Varför ska man använda flussmedel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
URIPUI
Inlägg: 59
Blev medlem: 3 september 2011, 16:47:12

Varför ska man använda flussmedel?

Inlägg av URIPUI »

Tjena!

Flussmedel! Vad har man det till egentligen? Som jag förstår så är det för att förhindra oxidering och på så sätt få lodet att flyta ut och fästa bättre. Något åt det hållet?...

Använder ni flussmedel vid lödning?... Som jag förstått så är ju harts en sorts flussmedel som finns inbyggt redan i många tennloder. Så varför ska man då använda en separat burk med flussmedel?...

Vart köper man flussmedel för mjuklödning?

Jag hittade något som heter Ecogel på Clas Ohlson. Det kommer i en burk på 100 gram och kostar 129 kr. De hade två sorter förut som kom i små vita flaskor, ena var flytande (lödvatten?) och den andra var i fastform. Dessa har utgått nyligen så nu har de fått in den här nya Ecogel som det heter. Det tillvekras av Tubman AB i Sundbyberg står det på burken.

Länk: http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc ... nr=40-8226

Beskrivning: "Speciellt lämpat för kapillärlödning vid rörinstallationer tillsammans med tenn-silverlod."

Rörinstallationer?! Det är verkligen inte vad jag har tänkt göra. Men jag använder tenn-silverlod. Vad menas med "kapillärlödning"? Är det VVS snack igen?...

Är det någon som har testat det här flussmedelet? Är det rätt sort till mjuklödning? Jag har läst på nätet att det finns flera sorters flussmedel, bland dannat något som heter lödvatten (zinkkloridlösning) som kan ge upphov till korrosion, varför det inte ska användas till elektriska lödningar. Jag antar att lödvatten är avsett för till rörinstallationer då?!...

På engelska Wikipedia står det att man idag oftast använder "rosin flux" för mjuklödning, eller "kolofonium" fluss på ren svenska, a.k.a. harts. Var köper man såna?...
Användarvisningsbild
polmanswe
Inlägg: 670
Blev medlem: 18 augusti 2011, 20:00:57
Ort: Uppsala / Hargshamn

Re: Varför ska man använda flussmedel?

Inlägg av polmanswe »

Fluss är Harts. Som du säger Fluss KRÄVS för lödning då det lödytorna är oxiderade.
Du ska INTE använda "lödvatten" då detta är starkt korrosivt.
Du ska använda Fluss avsett för elektroniklödning.
Flytande fluss brukar vara det vanligaste men används oftast vid våglödning eller lödning av korroderade ytor.
Fluss i fast form är lämpligt för starkt korroderade ytor samt vid släplödning.
Normalt räcker det med flusset som redan finns i lodet.

//Stefan
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Varför ska man använda flussmedel?

Inlägg av Glenn »

fluss KAN vara hartsbaserat, men modernt fluss är det väl sällan.

Själv brukar jag nöja mej med flusset som redan finns i lödtennet när jag löder hålmonterat, men löder jag ytmonterat tycker jag det underlättar ganska mycket att ha extra flussmedel.

Ska man löda fast en kapsel med hyfsat tät bendelning så blir det garanterat bryggor om man kör utan extra fluss, med extra fluss går det hur lätt som helst.

Precis som polmanswe skriver är det VÄLDIGT viktigt att du använder fluss avsett för elektronik, inget annat.
URIPUI
Inlägg: 59
Blev medlem: 3 september 2011, 16:47:12

Re: Varför ska man använda flussmedel?

Inlägg av URIPUI »

Så kan man använda Tubman Ecogel då för elektroniklödning?...

Bild
Tubman Flussmedel Ecogel i gel form, 100 g

Hälso- och miljöanpassat flussmedel i gel-form för mjuklödning av koppar med tenn-silverlod. Appliceras med penseln som är fastsatt på lockets insida. Kräver ingen föregående putsning och reagerar först vid upphettning (lödtemperatur 270-280 g C).
http://www.vvs-klimat.se/product.html/t ... form-100-g
1. Vid vilken typ av lödning kan man använda Ecogel och Ecopasta?
För mjuklödning av koppar med tenn, i alla dimensioner.

2. På vilket sätt är flussmedlet hälso- och miljöanpassat?
- Det innehåller ingen zinkklorid (men har minst lika bra funktion som alternativen).
- Ej irriterande för ögon och hud.
- Ej korrosivt, innehåller ingen syra.
http://www.tubman.se/index.asp?cat=faq_flussmedel
URIPUI
Inlägg: 59
Blev medlem: 3 september 2011, 16:47:12

Re: Varför ska man använda flussmedel?

Inlägg av URIPUI »

Om inte harts, vad ska ett modernt flussmedel innehålla då?... flussmedel som är avsett för elektronik alltså?

Kan ni ge mig ett konkret namn på en produkt? Vilket flussmedel använder ni själva?...
Senast redigerad av URIPUI 29 september 2011, 14:45:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Varför ska man använda flussmedel?

Inlägg av Mizzarrogh »

Brukar väl vara, men tror fluss som går litet lägre i temperatur är mer populärt här, ca 180 grader och uppåt, tror jag, detta ligger ju något högre.
Användarvisningsbild
polmanswe
Inlägg: 670
Blev medlem: 18 augusti 2011, 20:00:57
Ort: Uppsala / Hargshamn

Re: Varför ska man använda flussmedel?

Inlägg av polmanswe »

Nej. Du kan INTE använda detta fluss. Det är för lödning av kopparrör.

Frågan är varför du ska ha extra fluss? är det vanlig lödning behöver du det knappast. Reparation kan behövas. Starkt oxiderat JA.

