Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC fräs...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC fräs...

Inlägg av PeterH »

Jag har kommit till insikt att fräsen jag köpte för ett tag sedan tar för stor plats för mig :( Jag har inte heller tiden som behövs för att kunna nyttja dess fulla potential. Planen var att lagra den till jag hunnit bygga mitt nya garage men den står i vägen där den står (i svärfars garage och han börjar gnyla lite om att han behöver platsen till traktorn i vinter, vi får se ur akut det blir).

Frågan är vad en sån här pjäs kan vara värd och om det finns något intresse för den? Den är ju i "mint condition" då den i princip bara använts till prototyptillverkning i plast, aluminium och mässing hos Ericsson i Gävle. Jag vet hur den körts och vem som skött den, ordningsreglerna hos Ericsson har inneburit att maskinen alltid städats av efter användning och att service skötts "by the book" (en diger samling pärmar med underhållsschema och elschema följer med).

Var säljer jag denna maskin bäst (dvs. får bäst betalt :mrgreen: )? Här i forumet, på ett maskinforum eller på Blocket? Andra förslag?

Lägger med några bilder jag tog när jag hämtade den, den har stått i varmgarage sedan jag köpte den. Jag har aldrig kopplat in den då det inte finns 3-fas där den står. Tydligen kan backup-batteriet fått lite stryk när det inte underhållsladdats, men det har jag inte koll på då den aldrig startas av mig. Det finns en massa verktyg och en verktygskarusell till maskinen, jag kan ta fler bilder vid seriöst intresse... Om det finns intresse och pengen blir intressant för mig så startar jag en ny säljtråd i lämpligt forum (här, Blocket eller annat förslag).
deckel_2.jpg
deckel_1.jpg
deckel_6.jpg
deckel_3.jpg
deckel_8.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av ensten »

Prisidé?
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av dar303 »

Mycket fint skick, vilken årsmodell är det?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av PeterH »

Bra frågor... Ja försöker kolla upp ålder under dagen, men gissar runt -85. Jag har tyvärr ingen bra prisidé (vill naturligtvis ha så bra som möjligt :) ) Men med tanke på skicket och den stora mängden tillbehör (en hel pall med ISO-40 konor, vertygsvagn, maskinskruvstycke och en massa annat) så borde den vara värd en del? Knapparna är inte ens nötta på kontrollpanelen (lägger till en bild från mobilen).
panel_700.jpg
Ni som kan detta (HO, säter m.fl.) kan säkert säga vad den är värd, vad som är ett "högsta pris" och vad som är ett bra pris till en forummedlem... Det är ju med viss ånger jag säljer denna för jag vet att jag aldrig kommer hitta en lika bra maskin med så mycket tillbehör för dessa summor. Nu behöver jag ju inte en så kraftig maskin och har inte heller plats, men ändå :verysad:

Behöver ni mer info och bilder så säg till!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kan man inte finna någon i dina trakter som har plats för denna så att Ni gemensamt kan äga och utnyttja pjäsen!
Att dela på ägande och förvarande borde vara en bra lösning säger Lasp.

PS/ Min hustru säger att man inte behöver äga allt,
det är tillgången som är det viktiga! /DS
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av PeterH »

Hehe, jo kanske funkar för en del, men jag vill ha mina maskiner och vertyg ifred, annars får man komma till skitiga bänkar och verktyg och allt som oftast trasiga på något vis. Har ju tillgång till svärfars garage nu och vet hur det blir där 8)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av tecno »

Sälj maskinen till tyskland så får du nog ut det som går att för en så fin maskin.
Användarvisningsbild
polmanswe
Inlägg: 670
Blev medlem: 18 augusti 2011, 20:00:57
Ort: Uppsala / Hargshamn

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av polmanswe »

Hmmm. Ska prata med en av mina kompisar om denna. Han har verkstad innan Söderhamn från Gävle räknat.

Ps. denna kompis verkstad kan man äta mat från golvet, faan han har det renare i verktaden än dom flesta har i köket!!!!

//Stefan

Edit: Han hade tyvärr inte kunskapen att manövrera CNC, han handjagar! *TYVÄRR*
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av prototypen »

VILL HAAAAA

Hej du Peter, vad jag ser så står maskinen på en pall, dvs måttligt stor vilket är bra.
Den har inte verkygsväxlare men har den "automatisk/maskinell hållning av verktyg? eller är det dragstång och skruva?

Vad är det för styrsystem? är det Deckel special eller något generellt (ISO baserat).

Klart intresserad och behöver bara slänga ut lite mindre bra att ha saker så ryms den.

Protte (typiskt åkte förbi i går)

Men det ser ju ut bra med plats för traktorn bakom maskinen och så stor traktor har han ju inte.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av PeterH »

Hehe... bilderna är tagna när jag hämtade den på Ericsson, dom hade 18000m2 så där fanns plats, men inte hemma på gården. Jag har ju aldrig startat den så jag vet inget om hur man kör den. Jag ska försöka kolla hur det är men jag gissar att det är automatisk hållare för vertygen :humm:

Styrsystemet så vitt jag förstått är ett "Grundig Contour2", såg att det satt en Siemens servomotor på den när jag letade efter serienumret för att kolla åldern. Det finns till och med uppgifter om inköpsdatum i pärmarna och just denna maskin blev köpt till Ericsson i mars 1988.

Jag lägger till lite fler bilder som jag tog när jag var ner till garaget idag... :vissla:
serienummer.jpg
pärmar.jpg
panel_1.jpg
panel_2.jpg
karusell_1.jpg
pallen_2.jpg
pallen_4.jpg
pallen_5.jpg
pallen_7.jpg
styrskåp_1.jpg
styrskåp_2.jpg
styrskåp_3.jpg
styrskåp_4.jpg
styrskåp_5.jpg
styrskåp_6.jpg
styrskåp_7.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av PeterH 8 juni 2021, 12:50:06, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av säter »

Behåll den där om du kan.
Du kommer aldrig att hitta en så fin maskin i framtiden.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av prototypen »

Men Säter, nu är det så att Peter inte har plats, men det har jag.
Är det då inte mera rättvist om jag har den?

Typ.....

Protte
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av PeterH »

Jag har letat runt på nätet för att få en uppfattning om värdet på maskinen... Det finns många modeller av Deckel och med ganska olika utförande. Dom maskiner jag hittat som liknar min verkar säljare (oftast maskinåterförsäljare) vilja ha mellan 10-12000USD eller mellan 10-15000€ :shock:

Såna pengar hade inte jag tänkt mig men med tanke på skick och utrustning tänkte jag ett utgångspris runt 50' kunde vara lämpligt(?) Jag frågade på en i somras hos en svensk maskinåterförsäljare (minns inte nu vilken) dom ville ha 38000 plus moms, utan tillbehör och i bra mycket sämre skick.

Har ni några tips på tyska sidor annars där man kan annonsera denna typ av vara, det känns inte som att E-bay är riktigt rätt marknadsplats... :humm:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av Meduza »

Spontant så känns 50' i nederkant för en så fin maskin...
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av prototypen »

Jag är med i "budgivningen"

Protte
Skriv svar