Fartbegränsa el r/c bil åt 5 åring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ramviksrille
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 november 2010, 20:32:58

Fartbegränsa el r/c bil åt 5 åring

Inlägg av ramviksrille »

En av mina ungar vill ha en r/c truck i julklapp. Det logiska är att köpa en lite mindre, typ 1/16, 1/18.
Nu kostar den 1/10 jag tittat på 200 mer än de mindre och det känns ju trist om han inte skulle få en 1/10 bara för att den går för fort (går sönder på en gång) när den bara kostar 200 mer.

Så istället för att tejpa fast något på sändarhandtaget för att hindra rörelsen på det så kanske någon vet vad och var jag kan sätta in en begränsning på annat snyggare sätt. Så ge mig tips om ni har! Vissa fabrikat har en begränsare i sändaren men de kan bara begränsa till 50% och det räcker inte till start.

Oavsett vad det blir för bil till slut så kommer det att se ut så här ungefär.
top2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Fartbegränsa el r/c bil åt 5 åring

Inlägg av Nerre »

Jag har inte så stor koll på såna där grejer men spontant så borde väl en ESC kunna ha nån form av intrimmningsmöjlighet där man kan begränsa topphastigheten?
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Fartbegränsa el r/c bil åt 5 åring

Inlägg av LHelge »

Vad är det för batterier till?

Jag antar att det är LiPo i en ny bil idag, är den byggd för 3-celler så kör med två istället så sänker du toppfarten med 33%
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Fartbegränsa el r/c bil åt 5 åring

Inlägg av matsadona »

Är inte de flesta modeller av ESC programmerbar? Sedan skiljer det säkert mellan fabrikat och modeller vilka parametrar som kan justeras. Fast det kanske bara är på flygsidan?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Fartbegränsa el r/c bil åt 5 åring

Inlägg av MNorrgren »

Det enklaste sättet gör du helt enkelt på sändaren. Där kan du sätta max utslag på såvär styrning som gasen. Beroende på sändare kan det finnas en menu, lcd-display där du kan se vilken inställning du ska göra var eller så finns det rattar, små pottar där du enkelt skruvar ner max gasutslag.

Har du bilder på sändaren?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fartbegränsa el r/c bil åt 5 åring

Inlägg av Glenn »

LHelge skrev: Jag antar att det är LiPo i en ny bil idag, är den byggd för 3-celler så kör med två istället så sänker du toppfarten med 33%
Nej, i dom fallen det följer med så är det oftast NiMh.
Supersnigel
Inlägg: 86
Blev medlem: 4 november 2011, 13:11:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fartbegränsa el r/c bil åt 5 åring

Inlägg av Supersnigel »

Köp ny sändare, kostar ett par hundralappar men ger inställningsmöjligheterna du vill ha och mer därtill.
ramviksrille
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 november 2010, 20:32:58

Re: Fartbegränsa el r/c bil åt 5 åring

Inlägg av ramviksrille »

Tack för svaren!
esc´n är enkel och saknar inställningsmöjligheter.
Ett litet lipo kostar inte mycket så det ska jag överväga.
Sändaren tror jag har inställning för styrutslag, "rakt fram läge" och back/fram trim. Jag har en annan liknande bil och den bilens sändare har de tre inställningsmöjligheterna. Benämningen på trim möjligheterna är kanske inte helt korrekt :doubt:

Annars är det ytterligare 1500 minst upp till en mindre bil med fler inställningsmöjligheter (traxxas) Eller en till radio och då känner jag att jag lämnat den planerade budgeten för mycket.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Fartbegränsa el r/c bil åt 5 åring

Inlägg av MNorrgren »

OKay

Kanske inte på en enklare sändare. Dock är det klart värt att titta på en ny sändare. Denna är riktigt bra, mååånga som använder dem och de kan enkelt justeras in precis som du önskar. Pris under 200 kr inkl frakt... http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... x_Rx_.html
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11342
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Fartbegränsa el r/c bil åt 5 åring

Inlägg av Klas-Kenny »

En spontan tanke annars är att gasreglaget borde bestå av en pot av något slag, som utgör en spänningsdelare. Ifall man monterar ett extra motstånd i serie med den pot'en, borde man kunna få ner max-hastigheten.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Fartbegränsa el r/c bil åt 5 åring

Inlägg av 90kar08 »

Om den har borstad motor så sätt ett effektmotstånd i serie med motorn.
bearing
Inlägg: 11263
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Fartbegränsa el r/c bil åt 5 åring

Inlägg av bearing »

Ett effektmotstånd kommer främst minska accelerationen, samt minska farten i uppförsbackar. Men den kommer gå lika fort på lättrullat underlag och i nedförsbackar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fartbegränsa el r/c bil åt 5 åring

Inlägg av Glenn »

Mjae, det håller jag iofs inte med om, gamla trestegs-fartreglage använder just två effektmotstånd för att få fram tre olika hastigheter (läge ett ger två motstånd i serie, läge två ett av dom, och läge tre ger noll motstånd i serie)

Borde väl bli detsamma om fartreglaget PWM'ar med samma premisser som utan motstånd ?
bearing
Inlägg: 11263
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Fartbegränsa el r/c bil åt 5 åring

Inlägg av bearing »

Aha, ni har nog rätt. De här enkla motorerna har nog så pass hög tomgångsström att ett litet motstånd i serie minskar varvtalet märkbart.
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Re: Fartbegränsa el r/c bil åt 5 åring

Inlägg av ristomemo »

Klas-Kenny skrev:En spontan tanke annars är att gasreglaget borde bestå av en pot av något slag, som utgör en spänningsdelare. Ifall man monterar ett extra motstånd i serie med den pot'en, borde man kunna få ner max-hastigheten.
Lägger min röst på denna lösning. Det rör sig ju som jag fattar det om en billigare rcbil som är riktad för barn. Inte någon stor dyr som används av "stora barn"=vuxna.
Skriv svar