I vilken del av landet bor du? Jag har 10l flytande fluss om du behöver någon liten spruta eller så finns det en annan som säljer paketerat i sprutor på köp och sälj!
Edit:
Fluss finns på ELFA eller dom flesta elektroniktillbehörs butikerna.

Kapoilärverkan är när det blir ett "självsug" mellan 2 ytor. Pröva lägg ihop 2 glasskivor och lägg en droppe vatten i skarven så ser du.
URIPUI
Inlägg: 59
Blev medlem: 3 september 2011, 16:47:12

Re: Varför ska man använda flussmedel?

Inlägg av URIPUI »

Vilket fluss är det då som smälter vid 180 grader?

Jag har fått för mig att jag kan använda flussmedel för att bli av med oxider på pennspetsen. Saken är den att jag har köpt en lödstation nyligen men efter ett tag så har spetsen blivit starkt oxiderad verkar det som. Den blir tillräckligt varm tror jag men den smälter inte lodet eller är väldigt dålig på det i varje fall. Då kan man doppar spetsen i flusset lite tänkte jag för att få den ren igen. Det borde väl funka? Sedan så är det ju alltid bra att ha extra flussmedel om man ska hålla på med lödning.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Varför ska man använda flussmedel?

Inlägg av swesysmgr »

Köp en penna med no-clean fluss, de kostar 120:- + moms men är enkla att hantera även för nybörjaren och du får alltid en lagom mängd fluss på ytan.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =80-985-30

För spetsen finns det speciella omtennare och rengöringsmedel som du drar den mot i varmt tillstånd.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =80-861-59 67:- + moms.

Om Elfa är för dyra för dig så titta på Dealextreme eller Ebay, där finns motsvarande billigare men med mer slumpmässig kvalitet.

Ska du löda blyfritt så välj flussmedel och rengörare som är gjorda för det.
URIPUI
Inlägg: 59
Blev medlem: 3 september 2011, 16:47:12

Re: Varför ska man använda flussmedel?

Inlägg av URIPUI »

Jag borde ha ställt den här frågan från början. Är fluss (solder flux) och pasta (solder paste) samma sak?...

Stämmer det att lödspetsrengörare inte innehåller flussmedel? Den som swesysmgr länkade till innehåller 40-50 % tenn, 1-5 % silver, 0,1-1 % koppar, 5-10 % citronsyra och 0,1-1 % malonsyra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Varför ska man använda flussmedel?

Inlägg av Glenn »

nej, solder paste är normalt typ fluss och tennpulver blandat, det är alltså nåt du kan gegga på dina komponenter och sen värma upp kort/komponenter med en ugn eller varmluft (går bra med lödkolv med..) för att löda.

jag skriver "normalt", för man ser då och då folk kalla flussmedel för "solder paste", vilket jag anser är fel.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Varför ska man använda flussmedel?

Inlägg av labmaster »

Hej URIPUI,

Gör inte saker svårare än vad det är. Gå in på närmaste Elfabutik eller på deras hemsida och köp flussmedel avsedd för lödning av elektronik. Alternativt köper du ett lödtenn som innehåller flussmedel. Jag föredrar dock tenn utan flussmedel och applicerar flussmedel innan lödningen med en liten pensel eller med hjälp av en liten doseringsspruta.

Rengöringsmedel för lödspetsen behöver du inte köpa i första taget. Det är bättre att du börjar med att lära dig att löda så kan du komplettera med detta senare. Själv har jag bara en våt svamp som jag stryker av lödspetsen mot och när den är allt för lortig så att den behöver rengöringsmedel byter jag den till en ny.

Lödpasta och andra atteraljer som man använder för lödning är mot bakgrund av alla dina frågor överkurs för närvarade. Sätt igång med lödövningar som ett första steg så kan du lära dig andra tekniker senare.
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Re: Varför ska man använda flussmedel?

Inlägg av lineslim »

Hakar på denna tråd på samma tema som min fråga:

Är detta ett lämpligt flussmedel för rengöring av korroderade elektroniklödningar?

https://www.electrokit.com/produkt/flus ... ande-50ml/

Finns det någon fördel med att använda en (dyrare) flusspenna från samma leverantör (förutom enklare dosering)?

Jag tänkte försöka mig på den typ av rengöring/omlödning som visas i t ex denna video (ca 27:00)



Edit: funkar denna från min närmaste butik:
https://www.swedol.se/ldfett-20-gr-cfhvt-71233.html

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Varför ska man använda flussmedel?

Inlägg av Glenn »

Du ska inte använda fluss för rengöring, eller hur menar du ?

Personligen gillar jag inte alls flusspennor, den enda gången jag använder min är när jag slka läggapå fluss på helt nya mönsterkort, då funkar det men annars blir det bara meckigt, då är det enklare med en flaska med nål.

Orkade inte titta på 40min video, men om du ska suga upp gammalt tenn kan nog flusset du länkade fungera, det är ett bra fluss, faktisktexakt samma som jag använder själv fast jag har en egen flaska påfylld ur en 5l dunk på tidigare jobb :)

Swedolflusset ska du INTE använda, det är inte avsett för elektronik.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Varför ska man använda flussmedel?

Inlägg av Bjaellerud »

Flytande fluss från flusspenna använder jag mest till att väta tennflätorna, vid avlödning suger de som nya.
Vid kraftigt oxiderade trådar eller lödytor kan det krävas extra flussmedel.
Då förmår inte tennlodets inbyggda fluss, harts att lösa uppgiften.
Bättre kan vara att skrapa rent först.

Saken avgörs till stor del av vad man jobbar med.

Roy
Skriv svar