och antennkabel/kabel

Inlägg av danei »

En dipol är väl en antenn med två lika långa spröt, oavsett material eller vinkel på transmissions ledningen.
Hur ska en dipol se ut för att vara en dipol enligt dig?
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: 50 ohms Impedans och antennkabel/kabel

Inlägg av labmaster »

Nu var det ju inte en dipol som TS frågade efter men eftersom det råder vissa menigsskiljaktigheter om vad som är en dipol så kan det vara bra att reda ut detta och en bra sidan som gör det finns här.

Värt att notera är att en dipol matas bäst med en balanserad transmissionsledning. Skall man mata den med en koaxialkabel som är obalanserad är det bra att införa en balun i antennsystemet.

Om man ansluter en koaxialkabel direkt till dipolen utan balun kommer RF att matas tillbaka i skärmen såsom omnämnts tidigare i denna tråd. Detta fenomen illustreras tydligt på sidan jag länkade till ovan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 50 ohms Impedans och antennkabel/kabel

Inlägg av TomasL »

TS frågade eftert
Egentligen vill jag bara veta hur lång stump av en koaxialkabel jag ska skala för att få en hyfsad antenn att testa med.
Svaret är då 1/4 eller 1/2 våglängd.
Lämpligen är då en dipol så som jag skrev.
Skriv svar