Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Nej, då är det mer troligt regulatorn.
Umunini
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 februari 2020, 16:48:43

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Umunini »

Tack Danny för tipset. Öppnade upp igen och testade att byta kontakter på reglagen. När jag då testade så fungerade alla plattorna. Bytte tillbaka för att se om det eventuellt bara var glapp, men då kom felet tillbaka. Men då bytte jag fysiskt plats på reglagen så att reglagen stämmer med markeringarna. Så nu har jag en fungerande spis igen. Hoppas det håller, annars är ju ett nytt reglage inte så dyrt...
Mvh Urban
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

:tumupp: :tumupp:
Jakeri
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 februari 2020, 21:40:06

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Jakeri »

Danny skrev:Troligtvis kortslutna IGBT'er.
Säkringen har troligtvis utlöst,
oftast som kopparbanor.
Kanske en dum fråga men vad menar du med kopparbanor?
Var hittar man lättast IGBT’er? Har kollat på elfa men inga av siffrorna stämmer överens.
Tack för hjälpen!
/Jakob
Haralt
Inlägg: 2479
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Haralt »

På ett kretskort finns kopparbanor för elektrisk förbindelse av ditlödda komponenter. Danny menar att tillverkaren har valt att göra kopparbanan på visst ställe litet smalare och låta själva kopparbanan vara en sorts säkring. Den bränns av vid överlast.
Kopparbanan är ingen böjd välbekant frukt tillverkad av metallen koppar, utan i betydelsen väg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Jag har fler IGBT'er kvar.
Är det av intresse kan du PM'a mig.
Jakeri
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 februari 2020, 21:40:06

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Jakeri »

Haralt skrev:På ett kretskort finns kopparbanor för elektrisk förbindelse av ditlödda komponenter. Danny menar att tillverkaren har valt att göra kopparbanan på visst ställe litet smalare och låta själva kopparbanan vara en sorts säkring. Den bränns av vid överlast.
Kopparbanan är ingen böjd välbekant frukt tillverkad av metallen koppar, utan i betydelsen väg.
Om en sån kopparbana bränns av så borde det väl rimligtvis synas på kretskortet i form av brännmärken!?
Har inte hittat nåt ställe som ser ut att vara bränt eller som ser skadat ut.
Linjen
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 februari 2020, 13:18:24

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Linjen »

@Danny
Panik!!!
Jag byter användargränssnittskortet i spisen nu men en svart kabel som går från ugnsfunktionsväljaren har hoppat loss från något stift. Kabeln är skarvad i en kabelsko och byter där färg till orange och den går vidare till baksidan av spisen.
Ska "skarvkabelskon" där kablarna byter färg gå via temreraturvredet lediga stift, eller var ska den sitta?
Blir kanske ingen mat idag.
/Linjen
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Här är schema. Säger dock inget om kabelfärger.

Bild
GordonEkman
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 januari 2017, 13:32:39
Ort: Moheda

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av GordonEkman »

Hej,
Jag vore tacksam för att gå lite hjälp för att få liv i en Siemens induktionshäll(EH651FE17E/01) som är ifrån 2013 eller 14. Den stora plattan har lagt av på ena sidan och ger felkod e6 när man försöker använda den vilket enligt en reparationsmanual jag hittat ska vara igbt fel.
Jag har resistansmätt enligt bild och fått enligt följande:
A: 50kohm
B: 10kohm
Då långt verkar allt ok, jag har även mätt resistans på lindningen till plattan vilket är ca0.1ohm.
Likriktaren har ingen kortslutning mellan plus och minus.

Kan igbt kretsarna vara dåliga trots ok mätvärden? Allt på kretskortet ser visuellt ok ut, även lodsäkringarna på baksidan.
Är det något jag missat?

Mvh Gordon
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Kan vara styrningen till IGBT'erna som havererat.
Fossingarna
Inlägg: 207
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Fossingarna »

GordonEkman skrev: Då långt verkar allt ok, jag har även mätt resistans på lindningen till plattan vilket är ca0.1ohm.

Mvh Gordon
Om du har ett korrekt mätvärde på lindningen, så låter det för mig som att det är kortslutning i plattan.
Haralt
Inlägg: 2479
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Haralt »

fossing,

Betänkt att det är en drossel för induktionshäll. Där vill man inte ha hög resistans utan låg. Drosseln matas med högre frekvens än 50 Hz, jag tror snarare 3000 Hz och då gör induktansen att strömmen genom drosseln minskas.

Det är här alltså inte frågan om en vanlig hederlig kokplatta som skapar värme av kokplattans resistans och strömmen genom den.
GordonEkman
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 januari 2017, 13:32:39
Ort: Moheda

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av GordonEkman »

Tack för era funderingar.
Båda plattorna på denna sida mäter väldigt lika i resistans och den ens funkar ju helt ok, så det bör vara i sin ordning. Jag mätte även Ntc motståndet och de var lika i båda plattorna.
Danny har guidat mig lite och i kombination med lite eget tänkande hittade jag en krets som styr IGBT kretsarna(TLP350). Det sitter en för varje igbt på undersidan av kretskortet.
Det gick med uteslutningsmetoden och ett schema på hur kretsen funkar att komma fram till att en krets avvek mycket från de övriga och mätte runt 1.5ohm mellan vcc och gnd benen medan de andra hade motstånd på flera kohm.
Så med lite flyt så blir den hel igen med en ny TLP350 krets ditmonterad!

Tack för hjälpen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Komponenter är på väg :)
Skriv svar